Provinciale innovatiecentra als basisinstellingen erkend
De financiering van de innovatiecentra ligt nu vast bij decreet. Door hun nabijheid en laagdrempeligheid, spelen innovatiecentra een cruciale rol in het aanzetten van bedrijven tot innoveren. Iedereen kan er terecht voor advies en begeleiding.
Bedrijven worden geholpen in het opzetten van innovatieve ideeën en/of het aanvragen van innovatiesteun bij onder meer het innovatie-agentschap (IWT). Hun nabijheid is vooral belangrijk voor KMO’s die de voorbije jaren hun weg naar de steuninstrumenten voor innovatie aanzienlijk beter vinden. Dat blijkt uit de cijfers van het agentschap, waar aanvragen door KMO’s de voorbij twee jaar met 20% is toegenomen. Om hun verdere werking te waarborgen, krijgen de innovatiecentra na jarenlange projectmatige steun, voortaan structurele steun.
Vanuit de industrie en bedrijven kwam de vraag om lange termijnonderzoek mogelijk te maken in strategische sectoren, zoals de chemische industrie. Daarom creëert het nieuwe decreet bijkomende mogelijkheid voor de industrie om basisonderzoek te voeren.
Zo is de chemische sector, een van onze belangrijkste energietakken, vragende partij om meer lange termijnonderzoek te voeren. Daar werken ze aan het zoeken naar oplossingen voor het grondstoffenprobleem van de chemische sector, zoals de afname van petroleumvoorraden.
De chemische industrie wil bijvoorbeeld onderzoeken of en hoe we CO2 kunnen hergebruiken. CO2, dat vandaag als afval door bestaande industrieën wordt geproduceerd, zou de grondstof voor de nieuwe industrieën kunnen zijn. Wat onze regio minder afhankelijk zou maken van grondstoffen uit het Midden-Oosten en de Verenigde Staten.
VLAAMSE REGERING - VLAANDEREN
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.