Colruyt-dochter Solucious van start in food service-markt
Sinds Colruyt in 1996 zijn intrede in de Franse food service-markt deed met de overname van Codifrance, zette de grootgrutter sterke groeiprestaties neer bij onze zuiderburen. Tussen 2000 en 2009 bouwde Colruyt er zijn food service-activiteiten sterk uit via een vijftiental overnames. Die werden onder de gemeenschappelijke koepel Pro à Pro gebracht, bedrijf dat in 2001 werd geïntegreerd.
“Op vandaag is Pro à Pro de derde grootste speler in de Franse food service-markt,” aldus Yves Van Den Brande, business-unit manager van Solucious.
Vooralsnog focust Pro à Pro op de distributie van droge voeding en zuivel. Ambitie is in de toekomst het assortiment ook met diepvriesproducten uit te breiden.
In Frankrijk en België vertegenwoordigden de food service-activiteiten van Colruyt Group in 2012 een omzet van 625 miljoen euro. Een kleine 90 miljoen euro daarvan kon op het conto van België worden geschreven.
Acquisitie Foodinvest strategische zet
In eigen land zette Colruyt Group in 1998 Collivery op, dat initieel mikte op de belevering aan huis van zowel particulieren als professionele klanten. Vrij snel verschoof de aandacht van Collivery evenwel naar het bedrijfsmatige segment.
“Vandaag puren we nog amper 5% van de omzet uit de belevering van particuliere klanten,” erkent Dries Colpaert, general manager Solucious.
In de praktijk blijkt het Collivery-concept, wegens zijn geringe volumes per “drop” en hoge logistieke kosten, niet rendabel.
“We bekijken hoe in de toekomst eventueel een rendabel business-model kan worden uitgewerkt rond thuisleveringen,” luidt het.
Mocht een en ander zich in de praktijk omzetten, zal dat zeker niet binnen Solucious-verband zijn, zoveel is duidelijk.
In het voorjaar van 2010 lijfde Colruyt Group Foodinvest (Bornem) in, zelf ontstaan uit het samengaan van voedingsgroothandel Walschap en zuivelgroothandel Van der Plaetsen-Swolfs. Die acquisitie is thans duidelijk te kaderen in een strategisch plan.
“Sinds 2010 en 2013 hebben we achter de schermen gewerkt om de basis te leggen van onze food service-stategie in België. Thans versmelten we Collivery en Foodinvest tot één enkele entiteit, Solucious genaamd,” verduidelijkt Van Den Brande.
Sterke doelgroepensegmentatie
Solucious biedt een uitgebreid assortiment aan van verse en droge voeding, diepvriesvoeding en non-food. De fusie-entiteit mikt daarbij op twaalf duidelijk afgelijnde doelgroepen, waaronder de horeca, de sociale restauratie in overheidsinstellingen, het onderwijs, de rust- en verzorgingssector, kinderdagverblijven, jeugdkampen en KMO’s. Voor elke doelgroep wordt een maatspecifiek assortiment samengesteld.
“Als service-gericht bedrijf spitst Solucious zich toe op het bieden van oplossingen op maat van de klant. Naast de doorgedreven klantensegmentatie, hanteren we “operational excellence” als voornaamste concurrentiewapen,” schetst Dries Colpaert.
“Onze doelgroepen zijn iets ruimer dan bij het klassieke food service-bedrijf. Bovendien zijn we de enige speler op de Belgische markt die het food service-gebeuren op prijzenvlak transparant maakt. Onderscheidend bij Solucious is ook de combinatie van een retail- en food-service assortiment,” wordt daaraan toegevoegd.
Het assortiment van Solucious omvat ruim 11.000 artikelreferenties. Het bedrijf telt 350 medewerkers.
Sterke logistieke onderbouw
“Operational excellence” in de food service-markt veronderstelt een hoge mate van leveringsbetrouwbaarheid. Dat kan enkel indien de aanbieder achterliggend over een sterk logistiek apparaat beschikt. In Lot (ex-Collivery) en Bornem (ex-Foodinvest) beschikt Solucious over twee verdeelcentra. Voorts zijn hubs operationeel in Gent, Antwerpen, Gembloux en Machelen. De vloot omvat 95 vracht- en bestelwagens.
Het lijdt weinig twijfel dat Solucious binnen de Colruyt Group naar een maximaal synergie-effect op zoek zal gaan. Zo zal zusterorganisatie Bioplanet actief bijdragen tot de samenstelling van een gezond en duurzaam voedingsaanbod.
In het voorjaar van 2014 zet Colruyt Group met Bakkerij Roelandt (Zele) in Lokeren de 50/50 joint-venture Roecol op, die zich zal toespitsen op de productie van kwaliteitsvol en dagvers brood voor de Colruyt- en Okay-winkels. Niets lijkt te beletten dat dat brood via Solucious ook zijn weg naar de Belgische food service-markt zal vinden.
SOLUCIOUS N.V.
COLRUYT GROUP
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.