Volvo V40 nieuw instapmodel voor fleet-markt

16/01/2013 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Met de in september gelanceerde V40 en de V40 Cross Country, waarvan de serieproductie vorige maand in Gent werd opgestart, beschikt Volvo Cars Belgium over een nieuw instapmodel voor de fleet-markt. De Zweedse constructeur, sinds augustus 2010 in handen van het Chinese Geely, rekent ook op het nieuwe model om de slabakkende particuliere markt nieuw leven in te blazen. Uitdaging voor Volvo Cars Belgium is de verkoopsvolumes in 2013 op zijn minst te consolideren, aldus fleet manager Alain Peers.

In Europa geniet Volvo een marktaandeel van 2,5 à 2,8%. In België schommelt dat rond de 3,3%.

“Het voornaamste groeipotentieel voor Volvo schuilt in de Amerikaanse en Aziatische markt. Met Geely hebben we een extra troef in handen om de Aziatische markt te veroveren,” weet onze gesprekspartner.

De nieuwe Chinese aandeelhouder zorgde alvast voor bijkomend kapitaal. Het is heus geen toeval dat Volvo tussen 2011 en 2015 11 miljard USD investeert, waarvan nagenoeg de helft in thuisland Zweden, in een nieuwe platformarchitectuur en dito motorenfamilie. Met de ontwikkeling van SPA (Scalable Product Architecture) en VEA (Volvo Engine Architecture) is het de Volvo Car Group erom te doen zijn positie als onafhankelijk autofabrikant te versterken.

Invoerder Volvo Cars Belgium, dat zowel België als het Groothertogdom Luxemburg bedient, puurde in 2012 zowat driekwart van zijn verkoopsvolumes in het fleet-segment.

“Het particuliere segment scoorde heel erg pover omwille van het verminderde consumentenvertrouwen en het gewijzigd omgevingskader (lees: de afschaffing van de eco-premies eind 2011, nvdr.) dat in het nadeel speelde van de C30 en V50 met de 1,6 liter D2 dieselmotor),” zo nog de fleet manager.

De C30, S40 en bijzonder succesvolle V50 werden inmiddels uit productie genomen en vervangen door de V40. Volvo Cars heeft momenteel twee assemblagefabrieken, met name in Gent en Göteborg. Tussen de stopzetting van de productie van voornoemde modellen en de lancering van de nieuwe Volvo V40 in september 2012, gaapt een kloof van zes maanden. Dit, in combinatie met de matige prestaties van de particuliere markt, verklaart waarom de verkoopsvolumes van Volvo Belgium in 2012 van zowat 20.000 naar 17.000 eenheden terugvielen.

Nieuw instapmodel

“Met de Volvo V40 doet Volvo voor het eerst zijn intrede in het premium hatchback-segment. Dat segment wordt de komende jaren de sterkste groei toegedicht,” weet Peers. De Volvo V40 heet de slimste en veiligste Volvo tot op heden te zijn. De constructeur verrijkte het model met enkele bijzonder geavanceerde veiligheidssystemen die van de grotere modellen afkomstig zijn. Onder de nieuwe systemen zijn ’s werelds eerste airbag voor voetgangers, Lane Keeping Aid (via trillingen in het stuurwiel), een ingenieuze Park Assist Pilot, automatische Road Sign Information, Active High Beam en een Cross Traffic Alert-radarsysteem aan de achterzijde. De nieuwe V40 is tevens toegerust met het baanbrekende Pedestrian Protection met Full auto brake (wat automatisch remt voor voetgangers) en een verder ontwikkelde versie van City Safety. Dat laatste systeem helpt aanrijdingen bij lage snelheden (tot 50 km/uur, nvdr.) te voorkomen. “De airbag voor voetgangers leverde Volvo Cars de hoogste veiligheidsscore op die ooit door Euro NCAP werd uitgereikt,” weet de fleet manager.

Het motorenaanbod van het nieuwe model varieert van Volvo’s eerste diesel met een CO2-uitstoot van 94 g/km tot de T5 turbo met 254 pk en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden. Alle motorvarianten zijn toegerust met een start/stop- en een regeneratief remsysteem, ongeacht de gekozen transmissie. Dankzij zijn heel lage CO2-uitstoot, geniet de V40 D2 een netto V.A.A. (Voordeel van Alle Aard) van 100 euro.

“Volvo Car Corporation verwacht jaarlijks 90.000 exemplaren van het nieuwe model te verkopen, waarvan 85% op de Europese markt,” zo nog onze gesprekspartner.

Tijdens het Autosalon lanceert Volvo Cars ook de V40 Cross Country, waarvan de serieproductie in december werd aangevat. De V40 Cross Country is van de V40 afgeleid. Hij is beschikbaar in zowel tweewiel- als vierwielaandrijving. De constructeur verwacht jaarlijks minimaal 17.000 exemplaren van de hand te doen, waarvan de helft in Europa, 30% in China.

Volvo Cars gaat met de Volvo V40 voor het eerst de concurrentie met premium-modellen als de BMW1-reeks, de Audi A3 sportback of de Mercedes A-klasse. Een lijn hoger positioneren zich de S60 (berline), V60 (break) en XC60 (SUV- of 4x4-versie). Bovenaan het gamma situeren zich de V70 (grote break), S80 (topberline) en XC90 (topversie van het SUV-model).

Hybride en elektrische varianten

Ook op de markt van elektrische en hybride voertuigen, laat Volvo zich niet onbetuigd. Dit alles in lijn met zijn milieufilosofie DRIVE-e. Dat staat voor een 360°-aanpak, gaande van milieuvriendelijke productietechnieken in de fabriek, over motortechnologie van de wagens, tot zelfs recyclage op het einde van hun levenscyclus.

Hoewel de klassieke maar hoogperformante en zuinige verbrandingsmotoren in diesel- en benzine-uitvoering nog steeds het gros van de verkoop uitmaken, blijft Volvo Cars intussen ijverig investeren in hybride en elektrische aandrijftechnologieën. In Belgie is het bedrijf bijvoorbeeld sleutelpartner in het proeftuinproject Volt-Air, waarin “full electric” Volvo C30’s aan Siemens werden toegeleverd. Die elektrische versie werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met de Zweedse energieleverancier Vattenfall. Een 250-tal dergelijke voertuigen worden momenteel in heel Europa en China uitgetest.

Vanaf begin dit jaar jaar levert Volvo ook de V60 Plug-in Hybrid uit. Deze break-versie is gekoppeld met een D5-dieselmotor (215 pk), die de voorwielen aandrijft, en een elektromotor van 70 à 80 pk die voor achterwielaandrijving zorgt. Beide krachtbronnen leveren een gecombineerd vermogen van 285 pk bij een CO2-uitstoot van 48 gram/100 km en een gemiddeld verbruik van amper 1,8 liter/100 km.

“Op zuiver elektrisch vermogen heeft de plug-in hybrid een actieradius van 50 km. Hij haalt een maximumsnelheid van 120 km/u. In combinatie met de verbrandingsmotor is een rij-afstand van 1.000 km binnen bereik. De echte doorbraak van de elektrische aandrijftechnologie valt te verwachten als nieuwe batterijstructuren een actieradius van zowat 500 km binnen bereik brengen. Intussen neemt de markt een afwachtende houding aan, ook al omdat elektrische modellen duur zijn,” luidt het.

Aan een timing qua effectieve introductie van een hybride Volvo waagt Alain Peers zich niet.

“De introductie gebeurt vanaf begin dit jaar met de uitlevering van de Volvo Plug-in Hybrid die als modaal model in de prijslijsten komt te staan. Bedoeling van een hybride of elektrisch voertuig is immers een maximale reductie van CO2-uitstoot en verbruik neer te zetten,” luidt het.

Wie vooralsnog niet voor een hybride model gaat - zoals de meeste rijders momenteel - en toch brandstofefficiënt wil rijden, vindt bij Volvo in het reguliere motorenprogramma zeker zijn gading. Sinds 2009 focust Volvo zwaar op zijn DRIVE-e-modellen, die sterk inzetten op het terugdringen van de CO2-uitstoot en het verbruik.

“In 2008 deden de DRIVE-e-modellen van de C30, S40 en V50 hun intrede. Dat programma werd intussen uitgebreid naar de grotere S60, V60, V70, S0, XC60 en XC70. Volvo kan zodoende uitpakken met een sterk gamma aantrekkelijke, zuinige en milieuvriendelijke auto’s in het premium-segment. Standaard hebben alle modellen het Start/Stop-systeem aan boord, wat de milieuprestaties andermaal gunstig beïnvloedt,” aldus onze gesprekspartner.

De XC60 en XC70 bijvoorbeeld kunnen in hun klasse in DRIVE-e-versie met heel gunstige cijfers uitpakken, zo heet het.

Wetgever beïnvloedt fleet-markt

Zoals alle constructeurs stelt Volvo Cars een vergroening van de bedrijfsvloten vast.

Alain Peers: “De CO2-taks viel voorheen ten laste van het bedrijf, dat, net als de fiscale aftrekbaarheid, een heel belangrijke parameter is. In de nieuwe V.A.A.-regeling, wordt de factor CO2-uitstoot alsook de catalogusprijs mee verrekend. Dat heeft een enorme impact op de wagen- en optiekeuze. Onder invloed van de CO2-taks was de downsizing van de bedrijfsvloten al ingezet. Het aldus bezuinigde budget werd door de rijders opgesoupeerd aan extra-opties. Nu ook de opties in de nieuwe V.A.A.-regeling zijn opgenomen, onthouden de chauffeurs zich ook steeds vaker van opties”.

Zweeds design en hoge kwaliteitsreputatie

Volvo Cars blijft zich in de markt positioneren als een merk met een sterke design-traditie, die zich duidelijk van bijvoorbeeld de Duitse en Franse concurrenten onderscheidt. Daarnaast blijft ook het veiligheidsaspect traditioneel meer dan gewone aandacht opeisen. Getuige opnieuw de introductie in primeur van de voetgangers-airbag op de nieuwe V40.

Naast zijn bestaande proefterrein in Hällered in West-Zweden, heeft de constructeur momenteel een nieuw testcentrum voor actieve veiligheidssystemen in aanbouw. Het testcentrum wordt volgend jaar in gebruik genomen. Het zal in de toekomst een cruciale rol opnemen in de verdere ontwikkeling van baanbrekende veiligheidstechnologieën, met nadruk op de interactie met ander auto’s, voetgangers, fietsers, motorfietsen, motoren, vrachtwagens en bussen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.