OKI lanceert grootscheeps productoffensief

05/06/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

OKI zet een grootscheeps productoffensief in dat in de introductie van maar liefst 25 nieuwe modellen voorziet. Een niet onbelangrijk deel van het nieuwe aanbod positioneert zich aan de onderkant van het bedrijfsmatig segment, waar de printer-fabrikant zo goed als niet aanwezig was. Het bedrijf biedt zijn resellers zodoende de kans de hele range print-oplossingen aan te bieden, van laag naar hoog. Dat OKI ook het bovenste segment niet links laat liggen, blijkt uit de lancering, dit najaar, voor het eerst van een managed print services (MPS)-aanbod.

Vorig boekjaar kende voor OKI Systems een tumulteus verloop. Als gevolg van de aardbeving in Japan en de overstromingen in Thailand, kampte de fabrikant met productie-onderbrekingen.

“Dankzij de hoge loyauteit van onze resellers, wisten we die uitdaging tot een goed einde te brengen,” beklemtoont Patrick Arnou, sinds december jongstleden general manager van OKI Benelux.

OKI herschikte sindsdien zijn productie-activiteiten tussen Japan en Thailand. Bovendien werd ook in de Chinese Volksrepubliek productie opgezet. Het grootschalig productoffensief kan derhalve gerust gezien worden als de symbolische afronding van een kwalijk hoofdstuk voor het bedrijf.

Medio vorig jaar ruilde OKI zijn handelsnaam OKI Printing Solutions in voor het kernachtige “OKI”, merknaam van het moederbedrijf. Onder die nieuwe merknaam profileert de groep zich voortaan eenduidig als toonaangevend printer-producent wereldwijd.

Focus op brede middensegment

In tegenstelling tot grote concurrenten is OKI niet aanwezig in het inkjet-segment en derhalve op de retail-markt. De aandacht ligt op de bedrijfsmatige markt, met zware focus op het brede middensegment. Daar onderscheidt het bedrijf zich van de medespelers door een aantal niet onbelangrijke karakteristieken.

Patrick Arnou: “OKI is de enige speler op de markt die een volledige printer-range op basis van LED-technologie heeft. Aanvankelijk heerste in de markt behoorlijk wat scepticisme rond die technologie, maar we stellen vast dat andere partijen het OKI-procédé toch kopiëren”.

De onder eigen dak ontwikkelde technologie maakt het mogelijk het papier plat door de printer te voeren (single-pass). Dat heeft niet alleen een hoge afdruksnelheid tot gevolg, maar maar maakt het ook mogelijk verschillende papierdiktes en -lengtes te bedrukken.

Bovendien zijn de OKI-modellen steeds compact: door de LED’s dichter bij elkaar te positioneren wordt een hogere resolutie verkregen.

Voorts hebben LED-printers minder bewegende delen, wat zich vertaalt in een geringer energieverbruik en minder kans op defect.

Een deep sleep-module zet de toestellen automatisch in slaapmodus na een inactiviteit van een uur terwijl bijkomend ecologisch voordeel wordt gepuurd uit de gescheiden drum- en toner-unit. Die kunnen afzonderlijk worden vervangen, wat niet het geval is bij gecombineerde drum/toner-units.

“Op vandaag maakt het in de printer-markt niet zoveel uit of je 20 dan wel 22 pagina’s per minuut kan afdrukken. Aspecten als milieu en energieverbruik scoren veel hoger,” weet Patrick Arnou.

Bijkomend concurrentievoordeel puurt OKI uit zijn flexibiliteit inzake toepassingen. OKI’s oplossingen bieden bedrijven heel wat mogelijkheden inzake in-house printing. Zo kunnen met OKI-kleuren-printers naamkaartjes worden aangemaakt dan wel banners tot 120 centimeter worden afgedrukt.

Sommige toestellen kunnen standaard dragers tot 200-220 gram aan, terwijl andere modellen tot 200 gram recto/verso printen. Andere niet te versmaden troef is de standaardgarantie zonder meerprijs van drie jaar (!, nvdr.) die de fabrikant op al zijn toestellen biedt.

“Voor de instapmodellen geldt het een bring-in-garantie, voor de grotere modellen een on-site garantie,” zo nog de general manager.

Evenmin mag uit het oog worden verloren dat OKI behoorlijk sterk staat in bepaalde nichesegmenten, met als absolute uitblinker de markt van de matrix-printers voor specifieke toepassingen.

25 nieuwe producten

OKI breidt zijn assortiment afdruk- en imaging-apparaten thans in alle segmenten van de bedrijfsmatige markt gevoelig uit. Tot het nieuwe aanbod horen enkelvoudige A4-kleuren-printers (C301dn en C321dn), enkelvoudige A3-kleuren-printers (C822), multifunctionele (MFP’s) zwart/wit-printers (MB441, MB451 en MB451w) alsook enkelvoudige A4 zwart/wit-printers (B401d/n).

Iets hoger in de markt positioneert zich het nieuwe aanbod MFP’s voor KMO’s en werkgroepen, waar werkruimte en budgetten onder grote druk staan.

Nieuw in het MFP-gamma zijn de multifunctionele kleuren-printers MC352dn, MC362dn en MC562n evenals de multifunctionele zwart/wit-printers MB462, MB471 en MB471w (met dubbelzijdige functionaliteiten).

Nieuwe enkelvoudige producten voor dit marktsegment zijn de C331dn, C511dn en C531dn. Ook voor grote ondernemingen breidt OKI zijn aanbod uit, met als blikvangers de A3/A4-kleuren-printers en de MB491 multifunctional.

Nauwe relatie met de reseller

In België werkt OKI samen met distributeurs als Tech Data, Ingram Micro en D&D Distribution. Zij bevoorraden een 350-tal actieve resellers.

Een niet onbelangrijk deel van de nieuwe productintroducties mikt op de onderkant van de bedrijfsmatige markt (SOHO en KO). Daarmee vult de fabrikant een lacune in.

Voorheen dienden de resellers immers naar een bijkomende vendor uit te kijken omdat OKI geen aanbod voor die doelgroep had. Daar komt nu verandering in. En zelfs in verregaande mate.

“De nieuwe line-up omvat MFP’s in light-versie. Daarmee spelen we in op de abberatie van de Recupel-bijdrage op bepaalde modellen. Voor een model van 250 euro kan die tot 188 euro oplopen. Door een aantal van die producten met reduced copy speed te introduceren, dringen we de Recupel-bijdrage tot 17,77 euro terug. Resultaat is dat we een welbepaalde doelgroep tegen aantrekkelijke voorwaarden een volwaardige MFP kunnen bieden,” aldus onze gesprekspartner.

Eraan toevoegend: “Voor sommige partijen in de zakelijke markt primeert de aankoopprijs, andere hebben meer aandacht voor de TCO (total cost of ownership)”.

Door zijn assortiment dermate aan te passen smeedt OKI nog nauwere banden met zijn bestaande resellers-netwerk. Ook het corporate segment bewerkt de fabrikant exclusief via zijn resellers. Zo heeft OKI executive modellen in het aanbod, die heel specifiek door executive resellers worden geserviced.

Duidelijk is dat het bedrijf op zijn resellers rekent als het dit najaar zijn managed print services-aanbod in de markt zal zetten. En het zijn ook die resellers die ervoor zullen moeten zorgen dat OKI zijn groei-ambites in de komende drie jaar kan hard maken: wereldwijd wil de printer-fabrikant zijn “installed base” in aantal “units” verdubbelen.

Vermits de print-markt, naargelang van de bronnen stagneert dan wel licht groeit, laat OKI er weinig twijfel over bestaan dat het marktaandeel van de concurrentie wil inpikken.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.