Toshiba is “back in (business-to-)business”

18/04/2013 OM 08:03 - Luc Willemijns
E162fc760b862bf075fb5cf5bfea9928
In 1985 was het Japanse Toshiba de eerste vendor om met een laptop voor de zakelijke markt uit te pakken. Twintig jaar later drukten de prijsbrekers uit voornamelijk Taïwan het bedrijf zo goed als uit de B2B-markt. Thans is Toshiba terug met een duidelijke groeistrategie in het zakelijk segment. De introductie van de eerste Ultrabooks vorig jaar luidde daartoe de aanzet in. Later dit jaar bundelt de vendor zijn tablet-aanbod onder een nieuwe productlijn, Excite genaamd. Ook de verwachtingen voor het nieuwe Hybrid-aanbod en de terugkeer op de markt van de All-in-One PC’s zijn hooggespannen. “Op EMEA-vlak willen we dit jaar de Top 3-positie in de PC-markt veroveren,” stelt Dirk Thomaere, general manager Digital Products & Services Central Europa, overtuigend.

Dat Toshiba op de PC-markt de herstelbeweging heeft ingezet, blijkt uit de cijfers. Vorig jaar klom het marktaandeel van de vendor in de zeven belangrijkste markten van de Europese Unie van 7 tot 10%. Op Benelux-vlak noteerde het bedrijf een omzettoename met 18%.

“Traditioneel lag de verhouding tussen de B2C- en de B2B-verkopen op 70/30. Inmiddels neigt die relatie al naar 60/40. Binnen pakweg een jaar moeten beide segmenten elkaar in balans gaan houden,” zo nog Thomaere.

Toch heeft de vendor nog een flink eind te gaan, beseft de general manager. De markt dicht Toshiba immers verkeerdelijk de status van zuivere B2C-vendor toe.

“In België hebben we momenteel een 80-tal actieve B2B-resellers. Dat aantal zullen we in de toekomst opkrikken tot zowat 150. Ongeveer 80% onder hen zullen de KMO-markt bedienen. Ter ondersteuning van zijn ambities in de zakelijke markt, maakt Toshiba zich op om voor het eerst een Europees partnership-programma uit te rollen, onderbouwd door een nieuw accreditatiesysteem voor Platinum en Gold Partners,” verduidelijkt Ronald Ravel, country manager Toshiba Information Systems Benelux.

Toshiba mikt in zijn nieuwe B2B-marktoffensief in de Benelux op vier welomlijnde segmenten, met name Public, Industry en Education in België, Healthcare, Industry en Education in Nederland.

Kwaliteitsvol productportfolio

Om zijn ambities hard te maken, sleutelde Toshiba niet alleen aan zijn organisatiestructuur, ook het hele productportfolio wordt op een nieuwe leest geschoeid, met een duidelijk onderscheid tussen het aanbod voor de consumenten- en de zakelijke markt. Bovendien pakt de vendor uit met een aantal nieuwe, bedrijfsmatige producten. Deuropener in het zakelijke segment is de Ultrabook, een extra-dunne, lichte en prestatiesterke laptop-uitvoering.

“De lancering van de Ultrabook Z830 vorig jaar is Toshiba’s antwoord op de MacBook Air van Apple die een nieuwe standaard in dikte en gewicht zette. Precies die twee criteria zijn van cruciaal belang voor het bedrijfsleven,” verduidelijkt Dirk Thomaere. “Toshiba heeft inmiddels de grootste Ultrabook line-up in de industrie. Met de Satellite U840t-101 en -102 introduceren we thans een toestel met HD-touchscreen,” wordt daaraan toegevoegd.

“Touch” wordt dit jaar, volgens zowel Thomaere als Ravel, één van de grootste groeisegmenten in de markt. Om zijn tablet-aanbod op transparante wijze aan de markt voor te stellen, lanceert Toshiba binnen enkele weken de nieuwe “Exite”-productlijn.

Met de introductie van de Satellite U920t, begaf Toshiba zich in een recent verleden voor het eerst op de markt van de convertible Ultrabook. Het toestel biedt de mogelijkheid om, in functie van de gebruikersbehoeften, zijn 31,8 cm grote aanraakscherm van de laptop te ontkoppelen en de tablet-status aan te nemen.

Ronald Ravel: “In onze contacten met de bedrijfswereld stellen we een grote interesse voor dit soort hybride uitvoeringen vast. Verwacht wordt dat het aandeel van tablets, momenteel goed voor zowat de helft van de markt wereldwijd, in de komende twee jaar tot hooguit een kwart van de markt zal afkalven. Hybrids of convertible tablets zouden het resterende ruime kwart inpalmen”.

Sinds kort heeft Toshiba ook tablets die op Windows 8 draaien in het portfolio. “De nieuwe generatie tablets van Toshiba beweegt zich weg van de 10”-consumentenmarkt om de shift te maken naar productiviteits-tablets,” klinkt het bij de vendor. Eind dit jaar lanceert Toshiba overigens een volledig nieuwe Ultrabook-lijn, die van de nieuwe chipset-technologie van Intel zal gebruik maken.

Vertrekkend vanuit B2B-insteek

“In tegenstelling tot de concurrentie die hun laptops concipiëren voor de consumentenmarkt en met daarvan afgeleide modellen zich ook op het bedrijfsmatig segment begeven, ontwikkelt Toshiba zijn devices vanuit een B2B-insteek,” beklemtoont Ronald Ravel.

Zo beschikken de modellen uit de Portégé- en Tecra-reeks, bestemd voor de professionele gebruiker, standaard over een VGA-poort, die bedrade connectiviteit biedt voor bijvoorbeeld het geven van bedrijfspresentaties of het verkrijgen van LAN-Ethernet functionaliteit. Ook toepassingen als Intel vPro (die het centraal PC-beheer vereenvoudigt), Intel Rapid Start-technologie, TPM (Trusted Platform Module, dat encrypteringsbeveiliging mogelijk maakt) of fingerprint-technologie bieden extra toegevoegde waarde aan de zakelijke gebruiker.

Nog voor het jaareinde introduceert Toshiba in de Benelux wellicht ook Toshiba Smart Client Manager, een endpoint management-software op basis van Tivoli-technologie (IBM). “Toshiba Smart Client Manager biedt voor de toestellen van het eigen huis beveiligingsmogelijkheden tot op het BIOS-niveau (waar de communicatie tussen het besturingssysteem en de hardware verloopt, nvdr.). Vooralsnog gaat het om het beheer van security patches en power management,” zo nog de country manager Benelux. Volgende stap wordt wellicht het aanbieden, via het Tivoli-platform, van beheersmogelijkheden in de cloud.

Om met name het KMO-segment, dat heel prijssensitief is, te overtuigen van het kwaliteitsengagement van zijn aanbod, heeft Toshiba momenteel de 200%-campagne lopen. B2B-producten uit het Portégé- en Tecra-aanbod worden verkocht met een 200%-waarborg. Bij defect van het toestel, dat binnen de garantieregeling valt, neemt Toshiba niet alleen de herstellingskost voor zijn rekening. Bovenop betaalt de vendor ook het volledige aankoopbedrag terug.

“De nieuwe business-focus van Toshiba moet voor het lopende jaar een groei van 30% binnen bereik brengen. Dat moet ons tegen eind dit jaar binnen de Top 3 van de PC-markt in de EMEA-regio positioneren. Vooral de inkomsten uit het bedrijfsmatig segment moeten ons helpen die doelstellingen waar te maken. We zijn er echter rotsvast van overtuigd dat we Toshiba tegen volgend jaar opnieuw even sterk in de B2B-markt zullen kunnen positioneren als in de jaren ‘90”, besluit Dirk Thomaere.

Technologische evolutie leidt tot marktvervaging

De technologische evolutie op IT-vlak leidt tot een grensvervaging tussen Ultrabooks en tablets enerzijds, TV en PC anderzijds. Toshiba’s eerste Hybrid, de Satellite U920t, zorgt er mede voor dat straks de grens tussen Ultrabook en tablet niet langer duidelijk aflijnbaar is.

Technologieën als WiDi, een draadloze display-standaard die door Intel werd ontwikkeld op basis van de bestaande Wi-Fi-standaard, zullen ook de toenadering tussen TV en PC, tablet en Ultrabook in de hand werken. Met Miracast, een peer-to-peer draadloze screencast-standaard, wordt het straks mogelijk in één beweging beelden van een tablet, Ultrabook of Hybrid naar het TV-scherm te slepen. Ook de nieuwe All-in-One PC’s van Toshiba, op basis van het Windows 8-platform, zorgen voor een steeds dunnere lijn tussen PC- en TV-toepassingen.

De verkoop van TV’s in het B2B-segment zit momenteel in de lift. Doorgaans blijven de toepassingen vooralsnog beperkt tot de digital signage-wereld. Toshiba’s smart cloud-TV’s zijn technologisch nochtans klaar voor de digitale conversie naar PC, en vice versa.

“Voor het zakelijke segment schuilen hier ongetwijfeld opportuniteiten. Maar vooralsnog is de “route to market” te verschillend en de markt zelf er nog niet klaar voor,” meent Dirk Thomaere.

E162fc760b862bf075fb5cf5bfea9928
9faf34de0ef1b27d23992425de627dd2
Dirk Thomaere, general manager Digital Products & Services Central Europa

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.