Brother boort print management-sector aan met b-guard

15/05/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Bekend is dat printer- en MFP-constructeur Brother op een groter deel van de marktkoek in het KMO-segment aast. Binnen dat perspectief dient de lancering van b-guard gezien. Dat is nagelnieuwe print management-software die zowel de eigen printers als die van derden kan monitoren. De nieuwe software brengt functionaliteiten binnen het bereik van de KMO die voorheen enkel voor de high-end markt beschikbaar waren. Eveneens opmerkelijk is de intrede van Brother in de web conferencing-markt. Dat aanbod hoort tot het New Business-luik van de constructeur, dat aldus global president Toshikazu Koike, tegen 2021 een omzet van 1 miljard JPY (9,38 miljard euro, nvdr.) nasteeft. Dertig procent van dat cijfer moet met New Business worden gegenereerd.

Printing & Solutions tekent vandaag de dag nog steeds voor 65% van de omzet van Brother Industries Ltd. die in boekjaar 2010-2011 492 miljard JPY bedroeg.

Andere divisies zijn Network & Contents, Personal & Home, Machinery & Solution en het eerder genoemde New Business.

“Tegen 2015 mikken we op een omzet van 750 miljard JPY, waarvan 50 miljard JPY uit “New Business” dient gepuurd,” aldus Koike, die de voornaamste groeidynamiek in de “emerging countries” situeert waar de mono-laser printers vooralsnog een centrale rol opeisen.

Voor Printing & Solutions blijft het SOHO/KMO-segment van uitzonderlijk belang voor de verdere uitbouw van de marktpositie.

Koike wil niettemin ook wereldwijd doorstoten naar het corporate segment met de lancering van nieuwe producten en een assortiment high-speed inkjet-printers.

New Business

Brother’s “New Business”-luik focust inzonderheid op Network Imaging Devices (NID).

“De aandacht gaat daarbij uit naar enerzijds document-applicaties en remote collaboration, anderzijds naar fusies & overnames en het sluiten van allianties,” zo nog de global president.

Het eerste vergt de ontplooiing van een aanbod cloud services, het tweede heeft meer te maken met de combinatie van netwerktechnologie met competitieve hardware. Als hardware vendor is Brother uitstekend gepositioneerd.

Vooralsnog ontwikkelde het bedrijf zowat alle printing-technologie onder eigen dak. Dat verklaart ook waarom Brother de enige vendor in de markt is die zowel de laser-, inkjet-, LED- en thermische printing-technologie in eigen beheer heeft.

Om de aangekondigde groeistrategie met succes te bekronen maakte Brother een investeringsenveloppe van 150 miljard JPY vrij, te spreiden in de tijd, onthult Koike.

Web conferencing tool

Dat het Brother menens is, blijkt onder meer uit de lancering van de OmniJoin-software. Dat is het resultaat van de overname eind vorig jaar van Nefsis Corporation (San Diego, Californië).

Het in 1998 opgerichte Nefsis ontwikkelde innovatieve web-gebaseerde remote collaboration en conferencing software. Die werd door Brother tot OmniJoin herdoopt en met een nieuwe user interface en verbeterde functionaliteiten toegerust.

Brother bestempelt OmniJoin als een uitermate schaalbare web conferencing-oplossing met een uitstekende audio- en videokwaliteit in hoge definitie.

OmniJoin wordt in de markt gepositioneerd als een valabel alternatief voor de dure videoconferencing-oplossingen.

Niet onbelangrijk is dat aan OmniJoin, via Brother Online, web storage-functionaliteit werd toegevoegd zodat de meetings on-line kunnen worden opgeslagen.

Binnen het NID-luik situeert zich ook de uitbreiding van het productportfolio met single-function scanners die zowel in draagbare als in desktop-versie worden voorgesteld.

Voorts pakt de vendor ook uit met een nieuwe serie mobiele printers (RJ-serie).

B-guard

Met b-guard begeeft Brother zich voor het eerst op het pad van het print management.

B-guard is een software-tool die het print-gedrag binnen een onderneming beheert en monitort.

Een en ander bevordert niet alleen het security-aspect binnen bedrijfsomgeving, maar biedt tevens de mogelijkheid de print-kosten optimaal aan te sturen, met een geringere ecologische impact bovenop.

Eveneens nieuw is Brother Solution Interface (BSI), een server-gebaseerde solution interface die third party-ontwikkelaars de mogelijkheid biedt nieuwe applicaties op Brother-hardware te bouwen.

Nieuw laser-assortiment

Naast zijn strategische A3-MFP-inkjet-aanbod, lanceert Brother intussen 12 nieuwe modellen zwart/wit laser-printers en All-in-Ones, die een verhoogde print-snelheid meekrijgen.

Brother hoopt binnen het jaar overigens ’s werelds snelste mono inkjet-printer (100 ppm) op de markt te introduceren. Een dergelijke toepassing is toegesneden op het high-volume print-behoeften van voornamelijk het corporate segment.

Nieuwe modellen in het MFP-kleurenlaser-printeraanbod worden tegen eind 2013/begin 2014 verwacht.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.