Konings tot "Ambiorix"-laureaat 2012 gekroond

2011 kanteljaar

In 2007 vond bij Konings N.V. (Zonhoven), actief als co-packer en leverancier van private labels in gedistilleerde dranken, ciders, sappen, frisdranken, energiedranken, bieren en wijnen, een management buy-out (MBO) plaats. Wat volgde waren drie bijzonder moeilijke jaren. 2011 bleek evenwel een kanteljaar. Toen nam het bedrijf niet alleen de Looza-productiesite van PepsiCo in Borgloon over, maar zorgde een Britse grote klant voor de kwantumsprong die de onderneming nodig had. Tegen eind dit jaar zal de Konings-groep, sinds de MBO, zowat 30 miljoen euro hebben geïnvesteerd, waarvan 13 miljoen euro in 2012. Dit jaar stevent Konings af op een omzet van 110 miljoen euro (41 miljoen euro in 2006). Die sterke prestatie levert het bedrijf de “Ambiorix 2012”-trofee van VKW-Limburg op.

Dirk Maris, Luc Nulens, Jos Rutten en Jef Moors namen in 2007 het bedrijf van de familie Konings over voor de neus van een Nederlandse investeringsgroep. Operational excellence, een duidelijke focus en een bedrijfsstrategie geschraagd door lange termijnrelaties brachten Konings terug binnen het vizier van retailers met wereldfaam.

Die aanpak mondde vorig jaar uit in een lange termijn-samenwerking met een Britse opdrachtgever, die voor het bedrijf de definitieve heropstanding inluidde.

Vorig jaar boekte Konings N.V. een omzet van 78 miljoen euro. Dit jaar wordt wellicht op 85 miljoen euro afgeklokt. Ruim de helft (54%) van de omzet wordt door het Verenigd Koninkrijk gerealiseerd.

“Als co-packer en leverancier onder private label spitst Konings zich toe op middelgrote volumes van 3 tot 5 miljoen eenheden per jaar,” aldus ceo Dirk Maris.

Om zich op zijn kerntaken te kunnen focussen verkocht Konings vorig jaar jenevermerk Smeets aan het Gentse Bruggeman, sinds 2009 onderdeel van de Franse groep La Martiniquaise.

Andere belangrijke ontwikkeling was de aankoop van de Looza-productiesite van de PepsiCo-groep te Borgloon.

“Het merkenverhaal viel te moeilijk te combineren met onze co-packing- en private label-activiteiten,” zo nog Maris.


Drie productiesites

De bedrijvigheden op de voormalige PepsiCo-plant werden binnen het nieuw opgerichte Konings Juices & Drinks B.V.B.A. ondergebracht. Die site, intern bestempeld als K3, biedt bovendien soelaas voor het plaatsgebrek waarmee het bedrijf in Zonhoven kampt.

In Zonhoven beschikt Konings N.V. over twee productiesites, met name langsheen de Beringersteenweg (K1) en de Alkenhoofse Weg (K2). K1 en K2 zijn overigens onderling verbonden via een ondergrondse pijpleiding.

Het bedrijf bracht intussen ook zijn glasactiviteiten over naar Borgloon. Eén van de belangrijkste troeven van Konings is dat het bedrijf diverse verpakkingsmogelijkheden aanbiedt (glas, blik en karton), dit voor diverse drankensoorten ((bio)sappen, ciders, cocktails, likeuren, gedistilleerde dranken, concentraten, energiedranken, …).

In de toekomst wil Konings nog sterker focussen als geïntegreerd verwerker (lees: van grondstof tot eindproduct, nvdr.) van sappen en ciders op basis van appel en peer.

Met Jef Moors van fruit-trader Moors N.V. (Riemst) als mede-aandeelhouder en bestuurder, heeft het nieuwe Konings zich duidelijk ingedekt inzake bevoorradingszekerheid. Dat is duidelijk merkbaar in de cijfers: in 2006 verwerkte Konings 5.000 ton fruit. Dat volume is inmiddels tot 15.000 ton aangezwollen.

K2 fungeert binnen Konings als de fruitverwerkingseenheid. Het bedrijf beschikt er onder meer over een persinstallatie, een indamper en een fermentatie-afdeling die jaarlijks 150 miljoen liter ciders kan produceren. K1 is het hart van de afvulactiviteiten.

Jaarlijks worden er een 120 miljoen “units” verwerkt via 10 afvullijnen (zes voor glas-, twee voor blik- en twee voor kartonverpakkingen. K3 wordt integraal gereserveerd voor de verwerking van sappen in (retour)glas. Twee afvullijnen kunnen er jaarlijks 140 miljoen eenheden verwerken.

Alleen dit jaar investeert Konings zowat 13 miljoen euro in zijn verschillende productiesites. Zo wordt de opslagcapaciteit van K2 tegen begin 2013 van 12.000 tot 25.000 palletplaatsen opgevoerd.

Voorts gingen middelen naar de aanpassing of de bouw van nieuwe productielijnen, de uitbreiding van de fruitverwerkingscapaciteit en de waterzuiveringsinstallaties.


Consolidatiefase inbouwen

Nu Konings terug op de internationale kaart staat, is het thans zaak van afremmen, stelt Jos Rutten, die net als productiedirecteur Luc Nulens, een oudgediende is.

“Dit jaar wisten we een aantal bijkomende contracten af te sluiten, die volgend jaar in voege treden. Bewust lassen we de komende twee jaar een consolidatiefase in om vervolgens verder door te groeien,” luidt het.

Of dat doorgroeien op termijn zich louter in België zal aftekenen, zal de toekomst uitwijzen.

“Wie meer dan de helft van zijn omzet in Groot-Brittannië realiseert, moet alleen al omwille van de logistieke druk overwegen dichter bij zijn afnemers een productie-activiteit op te zetten,” klinkt het.