Automotive Industry: een vlotte rit of een hobbelige weg?

20/11/2013 OM 15:58 - Patrick Van der Avert
Bba48e9a5cb030b30c4b053b34c57f45
Is de autoindustrie het 5e wiel aan de wagen van de wereldeconomie? Hoe ziet de toekomst eruit voor bedrijven in de automobielsector? Wel, locatie en afzetmarkt zijn bepalend.

In de Verenigde Staten bijvoorbeeld blijft de verkoop van auto's en commerciële voertuigen stijgen. Goed nieuws dus voor fabrikanten, retailers, bandenleveranciers en leveranciers van andere auto-onderdelen. De vooruitzichten voor Amerika's directe buur Mexico, waar de auto-industrie een steunpilaar van de economie is, zijn nòg mooier. Een aantal toonaangevende automerken zoals Honda en GM investeren namelijk momenteel zwaar in hun Mexicaanse activiteiten.

Deze gezonde situatie staat - jammer genoeg - in schril contrast met de auto-industrie in verschillende Europese landen. De huidige neerwaartse trend in Frankrijk zal in de nabije toekomst niet meteen een ommekeer kennen met de aanhoudende krimpende verkoop en stijgende insolventiecijfers. Een soortgelijk verhaal in België, waar de sector niet bepaald werd geholpen door de nakende sluiting van de Ford-fabriek in Genk en de stopzetting van de ecobonus, een overheidsmaatregel om de aankoop van auto's met een lage CO2-uitstoot te stimuleren.

Ons verslag over Italië onderstreept het feit dat een groot deel van de problemen in de EU toe te schrijven is aan de zwakke binnenlandse verkoop: Italiaanse fabrikanten die zich op exportmarkten buiten de EU richten, doen het beter dan zij die overwegend in eigen land en in de EU verkopen. Zelfs de Duitse verkoop binnen de EU daalde vrij sterk vorig jaar, terwijl de export vanuit Duitsland naar de VS en Azië bleef stijgen. De Duitse industrie heeft er echter via flexibele arbeidscontracten en verbeterde kostenstructuren voor gezorgd dat ze beter bestand is tegen een krimpende markt.

Een ander verhaal zien we in het Verenigd Koninkrijk, waar de binnenlandse markt in volle e xpansie is. De verkoop van Jaguar Land Rover kent immers een enorme heropleving sinds zijn overname door het Indiase Tata Motors, wat dan weer een boost geeft aan JLR's investeringen in de Britse productiefabriek.

Ten slotte blijkt China's groeiende verstedelijking een zegen te zijn voor de binnenlandse verkoop van auto's. Maar, het toegenomen autobezit heeft dan weer een negatieve impact op de verkoop van bussen... China is nu de grootste markt voor nieuwe auto's ter wereld: dit jaar zullen er naar verwachting 18 miljoen auto's worden verkocht (aanzienlijk meer dan in de VS)!

Download hier het volledige Market Monitor Rapport over de Automotive Industry.
Kijk voor meer interessant sectornieuws in onze blogsectie 'Sectorinfo'.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.