VDAB organiseert opnieuw Werkweek

09/10/2013 OM 08:26 - Luc Willemijns
Bd8d83931040d371f954c643e2d800a4
De week van 14 tot 19 oktober is het weer zover. Dan organiseert de VDAB voor het vijfde jaar op rij een Werkweek in Vlaanderen, waarop zowel werkzoekenden en werknemers als werkgevers en partners welkom zijn. Terwijl De Werkweek in de beginjaren vooral een paar grootschalige jobbeurzen inhield, krijgen geïnteresseerden nu een heel divers programma aangeboden. Op verschillende plaatsen vinden tientallen activiteiten plaats die op een of andere manier met werk zijn gelinkt.

Werkgevers kunnen terecht op jobdatings en infosessies over onder andere werken met competenties, tewerkstellingsmaatregelen of werknemersopleidingen. Er vinden ook overlegmomenten plaats met partners zoals Jobkanaal, UNIZO en Voka. Voor werkzoekenden zijn er jobbeurzen, opendeurdagen, jobdatings en zelfs een zorgfestival met beleefmomenten van diverse zorgberoepen.

Om werkgevers en werkzoekenden zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen worden de activiteiten vooral lokaal georganiseerd. De VDAB weet dat de plaatselijke partners het beste zicht hebben op de noden van hun regio en zich daarop toespitsen. Zij kennen de profielen die bedrijven uit de buurt zoeken en hoe ze die kunnen aantrekken.

Speciale aandacht gaat doelbewust naar kwaliteitsvolle acties volgens het principe “less is more”.

Succes 2012 herhalen

Vorig jaar bereikte De Werkweek 1.837 werkgevers en vonden 23.868 werkzoekenden en werknemers en 1.300 leerlingen hun weg naar een activiteit. Er werden in totaal 52 evenementen georganiseerd, waarvan 17 voor werkgevers, 23 voor werkzoekenden en werknemers en 12 voor partnerorganisaties. De overige tien richtten zich op cursisten en ex-cursisten van de VDAB.

Bert Demeulemeester, parkmanager van het bedrijvenpark Kortrijk-Noord, nam al verschillende keer deel aan De Werkweek.

“Medewerkers vormen het kapitaal van onze ondernemingen en de strijd om talent zal hoe langer hoe moeilijker worden. Het is belangrijk om ons bedrijvenpark te profileren als een plaats waar het leuk is om te komen werken,” weet Bert Demeulemeester. “De Werkweek is een middel om plannen om te zetten in daden: meedoen aan een jobbeurs, extra aandacht besteden aan de accuraatheid van openstaande vacatures, extra snel een antwoord geven aan sollicitanten”.

Hij raadt deelname sterk aan bij andere werkgevers: “Je krijgt niet elke week de kans om meer dan 1.000 sollicitanten aan te spreken op een jobbeurs. Er is geen enkel kanaal dat zo efficiënt kan ingezet worden. Andere collega’s-werkgevers lieten mij weten dat sollicitanten rechtstreeks van de jobbeurs naar hun bedrijf waren getrokken. We hadden wel het voordeel dat de jobbeurs op minder dan 1 km van het bedrijvenpark werd georganiseerd”.

Tijdens een andere editie van De Werkweek verzamelde de manager alle vacatures van het bedrijvenpark, drukte ze af in een folder die hij overhandigde aan de bezoekers van de jobbeurs.

Ook Rita Mahieu, HRM-verantwoordelijke van H&M, nam al deel aan De Werkweek en zou ook de deelname aanbevelen bij andere bedrijven. “In onze regio is het moeilijk om personeel te vinden. Tijdens De Werkweek hebben we drie mensen aangeworven die nu nog voor het bedrijf werken. Ook voor onze “branding” is het een meerwaarde. Veel bezoekers hadden geen idee hoe wij werken in ons bedrijf”.

Een overzicht van de activiteiten vindt u op http://www.vdab.be/werkweek/

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met VDAB).

Meer info: www.vdab.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.