Getest door dVO : Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG Elegance

Kannibaal in eigen rangen

De Skoda Octavia Combi is uitgegroeid tot een auto die de modellen van de premium-merken het leven zuur kan maken. Incluis zijn eigen neven, de Volkswagen Passat Variant en de Audi A4 Avant. Dat heeft de Octavia te danken aan zijn betrouwbare en zuinige motor, maar vooral aan zijn interieur- en kofferruimte, waardoor hij zelfs zijn grote broer de Superb rechtstreeks aanvalt.

Wie de nieuwe Skoda Octavia Combi ontdekt, gelooft zijn eigen ogen niet. Hij biedt zowel voor- als achteraan heel veel ruimte en combineert al die vrijgevigheid op ruimtelijk vlak ook nog eens met een grote kofferruimte van 610 liter. Hoe de ontwerpers van de Octavia het voor elkaar gekregen hebben, is op het eerste gezicht niet meteen duidelijk, maar ze zijn er wel in geslaagd om de interieur- en kofferruimte nog aanzienlijk te laten groeien in vergelijking met het model van de vorige generatie, dat op die vlakken ook al niet slecht scoorde.

Wie in de persmap duikt, komt er echter al gauw achter dat de nieuwe Octavia nog verder gegroeid is bij zijn overgang naar de nieuwe generatie. Hij werd immers 90 mm langer, 45 mm breder en 4 mm hoger. Logisch ook, omdat hij zich op die manier meer kan onderscheiden van de iets kleinere Skoda Rapid, die eind 2012 op de markt kwam.

Het is dat de Octavia nog altijd een behoorlijk forse kofferdrempel heeft, want anders zette hij de grotere Superb inzake kofferfunctionaliteit ook onder druk. Iets wat hij trouwens ook al doet inzake uitrusting, want de Octavia Combi erft heel veel van de leuke en best wel doorslaggevende snufjes die ook al in de nieuwe Volkswagen hun intrede deden, zoals een adaptieve cruise control, Lane Keeping Assist en een gebruiksvriendelijk en handig groot scherm voor de bediening van zowel de radio als het navigatiesysteem.

Enig minpuntje tegenover de Golf is dat men bij de Skoda voor een adaptieve snelheidsregelaar moet bijbetalen, terwijl die bij zijn neef uit Wolfsburg standaard wordt meegeleverd.

De nieuwe Octavia is echter niet alleen op het vlak van afmetingen en uitrusting gegroeid, maar is ook fors duurder geworden dan zijn voorganger. De meerprijs kan tot enkele duizenden euro's oplopen. Skoda heeft dus voor zichzelf beslist dat het inderdaad een divisie hoger speelt dan vroeger en dat daar ook voor betaald mag worden. Het is alleen maar de vraag of dit niet te hard gaat aankomen bij de traditionele Skoda-kopers. De vraag stellen is ze beantwoorden, want Skoda heeft ondertussen blijkbaar al aangevoeld dat die prijspolitiek niet meteen de Nobelprijs voor commercieel doorzicht verdient, want bij de introductie van de Octavia Combi werd de prijs al enigszins teruggeschroefd, al blijft ook de nieuwe break nog altijd aardig duurder dan de Combi van de vorige generatie.

Achtergrond

Skoda timmerde de laatste jaren behoorlijk aan de weg. Van het voormalige Oostblokkarakter van de modellen schoot al snel na de overname van het merk door de Volkswagen Groep niets meer over. Toch bleef het knokken tegen het wat Spartaanse imago van een ex-Oostblokker.

Bovendien had het nieuwbakken merk van de autobouwer uit Wolfsburg ook niet één-twee-drie een sterk dealer-net achter zich staan. En daar begint het succes van een merk in de particuliere, maar vooral de fleet-markt toch mee. Dat euvel is intussen al aardig weggewerkt, want nogal wat Volkswagen-dealers zijn evenmin blind gebleven voor het succes van het ondertussen al niet meer zo kleine broertje van de familie. De showrooms van Skoda, die netjes grenzen aan een Volkswagen-toonzaal, zijn intussen eerder regel dan uitzondering.

Tegelijkertijd werkte Skoda zelf ook aan de versterking van het merkimago. Het deed dat onder meer door het mondiale wielrennen als een echte pletwals te veroveren. Er wordt bij wijze van spreken geen wielerwedstrijd georganiseerd zonder dat het in de volgerskaravaan krioelt van de Octavia's en Superbs.

Zowel wedstrijdcommissarissen als ploegleiders zweren bij de ruime en comfortabele breaks van het Tsjechische merk. Dat hierachter vaak een sponsor deal schuilgaat, mag de pret niet drukken, want Jan Modaal ziet bij iedere wielerwedstrijd op TV een konvooi Skoda's voorbijrijden. Een mooiere reclame is nauwelijks denkbaar.

Skoda was echter ook niet te beroerd om te investeren in het eigen gamma. Met de ijzersterke basis van Volkswagen en Audi achter je, kan je natuurlijk een mooi gamma opbouwen, dat ook steeds vollediger werd. Van de kleinste Citigo, over de Yeti, de Roomster, de Fabia, de Rapid en de Octavia, tot de Superb.

Bovendien zit het met het design van de Skoda-modellen ook wel snor, waardoor ze nogal wat fans van het merk weten te bekoren en ook steeds meer zieltjes kunnen winnen. Het is dan ook niet zo gek dat de voorganger van de nieuwe Octavia Combi in 2012 de best verkochte break in Europa was. De Octavia is trouwens binnen het merk ook de grote sterkhouder, aangezien hij in zijn eentje meer dan 40 procent van wat het Tsjechische merk verkoopt voor zijn rekening neemt.

Rijgedrag

De Octavia Combi maakt eveneens gebruik van het MQB-onderstel van de VW-groep. Dat staat borg voor een degelijke wegligging, die stabiliteit hoog in het vaandel voert en toch plaats genoeg laat voor rijplezier achter het stuur. De vering voelt wel iets harder aan dan bij de Superb en dat komt het comfort op wat hobbeligere wegen niet ten goede.

Ons testvoertuig beschikte wel over de ijzersterke aandrijfcombinatie van een 2.0 TDI krachtbron en de DSG6 automatische versnellingsbak met dubbele ontkoppeling, die op zijn beurt dan weer garant staat voor prestaties die gekoppeld worden aan zuinigheid en comfortabel rijden.

Veiligheid

Skoda volgt de veiligheidspolitiek van het moederhuis, alleen moet er voor meer bijbetaald worden dan bij het Duitse merk. De Skoda Octavia Combi heeft een ruim assortiment aan nieuwe technologie meegekregen. De adaptieve cruise control, de Automatic Parking Assistant, de Driver Activity Assistant, de verkeersbordherkenning en Lane Keeping Assist zijn stuk voor stuk aardige extra's, die het rijden aangenamer en/of veiliger maken. Het betekent concreet dat u zich een heel veilige wagen bij elkaar kan kopen, maar dat dit uiteraard wel aantikt op het prijskaartje.

Voor zijdelingse airbags valt de prijs al bij al mee, maar voor de adaptieve cruise-control, die gecombineerd wordt met een automatische noodremfunctie, moet wel aardig wat geld worden neergeteld. Het zijn echter hulpmiddelen die het verschil kunnen betekenen tussen tijdig stilstaan of een aanrijding met minstens blikschade. En in dat laatste geval lopen de kosten ook al gauw op (om nog niet te spreken over eventueel lichamelijk letsel) ... Dus misschien moet u de meerprijzen ook eens vanuit dat standpunt bekijken...

Comfort

Achter het stuur valt op dat de Octavia mee is geëvolueerd met de Golf VII, die Volkswagen iets eerder boven de doopvont hield. Het dashboard oogt iets soberder dan dat van zijn neef en heeft vooral veel weg van dat van de Superb.

Alle bedieningselementen zitten op de juiste plek en de algemene kwaliteitsindruk is zeker goed te noemen. Dat komt onder meer door een betere materiaalkeuze met het gebruik van zachtere plastics. Ook op het vlak van opbergmogelijkheden blijkt de Octavia “gegroeid”. Er zijn voldoende aflegvakken en ze zijn gemakkelijk te bereiken.

Voorts heeft Skoda voor een aantal slimme handigheidjes gezorgd, zoals de speciale GSM-houder, die ook nog eens vlakbij de Bluetooth-antenne van de audio-interface is geplaatst, waardoor de batterij van de GSM langer zou mee moeten gaan.

De Skoda Octavia Combi beschikt ook over het nieuwe navigatiesysteem van de Volkswagen-groep, dat zich van de vorige generatie onderscheidt door zijn gevoeligere aanraakscherm, wat het bedieningsgemak opvallend verbetert.

Tot slot dient vermeld dat, niettegenstaande voor een aantal veiligheidsextra's bijbetaald moet worden, erg veel comfortuitrustingen standaard worden aangeboden op de Elegance, de best uitgeruste uitvoering van de Octavia Combi waar wij mee testreden.

Functionaliteit

De kofferruimte, die zonder twijfel tot de grootste uit zijn segment behoort en die altijd al één van de grote sterkhouders van de Octavia Combi was, heeft al zijn kwaliteiten en ruimte weten te behouden. Hij heeft ook aan moduleerbaarheid gewonnen, maar ook hier moet extra voor in de geldbuidel getast worden.

Toch zijn die dingen soms ook gewoon handig, want tegen meerprijs kunt u opteren voor een in de hoogte verstelbare koffervloer. Een snufje lijkt het op het eerste gezicht, maar het is wel een extraatje dat ervoor kan zorgen dat de hoogte van de laaddrempel volkomen wegvalt. En laat net die laaddrempel één van onze grootste kritiekpunten op het vlak van de functionaliteit van de Octavia Combi vormen.

Ander aardigheidje van die regelbare vloerhoogte is het feit dat men daardoor ook over een volkomen vlakke laadvloer kan beschikken met neergeklapte achterbank. En het gebrek daaraan is een vaak gehoorde verzuchting bij bestuurders die de extra laadruimte ter hoogte van de achterbank wel eens nodig hebben.

TCO

De Skoda Octavia maakte tot voor de komst van deze derde generatie van het model vooral indruk met zijn sterke prijs/kwaliteitsverhouding. Door de prijs aardig bij te spijkeren, heeft Skoda ervoor gezorgd dat we de kwaliteitslat nu iets hoger moeten leggen om bij dezelfde prijs/kwaliteitsverhouding uit te komen.

De extra ruimte en vooral dan de plaats op de overigens goed zittende achterbank zorgt er op zich al voor dat de kwaliteit uiteraard omhoog gaat. Bovendien blijft de Octavia met de gereputeerde 2.0 TDI en de DSG6 gerobotiseerde automaat over een basis beschikken, die ook op het vlak van rijprestaties hoog ingeschat mag worden.

Een laatste argument dat u over de streep kan trekken om de Octavia toch het voordeel van de prijs/kwaliteitstwijfel te geven, is dat de prijsverhoging die Skoda doorvoerde niet zomaar uit de lucht is komen vallen. Skoda weet immers donders goed dat het merk al lang niet meer tot de zwakke broertjes hoort, die met een scherpe prijs marktaandeel moeten veroveren. Waarbij die scherpe prijszetting een aantal zwakheden zoals het gebrek aan imago, herverkoopwaarde of service-netwerk moet compenseren. Skoda heeft deze aspecten in de afgelopen 15 jaar echter met succes weten aan te pakken, zodat men zich stilaan tussen de premium-merken mag positioneren ...

Fleet Flits-conclusie

De Skoda Octavia Combi 2.0 TDI is een alleskunner. Hij is ruim, rijdt leuk, biedt heel wat functionaliteit en dankzij de DSG-versnellingsbak staat hij borg voor urenlang comfortabel rijplezier.

Dat hij gevoelig meer kost dan zijn voorganger is geen pluspunt, maar tegelijk een bewijs dat Skoda als merk volwassen en vooral zelfbewust is geworden. Het is alleen maar de vraag of alle fans (kopers) van het merk deze denkwijze volgen ...

De 2.0 TDI toont zich in combinatie met de DSG-versnellingsbak met 5,96 l/100 km best zuinig. Zeker als je nagaat hoeveel ruimte deze auto je biedt. De 1.6 TDI-motor is voor zuinigheidsjagers waarschijnlijk een nog betere keuze en biedt daarnaast ook nog eens de verbeterde DSG7-bak, maar de 2.0 TDI levert dan weer net iets meer levendige prestaties.

Als we alle kwaliteiten van de Octavia Combi optellen komen we uit op een uitstekende  Fleet Flits Score van 7,75/10, waarmee de Tsjech zich resoluut naar de voorlopige leidersplaats in onze rangschikking rijdt.

Technische fiche

Motor: 1.968 cc common-rail diesel viercilinder in lijn

Max. vermogen: 150 pk

Max. koppel: 320 Nm

Aandrijving: voorwiel, gerobotiseerde 6-traps DSG versnellingsbak

Gem. verbruik gemengde cyclus: 5,96 l/100 km

Gem. verbruik heuvelachtige binnenwegen: 7,27 l/100 km

Gem. verbruik stadsverkeer:  6,76 l/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 120 km/u: 5,69 l/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 110 km/u (cruise control): 5,11 l/100 km

Inhoud kofferruimte: 610 liter

Fabrieksgarantie: 2 jaar

Acceleratie 0-100 km/u: 8,7"

Topsnelheid: 213 km/u

CO2-uitstoot: 119 g/km

Fiscale PK: 11

Catalogusprijs excl. Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk DSG Elegance : 23.471,07 euro

Catalogusprijs excl. BTW Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk DSG Elegance, inclusief GPS, airco en airbag: 23.719,00 euro

Voordeel van alle aard (incl. GPS, airco en airbag) voor wagen personeelslid:

            Werknemerskosten: 1.992,53 euro (862,70 euro netto belastingseffect)

            Werkgeverskosten: 682,62 euro (567,49 euro CO2-bijdrage + 115,13 euro          vennootschapsbelasting op verworpen uitgaven)

Voordeel van alle aard (incl. GPS, airco en airbag) voor wagen zelfstandige:

            1.992,53 euro (1066,00 euro netto belastingseffect) + 115,13 euro     (vennootschapsbelasting op verworpen uitgaven)

Fleet Flits-digest

De Fleet Flits-Score is het resultaat van een 2.000-puntentest, waarin zowel objectieve als subjectieve factoren een rol spelen. De geteste waarden worden onderverdeeld in vijf voor een firmawagen belangrijke categorieën: rijgedrag, veiligheid, comfort, functionaliteit en TCO, waarvan de score telkens naar een cijfer op 10 wordt herleidt. Uit deze vijf resultaten wordt ook de totaalscore berekend en herrekend naar eveneens een cijfer op 10.

De test gebeurt op een vast testparcours van 500 km met daarin een snelweggedeelte dat afgelegd wordt aan een gemiddelde snelheid van 120 km/u, een gedeelte met heuvelachtige binnenwegen in de Ardennen, een stadsgedeelte en opnieuw een snelweggedeelte dat deze keer afgelegd wordt tegen 110 km/u met gebruik van de snelheidsregelaar. Tussen elk van deze onderdelen wordt het testvoertuig afgetankt, waardoor een zeer accuraat verbruikcijfer ontstaat, dat bruikbaar is voor onze TCO-berekening.

Rijgedrag: 8,02/10

Veiligheid: 8,49/10

Comfort: 6,38/10

Functionaliteit: 7,60/10

TCO: 8,24/10

Fleet Flits-score: 7,75/10

Afgewogen

+ Interieur en kofferruimte

+ Zeer aanvaardbaar verbruik

+ Vindingrijke extraatjes

- Prijsstijging tegenover voorganger

- Geluidsdemping

- Hoge kofferdrempel