Nieuw "Masterplan 2012-2014" om bedrijfscontinuïteit te waarborgen

23/11/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

De opvolging en/of overname is een belangrijke en complexe fase in het leven van zowel het bedrijf als de overnemer en overlater. Vlaanderen beoogt meer bedrijfscontinuïteit en generatiewisseling. In opdracht van minister-president Kris Peeters staat het Agentschap Ondernemen in voor de ontwikkeling en uitvoering van een geïntegreerd beleid dat er op gericht is om de bedrijfscontinuïteit van bestaande ondernemingen door generatiewisseling of overname te stimuleren en in goede banen te leiden.

Na een analysefase in 2010 werd in 2011 een “Masterplan” ontworpen. Het proeftraject werd inmiddels afgerond. Thans snijdt het actieplan, dat tot 2014 loopt, de uitvoeringsfase aan.

Na de Oproep Ondernemerschap, die op 17 december 2012 werd gelanceerd met als thema’s “Groei” en “Continuïteitsmanagement, met specifieke aandacht voor overdracht/overname van ondernemingen”, nomineerde Vlaanderen zes projecten die specifiek inspelen op het thema “Continuïteit”. De meeste van die projecten werden net afgerond. Drie EFRO-projecten werden verlengd.

Tijdens het proeftraject 2011-2012 lag de focus op het bewust maken en ondersteunen van de ondernemer die wil overdragen. In de komende jaren wordt het actieterrein geleidelijk uitgebreid naar familiale opvolgers, starters die willen overnemen en groeiers die willen overnemen.

Inmiddels staat vast dat het concept van de “Week van de Bedrijfsoverdracht” behouden blijft. Ook buiten deze periode moeten bewustmakings- en informatiesessies worden georganiseerd.

Voorts blijkt uit de evaluatie dat het bespreekbaar maken van emoties bij bedrijfsoverdracht belangrijk is en blijft. Starters blijken bovendien niet goed de weg naar over te nemen bedrijven vinden. Ofwel kennen ze de bestaande initiatieven niet, ofwel vinden ze er hun gading niet. Datzelfde geldt ook voor mensen die als interim manager in een bedrijf aan de slag willen.

Nieuwe acties

Op basis van de evaluatie van de verschillende actielijnen proefprojecten, worden voor de periode 2012-2014 een aantal acties voorgesteld. Zo wordt, in samenwerking met de stakeholders, een plan uitgewerkt om, gespreid over het jaar, in het hele gewest bewustmakings- en informatie-activiteiten op te zetten.

Voorts komt een aanbod met thematische seminaries op maat van vier doelgroepen: familiale opvolging, voorbereiden op verkoop, starten door overname en groeien door overname.

Het Agentschap Ondernemen zal overigens op zijn webstek een portaal voor “Opvolging en Overdracht” bouwen, die zich richt naar dienstverleners, overnemers, overdragers en hun familieleden.

Tevens zal het “Agentschap Ondernemen” een complementair aanbod uitbouwen in de vorm van intervisie in kleine groepen via peterschapsprojecten, individuele coaching om vooral emotionele drempels te overwinnen bij het maken van fundamentele keuzes (na proefproject integratie in KMO-portefeuille), strategisch advies over een geïntegreerd overdrachtsplan (KMO-portefeuille), strategisch advies over de haalbaarheid van een overname voor een gevestigde onderneming (KMO-portefeuille), haalbaarheidsstudies voor pré-starters (startersinitiatieven) en advies bij dossiers met een complexe financieringsbehoefte (FINMIX).

Om de samenwerking tussen gespecialiseerde dienstverleners uit verschillende disciplines te bevorderen, zal het Agentschap Ondernemen netwerkdagen voor peters, coaches en adviseurs organiseren.

KMO-financieringsfonds

In het kader van het bankenplan, zal minister-president Peeters nieuwe formules van lange termijnfinanciering ontwikkelen. Daarbij wordt ook gedacht aan een specifiek KMO-financieringfonds. Dergelijk fonds zou ook kunnen inspelen op de nood aan externe lange termijnfinanciering om het overnameproces mogelijk te maken.

Het ontwerp van monitoring-instrument in de studie van het Steunpunt Ondernemen en Internationaal Ondernemen (STOIO) wordt in 2013 uitgetest. Tevens wordt onderzocht in hoeverre het Agentschap Ondernemen de rol kan opnemen voor de ontwikkeling van een overkoepelend, neutraal en discreet instrument waar al diegenen die met overname bezig zijn, hun aanbod aan elkaar bekend kunnen maken (zowel voor overname als interim manager).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.