Nieuwe eigenaar Logica neemt merknaam uit de markt
CGI is in zijn nieuwe constellatie goed voor een omzet van ruim 10 miljard CAD. Het bedrijf heeft wereldwijd 71.000 medewerkers op de loonlijst staan. Het orderboek is momenteel zo’n 17,5 miljard CAD waard.
Sinds de oprichting van de onderneming in 1976, deed CGI een zeventigtal acquisities, waarvan Logica de grootste ooit is. Logica ontstond in 2008 toen LogicaCMG al zijn activiteiten onder de merknaam Logica hergroepeerde. LogicaCMG zag zelf het daglicht eind 2002 als gevolg van de fusie tussen Logica en CMG.
Later werden ook de activiteiten van de dochterondernemingen WM-Data, Edinfor en Unilog binnen LogicaCMG geïntegreerd.
“Ambitie van CGI is tegen 2030 door te groeien tot 300.000 werknemers. Traditiegetrouw verhouden interne en externe groei zich bij CGI op gelijke basis. Momenteel hebben we als bedrijf 1,1 miljard CAD ter beschikking ter financiering van verdere overnames,” weet Vets, die benadrukt dat schaalgrootte nu eenmaal vereist is om in een moeilijke markt “goede” aandeelhouderswaarde te creëren.
CGI, dat zichzelf binnen de IT-wereld tot de grote aanbieders rekent die inzetten op een kwaliteitsvolle dienstverlening, verwacht in de komende vijf jaar een verdere consolidatie binnen dit marktsegment.
“CGI’s marktaanpak gaat geschraagd op performance en nabijheid bij de klant, in combinatie met een global delivery-model dat op operational excellence inzet,” verduidelijkt de managing director. Logica’s voormalige matrix-model werd door CGI meteen van tafel geveegd om plaats te maken voor een decentrale aanpak met autonome beslissingsbevoegdheden.
Onderliggend raamwerk is de CGI Management Foundation, dat zorgt voor een internationale afstemming binnen de verschillende business-units. “Dat raamwerk tekent richtlijnen af, maar legt geen regels vast,” benadrukt onze gesprekspartner.
Met een driehonderdtal medewerkers is CGI Belgium in boekjaar 2012-2013 goed voor een omzet van pakweg 40 miljoen euro. Nog eens zowat 150 medewerkers zijn binnen de CGI-groep (near-shore of offshore) voor de Belgische vestiging aan de slag.
Vier sectoren
CGI’s dienstverlening spitst zich toe op systeemintegratie (45%, met inbegrip van de IP-business), IT en business process outsourcing (35%) en high-end IT-consulting (20%). In de wereldwijde rangschikking van de IT-dienstverleners valt het bedrijf net buiten de Top 5. CGI heeft vierhonderd vestigingen in meer dan veertig verschillende landen.
Internationaal deelt de IT-dienstverlener zijn activiteiten op in zes business-units, met name Financial Services, Government, Telecom & Utilities, MRD (manufacturing, retail & distribution), Health en Oil & Gas. In België ontplooit het bedrijf geen activiteiten in de twee laatste domeinen.
Hoeksteen
Hoeksteen binnen CGI’s bedrijfsstrategie zijn de grote business process outsourcing (BPO)-deals, die het bedrijf als een soort mini-acquisities beschouwt. Dergelijke deals kunnen desgevallend de overname van een ploeg medewerkers van het opdrachtgevend bedrijf inhouden.
Conform de bedrijfsstrategie van de klant streeft CGI marktonderscheid na door enerzijds zich niet zuiver te beperken tot het consulting-luik maar ook een resultaatsverbintenis aan te gaan, anderzijds door een portfolio van ruim honderd eigen IP-solutions in uiteenlopende sectoren in te zetten. Voorbeelden daarvan zijn iCargo, IBOR of Collections 360. iCargo, bestemd voor de sector van Manufacturing & Retail, monitort vracht in real-time in functie van bepaalde paramaters (locatie, temperatuur, vochtigheidsgraad, …). IBOR, voluit Integraal Beheer Openbare Ruimte, bestemd voor de sector Energy & Utilities, is een cloud-innovatie die alle dynamische objecten in een openbare ruimte verbindt, met als bedoeling het energieverbruik en de beheerskosten te verminderen, de CO2-uitstoot terug te dringen, data naar een financieel systeem te koppelen en dies meer. Collections 360 is dan weer een oplossing voor zowel de financiële als de openbare sector om ongeïnde taksen/openstaande facturen optimaal te innen.
CGI heeft in Amstelveen, Lissabon, Bangalore, Chennai en Londen “Spark centers” in bedrijf die als demo-ruimte voor de eigen IP-producten fungeren.
Met dat rijk gevulde portfolio aan IP-oplossingen gaat CGI in België actief op zoek naar een grote deel van de BPO-marktkoek. “Die ramen we in België op zowat 1,7 miljard euro. Logica moest genoegen nemen met een marktaandeel van 2 tot 3%.
Daar ligt voor een bedrijf als CGI nog heel wat groeipotentieel,” stelt Hans Vets vast. Uitdaging van CGI is daarom als nieuwkomer op de Belgische markt tegen versneld tempo naamsbekendheid uit te bouwen. In België focuste Logica vooral op internationaal actieve bedrijven. “Als CGI nemen we ons voor dieper in de lokale markt af te dalen om onze diensten aan grotere, lokale bedrijven en organisaties aan te bieden. Die markt werd de voorbije vier tot vijf jaar niet bediend,” zo nog de managing director.
In België was de Europese Commissie sinds jaren de grootste klant van Logica. Maar ook zowat alle energiebedrijven, Belgacom, ING, BNP Paribas Fortis, KBC, Bpost Bank, Johnson & Johnson, Carrefour, Huntsman en Volvo staan op de referentielijst. Nieuwe klanten die CGI in België al wist op te tekenen zijn VAB, Volkswagen D’Ieteren Lease, Biocartis, Atrias, Infrax, Sibelga, KULeuven, Argenta en P&V. Enkele van deze klanten wist CGI op te tekenen dankzij de ontwikkeling van een end-to-end oplossing rond SEPA (Single European Payments Area).
CGI BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.