KMO's kijken met gemengde gevoelens tegen Europese interne markt aan

20/11/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Slechts één op vier ondernemers is onverdeeld positief over de Europese Unie. Vier op tien ondervindt geen positieve impact van de Europese interne markt voor het eigen bedrijf. Die eenmaking moet er nochtans voor zorgen dat KMO’s een grotere afzetmarkt hebben en wil economische groei en tewerkstelling realiseren. Dat concludeert UNIZO op basis van een rondvraag naar aanleiding van de viering van twintig jaar interne markt.


Algemeen beschouwd zijn 27% van alle KMO’s positief, 21% is ronduit negatief. Vooral lokaal actieve ondernemers zien geen heil in Europa, slechts 13% is daar positief ten opzichte van 38% van de internationaal actieven.

“Algemeen kan gesteld dat twee op drie KMO’s niet staat te springen over het idee Europa. Er is zowel qua sensibilisering als wat praktische aspecten betreft, nog werk aan de winkel,” aldus UNIZO.

Toch blijkt bijna de helft van de ondernemers geloven in de Europese Unie als uitweg voor de crisis. Dat blijkt uit een onderzoek van UNIZO bij een representatief staal van KMO’s in Vlaanderen en Brussel.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.