Internationalisering bepalend voor zakelijk succes KMO’s

03/09/2013 OM 08:01 - Luc Willemijns
Ee9dec9e530480f1990e41b07ba1de07
Internationale handel en samenwerking zijn voor KMO’s sleutelfactoren tot succes. Dat is de slotconclusie van een brede en diepgaande studie die IHS voor rekening van logistieke dienstverlener DHL Express uitvoerde. In een veeleisende economische omgeving krijgen KMO’s met een uitdaging af te rekenen. Die vergt groei en een hogere winstgevendheid in een marktomgeving waar de vaak zwakke vraag nog verder afkalft.

Door het wegvallen van handelsbarrières en de dalende kostprijs voor logistiek en communicatie hebben kleine en middelgrote ondernemingen zich aangepast aan de nieuwe uitdagingen om binnen een internationale markt-omgeving concurrentieel te blij-ven. Die ontwikkelingen hebben voor KMO’s ook nieuwe kansen geschapen.

De integratie in de wereldwijde economie zette hen ertoe aan nieuwe internationale activiteiten te ontwikkelen in een poging om nieuwe markten te ontginnen, hun productportfolio uit te breiden, extra know-how en technologische competenties te verwerven en hun kostenbasis te verlagen.

Internationalisering gaat verder dan export/import

KMO’s worden door de globalisering steeds vaker ver-plicht internationaal te denken en handelen.

Een eerste bevinding van de studie is dat de internationalise-ring van KMO’s niet langer een beperkte focus op export/import heeft, maar verworden is tot een veel meer gedifferentieerde business-activiteit die zowel onderaanneming, technische als commerciële samenwerking omvat. KMO’s kunnen derhalve betrokken zijn bij grensoverschrijdende partnerships en buitenlandse investeringen om nieuwe kansen te ontwikkelen.

Kleinere KMO’s zijn minder geïnternationaliseerd dan hun grotere tegenhangers. Maar zelfs voor hen is internationalisering een hedendaagse realiteit. Terwijl 80% van de onderzochte KMO’s met 50 tot 249 medewerkers internatio-naal actief zijn, valt dat percentage terug tot 66% voor KMO’s met 10 tot 49 personen op de loonlijst.

Voorts blijkt uit het onderzoek dat jonge bedrijven, die minder dan vijf jaar bestaan, verantwoordelijk zijn voor een belangrijk deel van de internationalisering van de KMO’s. 27% van alle KMO’s ontplooit bijvoorbeeld meer dan één internationale activiteit, maar bij bedrijven jonger dan vijf jaar ligt dat percentage een stuk hoger, namelijk 31%. Dat wijst op een groeiende trend tot internatio-nalisering bij KMO’s. Deze “born global” KMO’s zien zichzelf veel-eer als een internationale dan een nationale speler.

Opvallend is ook dat deze “born global” KMO’s sterker vertegenwoordigd zijn in de BRICM-landen (Brazilië, Rusland, India, China en Mexico, 24%) dan in de G7-landen (13%). Reden hiervoor is mogelijk dat KMO’s in de BRICM-landen zich strategisch meer op de internationale markten toespitsen dan hun soortge-noten in de G7.

Communicatie en efficiënte logistiek spelen sleutelrol

Eén van de voornaamste krachten achter de economische globalisering en internationalisering van bedrijven is het toenemende aanbod van goedkope communicatietechnologieën en efficiënte logistieke diensten die grenzen en afstanden doen vervagen. De wereld is een “global village” geworden, toegankelijk voor alle ondernemingen, dankzij de snelheid en de minimale kost waartegen informatie, producten en diensten geografisch kunnen worden verspreid.

Meer dan ooit tevoren kan een KMO vandaag niet alleen gebruik maken van uitgebreide en doeltreffende communicatiemiddelen, maar evenzeer van transportinfrastructuren om brede doelgroepen te bereiken en aan de internationale vraag te voldoen.

Niet aangepaste transportinfrastructuur en onvoldoende beschikbaarheid van private distributie- en logistieke diensten zullen de concurrentiekracht verzwakken doordat producten en diensten niet efficiënt kunnen worden aangeboden. KMO’s zijn doorgaans minder goed toegerust dan grotere bedrijven om inefficiënte transportinfrastructuur te overwinnen.

Hoewel KMO’s in belangrijke mate bijdragen tot de werkgelegenheid en de economische groei, ontbreekt het in vele landen aan betrouwbare informatie over KMO’s, waardoor ze vaak geen gezamenlijke stem en draagvlak hebben om een gunstig klimaat te creëren waarbinnen ze zich internationaal kunnen ontwikkelen. Hier ligt een grote opportuniteit voor de beleidsmakers om KMO’s in hun economische groei te ondersteunen.

Belang van logistiek

KMO’s uit de BRICM-landen zijn zich meer bewust van het belang van efficiënte logistieke
diensten. Ze kunnen logistiek uitspelen om op competitief vlak het verschil te maken. Dat bewust-zijn is minder doorgedrongen bij hun tegenhangers uit de G7.

Quote van een succesvolle KMO in China:

“Ons bedrijf vervaardigt machines om bakstenen te maken. De productie gebeurt in China, maar we exporteren ook naar Rusland, Vietnam en Afrika. Export is goed voor 20% van onze omzet. Ook al is het duurder, wij vinden het handiger en professioneler om een beroep te doen op kwalitatieve logistieke dienstverleners om onze exportactiviteiten te laten groeien”.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.