Antwerpse haven zet nieuwe stap in LNG-beleid

18/04/2013 OM 09:04 - Luc Willemijns
Ac9812bab15779df7320e2673e2f47ad

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen wil het gebruik van LNG als scheepsbrandstof niet alleen aanmoedigen, maar ook faciliteren. Om het bunkeren van LNG door zee- en binnenschepen in een drukke haven als Antwerpen vlot en veilig mogelijk te maken, heeft het Havenbedrijf eerder dit jaar classificatiemaatschappij Veritas onder de arm genomen.

De opdracht van DNV bestaat uit de ontwikkeling van LNG-bunkerprocedures specifiek gericht op de situatie in de Antwerpse haven. Het Havenbedrijf onderschrijft met deze volgende stap zijn ambitie om tegen 2015, wanneer de verstrengde IMO-zwavelnormen van kracht worden, LNG op een veilige en efficiënte manier aan schepen in de Antwerpse haven aan te bieden.

DNV zal de komende maanden procedures ontwikkelen als operationele standaard om LNG als scheepsbrandstof in de haven op een veilige manier te bunkeren. Deze classificatiemaatschappij heeft sinds decennia wereldwijde expertise opgebouwd in onder andere risicomanagement voor de olie- en gasindustrie.

Daarnaast zal het bedrijf de mogelijke risico’s identificeren als verschillende LNG-schepen in Antwerpen rondvaren en bijgevolg ook verscheidene LNG-bunkeracties gelijktijdig plaats vinden. De ontwikkelde bunkerprocedures zullen maatregelen omvatten die bewaken dat die risico’s in alle mogelijke scenario’s aanvaardbaar blijven.

De procedures die voor Antwerpen worden ontwikkeld, zullen overigens ter beschikking worden gesteld van andere Europese havens die ook LNG als scheepsbrandstof willen aanbieden. Op die manier maakt de Scheldehaven zijn pioniersrol op het gebied van LNG verder waar.

Het Havenbedrijf werkt intussen actief verder om LNG-aangedreven schepen te kunnen ontvangen. In maart 2012 publiceerde het de opdracht tot ontwerp en uiteindelijke bouw van een LNG-bunkerschip. Dat schip moet operationeel zijn in 2015 en zal de LNG-vraag van zeeschepen in de Antwerpse haven beantwoorden. De onderhandelingen met de kandidaten voor deze omvangrijke opdracht zijn lopende.

Eind vorig jaar vond in Antwerpen een Belgische primeur plaats (foto). Voor de eerste keer werd in een Belgische haven een binnenschip met LNG vanuit een truck getankt. Aan deze mijlpaal gingen meerdere veiligheids- en technische studies vooraf, net als een grondige analyse van de locaties, overleg met politie en brandweer en de opmaak van specifieke truck-to-ship bunker-checklists in samenwerking met verscheidene Europese havenautoriteiten. Dat hiermee de weg voor LNG als scheepsbrandstof in Antwerpen werd vrijgemaakt, wordt bewezen door de verschillende bunkeracties die intussen hebben plaats gevonden.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.