DIMASYS|WKG cruciaal in hypercompetitieve marktomgeving

Elimex implementeert ERP-oplossing in 2,5 maand (Gesponserde inhoud)

Elimex N.V. (Brussel), verdeler van verlichtings-, elektronica- en elektriciteitscomponenten, heeft dit voorjaar in amper 2,5 maand de ERP-applicatie DIMASYS| WKG geïmplementeerd. Sales Director Patrick Paternoster geeft aan dat de applicatie van strategisch belang is voor de toekomstige ontwikkeling van het bedrijf. Zo wordt van DIMASYS|WKG niet enkel een stroomlijning van de bedrijfsprocessen en een inkorting van de levertermijnen verwacht. Het moet ook de kritieke voorraadposities beter aligneren op de ontwikkelingen binnen de markt. In een volgende stap denkt de KMO luidop aan koppeling van de ERP-oplossing met de hoogperformante CRM-applicatie genesisWorld.

Elimex gedenkt dit jaar zijn 50-jarig bestaan. Aanvankelijk was het door Georges Kohner en Georges Goossens opgerichte bedrijf actief als verdeler van elektronische componenten en dakantennes. Vandaag nemen Ronald Kohner, sinds 20 jaar vertegenwoordiger van de tweede generatie en Olivier Kohner, vertegenwoordiger van de derde generatie, een steeds meer actieve rol binnen de onderneming op.

Vandaag is Elimex verdeler van elektronica, elektriciteitstoebehoren en meetapparatuur. In 2008 werd een verlichtingsdivisie opgestart, met specifieke aandacht voor zuinigheid. Het aanbod is opgebouwd rond LED-, compact fluo-energie en eco-halogeentechnologie, met oplossingen die zich tot de residentiële markt richten. In datzelfde jaar hield de KMO met Elix een eigen merknaam boven de doopvont. Momenteel gaat steeds grotere aandacht naar het eigen merk. Getuige de aanzienlijke marketingondersteuning en het nieuwe verpakkingsdesign.

“De producten die we onder eigen “Elix”-label vermarkten, zijn inmiddels goed voor zowat 90% van de omzet. De rest van de inkomsten genereren we met de verkoop van serviceproducten (Facom, Energizer, …,)” aldus Paternoster.

Het Elimex-assortiment omvat een 2.500 artikelreferenties. Tussen 2008 en 2011 noteerde het bedrijf een omzetgroei met 50%. Vorig jaar werd afgeklokt op zowat 10 miljoen euro. Op de loonlijst staan 20 medewerkers. De drie activiteitenpijlers (verlichting, elektronica en elektriciteit) houden elkaar, qua belang, nagenoeg in evenwicht.

Afnemers van de Elimex-producten zijn de grootdistributeurs (Brico, Hubo, Makro, Cora, …) en distributeurs in de B2B-markt met elektrovakhandels als Cebeo en Rexel op de voorpost. De grootdistributie tekent voor ongeveer 45% van de omzet.

Twee distributiecentra

In zijn centrale uitvalsbasis te Sint-Agatha-Berchem baat Elimex een 1.800 m² groot distributiecentrum uit. In Sint-Pieters-Leeuw is sinds enkele jaren een tweede distributiecentrum operationeel, 2.500 m² groot. Dat focust op de toelevering aan de grootdistributie.

Vanuit Sint-Agatha-Berchem bevoorraadt Elimex de rest van het klantenportfolio. Dat bestaat uit een 1.500-tal klanten, waaronder er om en bij de 900 als actief kunnen worden bestempeld.

EDI

Indien Elimex begin dit jaar voor een nieuwe ERP-oplossing opteerde, heeft dat vooral te maken met onvrede met de vorige applicatie, die technologisch achterhaald bleek en kampte met integratieproblemen met de maatspecifieke EDI-ontwikkeling van het bedrijf. Vooral voor de grootdistributieklanten van Elimex is EDI van groot belang.

Patrick Paternoster: “Na marktonderzoek opteerden we voor DIMASYS|WKG van Infomat. We implementeerden in 2,5 maand met succes alle basismodules van de ERP-applicatie (Orderbeheer, Aan- en Verkoop, Stockbeheer, Offerte, Webshop en E-commerce), met inbegrip van boekhoudapplicatie DIMASYS Financials. Vooral de vlotte integratie met de bestaande EDI-applicatie via een optionele module van DIMASYS|WKG verraste ons bijzonder aangenaam”.

Hoewel Elimex nog volop in de leer- en aanloopfase zit, is de sales director overtuigd dat de implementatie van DIMASYS| WKG, een licentie voor 15 gebruikers, de bedrijfsprocessen verregaand zal optimaliseren. Een goede ERP-applicatie is immers van vitaal belang in een omgeving waarin klanten in steeds kleinere hoeveelheden bestellen en op steeds kortere levertermijnen rekenen. Dat zorgt voor een grotere complexiteit binnen de logistieke flow.

DIMASYS|WKG moet Elimex in staat stellen om zijn bedrijfsconstellatie en -processen heel snel en flexibel aan de marktevoluties aan te passen. Dat geldt ook voor het ondervangen van de constante innovatie van het productengamma.

“De tijdswinst die we zullen realiseren zal worden aangewend om de contacten met de klanten verder uit te diepen. Nu al is ook duidelijk dat de foutenlast bij de orderpicking fors wordt teruggedrongen,” luidt het

DIMASYS| WKG zal evenwel niet in het minst worden ingeschakeld om een beter business insight in de eigen processen te verwerven en op basis van scherpe analyses de rendabiliteit van de onderneming op te schroeven. Met een voorraadwaarde die gemiddeld 3 miljoen euro bedraagt, is een oordeelkundig stockbeheer voor een bedrijf als Elimex van strategisch belang.

Daarom activeerde Elimex in een recent verleden het DIMASYS Taskcentre. Met die alerting tool bewaakt de onderneming, van heel dichtbij, de kritieke voorraaddrempels binnen zijn productenaanbod. Afwijkende verkoopsresultaten kunnen snel worden geïdentificeerd.

“Dat kan te maken hebben met een naderend einde van de levenscyclus van een product dan wel met een niet-adequate prijszetting. Op basis van die bevindingen kunnen we snel schakelen en bijsturen. Tevens is het DIMASYS Taskcentre van belang voor de optimalisering van de bevoorradingsstromen. Onze leveranciers bevinden zich voornamelijk in het Verre Oosten en hanteren leveringstermijnen van vier tot vijf maanden. Door de voorraadvolumes tot op productniveau van heel dichtbij te monitoren, verhogen we de bevoorradingszekerheid en bijgevolg de tevredenheid van onze klanten,” zo nog Patrick Paternoster.

Koppelen met CRM-functionaliteit

In zijn oude constellatie reageerde Elimex te laat op prijsevoluties in de markt, geeft een eerlijke Sales Director toe.

“In de toekomst zullen we DIMASYS|WKG koppelen met een hoogperformante CRM-applicatie, die de op de markt ingewonnen informatie van de sales teams in het systeem integreert en naar het management terugkoppelt. Zowel op service- als op prijzenvlak moet Elimex bekwaam worden om  in real-time te ageren en reageren. Alleen zo zullen we onze ambitie op termijn kunnen hard maken, met name uitgroeien tot de “A”-speler onder de verdelers van B-merken binnen onze beoogde doelgroep,” besluit Patrick Paternoster.