Dimasys|ENT maatspecifiek toegesneden op behoeften Selfmatic

B2C-distributiebedrijf met complexe bedrijfsprocessen (Gesponserde inhoud)

De zusterbedrijven Batiself N.V. en Selfmatic S.A. bieden onder de merknaam Selfmatic technieken voor de residentiële woningbouw volgens het zelfbouwconcept aan. In de komende weken opent Selfmatic twee bijkomende vestigingen. Dat brengt hun aantal op twaalf. Opmerkelijk: in de voorbije zeven jaar verdrievoudigde Selfmatic zowat zijn verkoopsnetwerk terwijl de bezetting in de backoffice nagenoeg ongewijzigd bleef. Dat is de verdienste van de implementatie van ERP-applicatie Dimasys|ENT, dat borg stond voor een verregaande optimalisatie van de bedrijfsprocessen en de operationele efficiëntie. “Omwille van onze specifieke business-to-consumer insteek, waren behoorlijk wat specifieke aanpassingen op maat vereist,” herinnert afgevaardigd bestuurder Koen Vanreusel zich.

Het Selfmatic-concept dat focust op de verkoop van alle installaties en technieken voor de woningbouw ten behoeve van de zelfbouwmarkt ontstond vijftig jaar terug in Ruisbroek uit de activiteiten van de toenmalige Gieterijen van Ruisbroek.

Vandaag is Selfmatic uitgegroeid tot een B2C-distributiebedrijf met een breed aanbod van technieken voor de woningbouw (sanitair, elektriciteit, domotica, ventilatie, warmtepompen, zonneboilers, …). Daarbij verdeelt het merk uitsluitend A-merken (Acova, ACV, Btcino, Bulex, Dab, Daikin, ElectriSelf, Henco, Honeywell, Junkers, Jaga, Niko, Qbus, Radson, Sanutal Solar, Thermoduct, Vasco, …).

Belangrijkste werkmaatschappijen onder de merknaam Selfmatic zijn Selfmatic S.A. (Ruisbroek), dat de Brusselse en Waalse markt bedient, en Batiself N.V. (Rotselaar), dat op het Vlaamse marktgedeelte focust. Selfmatic S.A., dat vestigingen in Ruisbroek, Angleur, Farciennes en Mons heeft, opent deze maand een vijfde verkooppunt in Doornik. In Vlaanderen heeft Batiself uitvalsbases in Roeselare, Melle, Kontich, Rotselaar, Hasselt en Geel. Volgend maand opent een Selfmatic-vestiging zijn deuren in Maldegem.

Vorig jaar boekte de Selfmatic-groep met een 65-tal medewerkers, d.i. met inbegrip van de dienst na-verkoop, een omzet van zowat 25 miljoen euro.

Specifieke bedrijfsprocessen …

Na een vergelijkende markstudie kocht Selfmatic in 2003 Dimasys|ENT van Infomat aan. Het duurde tot 2005 voor de ERP-applicatie operationeel was. Dat had vooral te maken met de complexe processen die de bedrijfsvoering van Selfmatic kenmerken.

“De applicatie vergde omwille van de sterk projectmatige aanpak van Selfmatic/Batiself heel wat maatspecifieke aanpassingen. Als groothandel hebben we geen enkele vaste klant. Elke klant is nieuw,” schetst Vanreusel.

Die klanten zijn verbouwers (80%) en nieuwbouwers (20%).

Specifiek aan de aanpak van Selfmatic is dat het bedrijf de klant oplossingen in zelfpakketvorm biedt, die op zijn individuele behoeften zijn toegesneden.

Selfmatic begeleidt de klant doorheen het hele traject. Op basis van zijn plan, worden een behoeftenstudie van de technische installlaties uitgevoerd en een aantal voorstellen geformuleerd, waaruit de klant zijn keuze maakt.

Na assemblage en plaatsing gaan Selfmatic-technici ter plaatse de installaties afregelen en in dienst stellen, nadat deze deugdelijk werden bevonden.

… vergen doelgerichte oplossingen

De implementatie van Dimasys|ENT zorgde in de eerste plaats voor een rationeel opslagbeheer. Batiself baat een centraal distributiecentrum uit in Kontich, Selfmatic in Ruisbroek. In de regionale vestigingen wordt bovendien een buffervoorraad van de hoogroterende goederen aangehouden.

“Met Dimasys|ENT bewaken we vanop afstand onze voorraden on-line. Zowel qua centraal als lokaal voorraadbeheer als qua herbevoorrading hebben we een gevoelige efficiëntiewinst geboekt,” aldus de afgevaardigd bestuurder.

De voornaamste maatwerkaanpassingen in Dimasys|ENT situeerden zich in het vlak van het offertebeheer.

“In het offertetraject integreerden we voor een stuk de techniciteit van onze verkoopteams. In concreto vertaalt zich dat in een ruim aanbod aan voorgeconfigureerde modellen en combinaties. Die werden maximaal in de ERP-applicatie verankerd om enerzijds de foutenlast in de offertestroom terug te dringen, anderzijds een grotere bedrijfsefficiëntie neer te zetten,” zo nog Vanreusel.

Bijkomend voordeel, aldus onze gesprekspartner, is dat Dimasys|ENT de aanpassing van de prijzen over het hele netwerk efficiënter en transparanter heeft gemaakt. Daarvoor volstaat één enkele druk op de knop.

De meest recente efficiëntieslag die Selfmatic met Dimasys|ENT wist te maken, puurde het bedrijf uit de ingebruikname van het Dimasys Task Center.

“De bedrijvigheden van onze dienst na-verkoop zijn iets moeilijker te vatten in een automatiseringssysteem. Alle service-gevoelige artikelen werden niettemin in het systeem ingevoerd. Via het Dimasys Task Center kunnen we de klant automatisch en proactief verwittigen van eventuele service-interventies. Het Task Center, dat sterke alerting- en messaging-functionaliteiten aan boord heeft, gebruiken we intern intensief voor rapporteringen allerhande. Daarnaast biedt het ons tevens de gelegenheid de communicatie met de klant verregaand te digitaliseren”, zo nog de afgevaardigd bestuurder.

De efficiëntiewinst die Selfmatic dankzij de implementatie van Dimasys|ENT wist te boeken, is niet zo eenvoudig te becijferen, meent Koen Vanreusel.

Wel is duidelijk dat de ERP-applicatie naadloos met de onderneming meegroeit. Zo tekent de personeelsgroei, evenwijdig met de uitbreiding van het netwerk, zich voornamelijk af in het verkoops- en service-team. In de backoffice werd de bezetting nauwelijks gewijzigd.