KMO’s op meer dan één vlak internationaal actief

09/09/2013 OM 08:00 - Luc Willemijns
8c9a87957a0262d4670b6093e3619801
Internationalisering wordt beschouwd als een kans om meer verkoop te genereren. Maar internationalisering beïnvloedt de concurrentiekracht van een onderneming ook op andere wijzen. Denk bij voorbeeld aan een verhoogde kostenefficiëntie door aan buitenlandse partijen uit te besteden, de ontwikkeling van know-how en technologische competenties via technische samenwerking of nog het verruimen van het productassortiment door commerciële partnerships.

Uit de IHS-studie voor rekening van DHL Express, diepen we twee interessante bevindingen op:

  • voor 41% van de KMO’s is de voornaamste reden om internationale activiteiten te ontwikkelen het verwerven van toegang tot nieuwe markten
  • voor 31% van de responden-ten, is de voornaamste reden om internationale activiteiten te ontwikkelen rechtstreeks gekoppeld met het afdwingen van zakelijke groei op lange termijn.

Plannen voor verdere ontwikkeling export

Zestig procent van de internationaal goed presterende KMO’s (BRICM: 80% - G7: 47%) nemen zich voor in de eerstvolgende drie jaar hun exportactiviteiten uit te breiden. In nabije toekomst willen ze 20% van hun omzet uit de export halen. Daarvoor zullen ze wel de dagdagelijkse uitdagingen moeten overwinnen.

Vijf belangrijkste “export drivers”

Het onderzoek toont voorts aan dat de belangrijkste factor voor succes op de exportmarkten overduidelijk de kwaliteit van de producten of diensten is. Daarna volgen innovatie en prijs.

KMO’s raken duidelijk meer en meer geïntegreerd binnen het raderwerk van de wereldwijde economie. Ze beperken zich niet langer tot regionale/nationale activiteiten. In feite ligt de eerste stap van internatonalisering, de zogenaamde export/importfase, al achter hen.

Van de onderzochte KMO’s bleek 73% op zijn minst één internationale activiteit te ontplooien. Onder hen waren 43% betrokken bij exportactiviteiten. KMO’s zijn niet langer alleen maar lokale service providers.

“De belangrijkste uitdaging voor een KMO die internationaal zaken wil doen, is niet het gebrek aan resources, wel het gebrek aan ervaring in de beginfase en aan vertrouwen bij investeerders dat KMO’s een rol kunnen spelen op internationaal vlak,” aldus een succesvolle KMO in het
Verenigd Koninkrijk.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.