Volvo’s automatisch remsysteem cruciaal in nieuwe veiligheidstechnologieën
Sinds de Zweedse constructeur in 2007 met zijn “Real Safety”-programma uitpakte, was een duidelijke daling waarneembaar van het aantal ongevallen waarbij een Volvo betrokken was.
“Het in 2008 gelanceerde City Safety-programma leidde sindsdien tot een daling van ruim 20% van de ongevallen,” beklemtoont Duncan Forrester, vice-president Product & Brand Communication. “In Zweden ligt het aantal letsels opgelopen in een Volvo 50% lager dan bij de concurrentie,” zo luidt het.
Een en ander sterkt Volvo in zijn overtuiging zijn veiligheids- en beveiligingsstrategie onverkort verder te zetten. De nieuwe Volvo XC90 wordt bijgevolg beschikbaar met baanbrekende technologieën, zoals voetgangersdetectie in het donker, automatische detectie van wegranden en hindernissen met stuurhulp en adaptieve cruise control, eveneens met stuurhulp.
“Volvo’s ambitie is om tegen 2020 het aantal ongevallen met dodelijke afloop of ernstige verwondingen met een Volvo-personenwagen tot nul te herleiden,” aldus Thomas Broberg, senior safety advisor bij Volvo Car Group.
Inmiddels heeft de constructeur ook nieuwe car-to-car technologieën in ontwikkeling, die er mee moeten voor zorgen dat dat resultaat wordt gehaald. Bedoeling is die in 2016 te commercialiseren. Op langere termijn ambieert de constructeur marktleiderschap inzake autonoom rijdende voertuigen, zodat de chauffeur tijdens het pendelen kan multi-tasken.
Voortborduren op automatisch remsysteem
Volvo Car Group rondde onlangs de kaap van het miljoen verkochte wagens met automatisch remsysteem. Dat systeem, dat tot een snelheid van 50 km/u werkt, wordt standaard toegepast binnen het City Safety-programma. Het werd voor het eerst geïntroduceerd in 2007 in combinatie met “collision warning”. Dat automatisch remsysteem wordt in de nieuwe producten steeds breder uitgerold.
Vier wereldprimeurs in nieuwe XC90
De nieuwe XC90 krijgt op veiligheidsvlak alvast vier wereldprimeurs mee, met name voetgangersdetectie in het donker, detectie van wegranden en hindernissen met stuurhulp en adaptieve cruise control met stuurhulp.
Voetgangersdetectie in het donker zorgt voor de efficiënte werking van de detectie- en automatische remtechnologie tijdens het rijden bij duisternis. Deze technologie, waarvan de eerste generatie in 2010 het daglicht zag, detecteert en remt automatisch voor andere voertuigen, voetgangers, dieren en fietsen.
Detectie van wegranden en hindernissen met stuurhulp anticipeert op het mogelijk van de weg raken van de wagen en past autonoom stuurkoppel toe om het voertuig terug op het juiste spoor te krijgen. De technologie werkt ook zonder wegmarkering.
Adaptieve cruise control met stuurhulp, ten slotte, zorgt ervoor dat de bestuurder op zijn rijstrook blijft en het verkeersritme volgt. Dit nieuwe systeem, een voorloper van de autonoom rijdende wagen, volgt automatisch de voorligger.
Hoewel de technologie voor zelfstandig parkeren en colonnerijden nog volop in ontwikkeling is, staat nu al vast dat de nieuwe XC90, eveneens in primeur, de eerste functies voor zelfstandig sturen zal meekrijgen.
Zelfparkerende wagen
Inmiddels stelde Volvo Car Group een zelfparkerende conceptwagen voor. Het voertuig, dat via de smartphone van de bestuurder wordt aangestuurd, vindt zelf een parkeerplaats en parkeert autonoom (d.i. zonder bestuurder aan boord, nvdr.). De wagen remt automatisch af indien hij in de buurt van andere voertuigen of voetgangers komt.
VOLVO CAR BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.