Tactische tips voor de slimme adverteerder

08/11/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Een laagdrempelige en doeltreffende manier om uw bedrijf te promoten is het inzetten van search engine advertising (SEA). Als iemand een zoekterm invoert in een on-line zoekmachine, krijgt hij niet alleen de zoekresultaten te zien, maar ernaast of erboven ook specifieke advertenties die bij die zoekterm passen. Eén van de voordelen van SEA is dat het heel wendbaar is en u snel en voor weinig geld toelaat om in te spelen op de actualiteit. Meestal bent u reeds on-line aanwezig via een lopende campagne, u kan deze nog gerichter opzetten. Met wat voorbereiding en een neus voor opportuniteiten zet u snel tactische advertentiecampagnes op en surft u mee op het succes van allerlei trends.

Wanneer uw promotie vervalt, schakelt u uw campagnes uit en u zet ze weer aan wanneer u dat wenst. U kan ook advertenties aanmaken die speciaal aangepast zijn voor mobiele apparaten en zo komt u de steeds belangrijker wordende groep mobiele internetters tegemoet. Hieronder vier nuttige tips om uw advertentie-inkomsten te boosten.

1. Speel snel op de media in

Ondanks de zogenaamde “nieuwe media” worden consumenten nog altijd beïnvloed door traditionele media zoals radio en TV. U volgt dan ook best de nieuwste hypes en trends in medialand. Mensen gaan hierop zoeken op het Internet, niet alleen erna, maar ook tijdens het TV-programma.

Als u bijvoorbeeld weet dat een bekend persoon te gast is in een talkshow, die u op één of andere manier aan uw producten kan linken, doe dit dan. De TV-kijkers en andere geïnteresseerden zullen er extra naar zoeken en dit is dus een niet te missen opportuniteit.

Als bijvoorbeeld blijkt dat die persoon opvallende make-up of kleding draagt en u dit soort producten verkoopt, maak dan onmiddellijk een advertentiecampagne aan met als trefwoorden de naam van de persoon, de naam van het TV-programma en de omschrijving van de make-up of kleding.

Hetzelfde kan u doen als die persoon in het TV-programma over zijn voorliefde voor auto's komt vertellen en u auto's verkoopt. Als u reizen, vluchten of hotels aanbiedt, kan u dit doen bij reisprogramma’s, ... De mogelijkheden zijn eindeloos. Het komt er alleen op aan om de actualiteit te volgen en er snel op in te spelen.

2. Lift mee op belangrijke gebeurtenissen

In België is Waregem Koerse o.a. een belangrijk jaarlijks fenomeen en slimme marketeers spelen hierop in. Voor, tijdens en na het event werd er op het Internet maar liefst 10 keer vaker gezocht naar “paardensport” en “hoeden” dan op een normale dag. U kan zich voorstellen wat dit betekende voor websites die deze zoekwoorden toegevoegd hadden aan hun advertentiecampagnes.

Hiernaast zijn er nog heel wat belangrijke gebeurtenissen waarop u kan inspelen: Batibouw, Memorial Van Damme, Werchter, uw lokale zondagsmarkt ... Denk even na welke evenementen er belangrijk zijn voor uw doelpubliek en welke zoektermen ze dan gaan gebruiken. Evalueer hoe uw product of dienst hierbij aansluit en zorg ervoor dat uw advertenties hiervoor bij het zoeken zichtbaar zijn.

Tijdens de kerstdagen gebruiken mensen bijvoorbeeld zoektermen als “kerstkalkoen”, “kerstmisverlichting”, enz. Tijdens een belangrijke voetbalmatch zullen meer mensen zoeken op “voetbalschoenen”, “voetbalshirt”, enz.

Maar het kan ook andersom werken: als het bijvoorbeeld wekenlang hard regent, is het perfect mogelijk dat mensen naar warmere oorden gaan verlangen en op zoek gaan naar “tropische vakantie”, “vakantie warm weer”, …

Sommige gebeurtenissen zijn perfect voorspelbaar zodat u uw advertentiecampagnes met een beetje voorbereiding kan plannen om een optimaal resultaat te halen. Het komt erop aan de trends te volgen en te beseffen dat belangrijke gebeurtenissen een impact hebben op het zoekgedrag van mensen.

Welke producten of diensten u ook aanbiedt, er zijn altijd wel opportuniteiten te vinden om ergens bij aan te sluiten. Een on-line partner zal u zeker kunnen bijstaan in de juiste keuze van trefwoorden en opmaak van uw advertentie, zodat uw campagne gegarandeerd succes oogst.

3. Profiteer van de marketing-inspanningen van een concurrent

Als uw concurrent een advertentiecampagne heeft opgezet met TV- of radiospotjes of reclamepanelen op straat, bekijk dan welke elementen u hieruit kan gebruiken voor een on-line advertentie. Wie de advertentie van uw concurrent gezien of gehoord heeft, gaat immers op trefwoorden zoeken, zoals “reclame groene auto door bergen” of “grappige reclame met een bekende acteur”.

Via de on-line zoekmachine ziet u hoeveel er op deze zoektermen gezocht wordt. U past uw advertenties hieraan aan en speelt direct in op de zoekopdrachten die uw potentiële klanten doen. U schuift mee aan bij de stroom zoekenden uit de campagne van uw concurrent. Met deze tip geniet u van het feit dat de meeste mensen geen web-adres in hun web browser intikken, maar wel een omschrijving in de zoekmachine. Doordat ze via die omweg op de website van uw concurrent terechtkomen, kan u uw eigen advertenties in de resultatenlijst tonen en worden ze afgeleid.

Misschien veranderen ze zelfs van gedacht omdat uw product beter of goedkoper is en klikken ze op uw advertentie in plaats van door te klikken naar de website van uw concurrent. De kans is groot dat uw concurrent zelf geen advertenties toont bij zoekresultaten waar hij met zijn website toch al goed scoort.

Al te vaak wordt nog vergeten om een on-line component te linken aan een off-line campagne. Het advies van een on-line expert zorgt ervoor dat elk element voor een geslaagde campagne aan bod komt.

4. Zorg dat de klant u met één klik kan bereiken

In heel wat bedrijfstakken is het belangrijk om snel opgebeld te kunnen worden door nieuwe klanten. Wie op zoek is op een taxibedrijf, elektricien, pechverhelper of thuisbezorger, wenst deze dringend te vinden en wil zo snel mogelijk iemand aan de lijn hebben. Gebruik daarom een mobiele advertentie met een click-to-call: op mobiele toestellen verschijnt dan een advertentie met een link “Bellen” die een telefoongesprek naar u opstart.

Een gebruiker die onmiddellijk tussen de zoekresultaten de mogelijkheid ziet om te bellen, zal meer geneigd zijn om dit te doen. Bij andere advertenties moet hij immers eerst eens klikken en daarna nog de contactpagina met het telefoonnummer zoeken. Omdat Internet op een mobiele telefoon niet altijd even snel gaat, hebt u door dit gebruiksgemak al een streepje voor op uw concurrenten.

Mobiel internetten en de bijbehorende beloptie worden steeds belangrijker. Er worden tegenwoordig meer smartphones dan PC's verkocht en per dag worden miljoenen mobiele zoekopdrachten uitgevoerd.

Naast het aanbieden van een click-to-call kan een mobiele advertentie ook verwijzen naar een mobiele website. Die is beter aangepast voor een klein scherm en laadt sneller. Waar het op aankomt is om zo veel mogelijk barrières tussen u en uw potentiële klanten weg te verwijderen. Hier ook weer kan u best een beroep doen op uw on-line partner om u hierin op een professionele manier te helpen.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Google en goudengids.be. Meer info: www.google.be/adwords of www.goudengids.be).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.