LS distribution Benelux voert diversificatiekoers

17/02/2014 OM 11:20 - Luc Willemijns
5b5a58299fc13ff782e7342f579caf6c
Guillaume Beuscart, ceo LS distribution Benelux, wil de inkomstendaling bij de krantenwinkels een halt toeroepen
De traditionele dagbladhandelaar heeft het moeilijk. De drie steunberen van zijn business-model (verkoop van kranten en magazines, tabak en loterijproducten) staan onder zware druk. Diversificatie en professionalisering van de dienstverlening zijn de ordewoorden. Om zijn verkoopskanaal hierin bij te staan, heeft LS distribution Benelux in het "Crescent Center" te Anderlecht een Training Store ingehuldigd. Speerpunt van de nieuwe diversificatiekoers is ongetwijfeld Kariboo, het nieuwe merk waaronder LS distribution Benelux zich op de pick-up/drop-off (PUDO)-markt begeeft. Die markt beleeft onder invloed van de e-commerce een sterke groei. Met PostNL werd alvast een eerste strategisch partnership gesloten.

Dat Lagardère Services vastbesloten is in zijn nieuwe distributiestrategie te investeren, blijkt uit de eerdere aankondiging van de groep op zoek te zijn naar een industriële partner voor zijn persdistributie-activiteiten in België, (lees: AMP, nvdr.), Zwitserland, Spanje, Hongarije en Canada. Bedoeling is de beschikbare middelen in te zetten voor de uitbouw van de nieuwe diversificatiestrategie.

“De beschikbare middelen zullen ten volle worden ingezet op de uitbouw van onze andere activiteiten,” aldus Guillaume Beuscart, ceo LS distribution Benelux.

Onder Lagardère Services bundelt de Franse groep zijn distributie-en retailactiviteiten in vijf verschillende divisies. Alvadis overkoepelt de prepaid-oplossingen (telefoonkaarten, geldtransfers, vooruitbetaalde kredietkaarten, geschenkbonnen, ...).

LS distribution logistics is actief als 3PL-platform en logistieke dienstverlener. AMP is dan weer genoegzaam bekend als gespecialiseerd persdistributeur die dagbladhandels en buurtwinkels bevoorraadt, terwijl LS travel retail Benelux in het B2C-segment bedrijvig is onder de enseignes Press Shop, Relay, 1Minute en Hubiz.

Het vorige jaar overgenomen Burnonville Distribution bracht bijkomende expertise binnen de groep op het stuk van de commercialisatie van impuls- en convenience-producten, een niet onbelangrijke pijler binnen de diversificatiestrategie.

Noodgedwongen diversificatie

De consolidatie in de uitgeverijwereld, de toenemende elektronisering en het steeds stringentere wettelijk kader, bleven niet zonder gevolgen voor de traditionele wereld van de persdistributie.

"Tussen 2008 en dit jaar kalfde het aantal POS-punten binnen LS distribution Benelux in België af van 6.000 tot 5.600. Van de 3.800 zelfstandige dagbladwinkels, naast de grootdistributie, bleven er 2.950 over. Ook dit jaar verwachten we een verdere terugval met 6%, daling die zich later tegen een weliswaar trager tempo zal doorzetten," aldus Guillaume Beuscart.

Persdistributie blijft weliswaar "core" voor het bedrijf, maar de daling van de inkomsten uit de traditionele activiteiten dient opgevangen door een diversificatie van de bedrijvigheden, zo luidt het. Zelf noteerde LS distribution binnen de persdistributie in 2013 een omzetdaling met 5%. In volumetermen bedroeg de terugval zelfs 9%.

Het kanaal heeft weinig andere keuze dan op de gewijzigde marktomstandigheden in te spelen door enerzijds zijn verkoopsprocessen te optimaliseren, anderzijds zijn productaanbod te verbreden. Met de optimalisatie van de verkoopsprocessen binnen de krantenwinkel voor ogen, huldigt LS distribution Benelux in de Brusselse rand een 100 m² grote “Training Store” in. LS distribution Benelux investeerde zowat 40.000 euro in het hele project.

“De hedendaagse krantenwinkel beschikt niet altijd over de nodige competenties om de uitdagingen van toekomst met succes tegemoet te gaan,” klinkt het eufemistisch.

Dagbladhandelaars kunnen in de “Training Store” terecht voor een tweedaagse gratis opleiding ter aanscherping van hun competenties (winkelinrichting, assortimentbeheer, merchandising, schaporganisatie, full-face uitstallen van kranten- en magazinetitels, geo-marketing, ...). Full-facing van kranten- en magazinetitels kan tot een verkoopsstijging met 20% leiden, zo blijkt uit onderzoek.

Uitbreiding productassortiment

Uitbreiding van het productassortiment en dienstenportfolio veronderstelt krantenwinkels met een minimale dimensie van 50 m².

"Optimaal is een oppervlakte van 80 m²," meent Beuscart.

In 2012 sloot LS distribution via Alvadis een samenwerkingsakkoord met Western Union om in de verschillende winkelpunten internationale betaalopdrachten aan te bieden. Nagelnieuw is de drop off/pick up-dienst Kariboo die LS distribution Benelux in zijn kanaal opzet. Kariboo vervangt het PUDO-netwerk van Mondial Relay, waarmee LS distribution Benelux voorheen samenwerkte. Post NL en Relais Colis (La Redoute/PostNL) werden als eerste partners opgetekend. LS distribution Benelux broedt voorts op plannen om het PUDO-concept ook te verruimen tot buiten het traditionele pakjesgebeuren (wit- en bruingoed, reisbagage, ...). Productmatig wordt het assortiment uitgebreid met geschenkkaarten, convenience- en food-producten, dranken, bestsellers, confiserie, impulsaankoopproducten, ...

“Dat moet de structurele daling van de persverkoop in kranten- en buurtwinkels ongedaan maken. Doel is op termijn een concept neer te zetten waarbij de persproducten en de nieuwe activiteiten een gelijke bijdrage tot de winstcontributie leveren,” besluit Guillaume Beuscart.

5b5a58299fc13ff782e7342f579caf6c
Guillaume Beuscart, ceo LS distribution Benelux, wil de inkomstendaling bij de krantenwinkels een halt toeroepen
9a66156b53e07d4683a3cc002800df8a
De in Anderlecht geopende Training Store van LS distribution Benelux beslaat 100 m²

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.