Flanders DC en Vlerick Business School lanceren creativiteits-tool

02/01/2014 OM 13:23 - Luc Willemijns
211756c6482e50aa815be44b35f28c05
Creativiteit en innovatie zijn in het huidige economisch klimaat voor bedrijven geen vrijblijvende optie, maar een absolute noodzaak. Vanuit dat besef heeft het Flanders DC Kenniscentrum aan Vlerick Business School een creativiteits-tool gelanceerd. “Van AHA! tot VOILA!” is een tool die ondernemingen en organisaties door elke stap van het creativiteitsproces begeleidt.

Het Flanders DC Kenniscentrum ontwikkelde op basis van het onderzoeksrapport “De innovatieve organisatie: Hoe wakker je innovatie aan?” van het team van Katleen De Stobbeleir (Vlerick Business School) een serious game dat het proces om van het “Aha!”-moment naar het “Voila!”-moment te gaan, faciliteert. Want creativiteit in een onderneming gaat veel verder dan af en toe een brainstorm organiseren: creatieve ideeën moeten leiden tot creatieve innovaties.

De “tool” biedt een leidraad via een 3x3-matrix. Creativiteit is immers een proces in drie essentiële stappen (ideegeneratie, ideepromotie en idee-implementatie) waarbij elke stap uitdagingen heeft op drie niveaus (individueel, team en organisatieniveau).

De handige toolbox biedt mapjes met de 3x3-matrix rond de belangrijkste uitdagingen waar elk creatief proces mee te maken krijgt: feedback, proactiviteit, leiderschap, belonen en risico’s. In de mappen zitten ook steekkaarten met do’s, don’ts, inzichten en cases. In een sessie van ongeveer twee uur met deze tool, wordt een onderneming al een heel eind op weg gezet richting creativiteit en innovatie.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.