Stijgend succes voor UCC in KMO-omgeving

20/08/2013 OM 09:55 - Luc Willemijns
E4d97cf8df473737473c599a912427d4
Unified Communications and Collaboration (UCC) is de nieuwe trend bij kleine en middelgrote bedrijven (KMO). Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van aanbieder van bedrijfscommunicatie-oplossingen Aastra. Het onderzoek toont aan dat UCC vooral is ingeburgerd bij ondernemingen met verschillende vestigingen en organisaties met thuiswerkers, waar audio- en videoconferenties, IM (instant messaging) en unified messaging de productiviteit verhogen en teams op verschillende locaties kunnen connecteren.

De belangrijkste resultaten uit het onderzoek op een rijtje: nagenoeg driekwart van de channel partners is van mening dat kostenreductie en verbeterde productiviteit de belangrijkste voordelen zijn die UCC kan bieden.

Voorts is de perceptie van channel partners afhankelijk van de eigen betrokkenheid bij UCC, maar ook afhankelijk van de mate waarin ze zelf bij de organisatie van de eindgebruikers betrokken zijn. IT-consultants zijn het meest optimistisch: 61% van de respondenten in deze groep stelt dat KMO’s voor UCC een grote belangstelling hebben.

Volgens 81% van de partners is het gebruiksgemak het belangrijkste criterium voor KMO’s om UCC aan te schaffen. Meest gebruikte UCC-tools door KMO’s, ten slotte, zijn audioconferenties (83%) en VoIP/IP PBX (81%), gevolgd door unified messaging (69%) en fixed/mobile convergence (FMC, 66%).

Belemmeringen die KMO’s ondervinden, zo nog het onderzoek, zijn onder meer hun kleine budgetten, beperkte interne IT-resources en een beperkt personeelsbestand. Meer dan de helft van de bevraagde partners noemde de integratiekosten (54%) en licentiekosten (51%) de belangrijkste drempels voor KMO’s om UCC te integreren.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.