Generali Belgium blikt op uitstekend 2012 terug
Er was opvallend veel volk op de persconferentie waarop Generali Belgium zijn jaarresultaten 2012 voorstelde. Aanleiding daartoe waren de geruchten als zou het bedrijf te koop staan. Dat zorgde voor behoorlijk wat onrust bij de 481 werknemers. Niet dus, aldus ceo Delvaux.
In Europa is Generali, dochter van het beurgenoteerde Assicurazioni Generali, de op twee na grootste verzekeringsgroep na AXA en Allianz. In België bekleedt de verzekeraar de 13de positie met een marktaandeel van 1,8%. Sinds eind 2010 maakt de maatschappij werk van het opboenen van zijn balans. De blootstelling aan de PIGS-landen werd tussen dan en eind 2012 van 16,5 tot 8,5% herleid.
Unieke premies onder druk
Vorig jaar noteerde Generali Belgium een premie-incasso van 558 miljoen euro (+ 0,7%). Het Life-segment nam daarvan 58% voor zijn rekening, Non Life het saldo.
Waar het Non-Life premie-incasso nog een lichte toename met 3,1% toonde, noteerde Life een lichte terugval met 0,9%.
“Het gevolg van een bewuste keuze,” aldus ceo Delvaux, “en het gevolg van de evoluties op de financiële markten, inzonderheid die van de langlopende overheidsobligaties (OLO’s)”.
“Vooral in de markt van de groepsverzekeringen, geeft de Belgische verzekeringsmarkt blijk van inertie,” zo luidt het.
Delvaux verwijst daarmee naar de gegarandeerde rentevoet van 3,25% voor gedane en toekomstige stortingen in het kader van een levensverzekeringscontract terwijl de OLO’s momenteel een rente van amper 2% opleveren.
Onrustwekkend
Dat alles in combinatie met de economische crisis die het hele geo-economische en sociale landschap sterk door elkaar schudt, stemt de ceo van de verzekeraar bezorgd over de toekomst van verzekeringssector. Zelf stuurt Generali Belgium intussen zijn business-model en organisatie bij.
“Alleen verzekeraars die zich aan de gewijzigde marktomgeving aanpassen, maken kans op overleven,” waarschuwt Delvaux. Dat daarbij in de kosten wordt gesnoeid, hoeft geen betoog. Personeelskosten vertegenwoordigen twee derden van de uitgaven van Generali Belgium. “Indien men de lonen koppelt aan een systeem van automatische loonindexering, moet men bereid zijn ook de verzekeringspremies conform te laten mee evoluleren,” meent Delvaux.
Om in te spelen op de vraag van Life-klanten die een rendement van meer dan 2% eisen, introduceerde Generali Belgium vorig jaar Care Invest, een innovatieve spaarformule gelinkt aan een risicofonds. Het in 2011 gelanceerde Multi-Access concept, dat ook de on-line verkoop van polissen mogelijk maakt en vooralsnog beperkt blijft tot Auto en Brand, wordt in de toekomst uitgebreid.
In het Non Life-segment voerde Generali Belgium vorig jaar een gemiddelde premieverhoging met 3 tot 4% door. Soortgelijke premieverhogingen worden voor 2013 niet uitgesloten.
GENERALI BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.