Nieuw VIL-project rond apotheeklogistiek voor ziekenhuizen …

Het Vlaams Instituut voor Logistiek V.Z.W. (VIL) is gestart met het project “APOLO”: APOtheekLOgistiek bij ziekenhuizen. Met dit project zoekt het VIL, samen met zestien ziekenhuizen en logistieke dienstverleners, naar praktische, innovatieve logistieke concepten als antwoord op de actuele uitdagingen waarmee ziekenhuisapotheken worden geconfronteerd. Een performante apotheeklogistiek kan zorgen voor belangrijke besparignen en draagt bij tot excellente zorgverlening.

Ziekenhuizen staan steeds meer onder druk om een hogere kwaliteit en service-graad te bieden tegen dezelfde of lagere kosten. Daarnaast vereist allerhande regelgeving gericht op een betere patiëntveiligheid het herbekijken van de huidige manier van werken.

Structurele maatregelen dringen zich dus op. Hierdoor kijkt men doorgaans naar besparingen op personeel, het uitstellen van investeringen en het verhogen van supplementen voor patiënten en niet meteen naar de apotheekprocessen.

Vermits apotheekartikelen tot 90% van de totale voorraadwaarde van een ziekenhuis vertegenwoordigen en ziekenhuizen door de diversiteit van de artikelen (medicatie, bereidingen, implantaten, …) vaak worstelen met de logistieke organisatie ervan, kunnen hier door slimmer werken aanzienlijke financiële besparingen worden gerealiseerd. Als surplus komen daar nog de kwaliteitswinsten bovenop. Kansen liggen daarbij in het herdenken en anders inrichten van de logistieke processen.

Het project start met het in kaart brengen van de logistieke problemen bij de deelnemers en onderzoekt vervolgens best practices uit binnen- en buitenland. Doel hiervan is te komen tot nieuwe processen en ondersteunende innovatieve logistieke concepten die bruikbaar zijn voor zowel de ziekenhuizen, logistieke dienstverleners als groothandels. De praktische en financiële haalbaarheid van de logistieke concepten wordt onderzocht en in reële situaties uitgetest. De resultaten worden eind 2015 voorgesteld.

Uiteindelijk doel van het APOLO-project is praktisch toepasbare oplossingen te bieden voor de actuele knelpunten en uitdagingen waarmee de Vlaamse ziekenhuisapotheken worden geconfronteerd. Performante apotheeklogistiek vormt mee de basis van excellente zorgverlening.

Zestien bedrijven, een mix van ziekenhuizen en logistieke dienstverleners, stappen in het project in: AZ Delta Roeselare, AZ Herentals, AZ Jan Portaels Vilvoorde, AZ Monica Antwerpen, AZ Nikolaas, DHL Supply Chain, Fiege, H.Essers, Hospital Logistics, Mariaziekenhuis Overpelt, Patrona Pharma, Sint-Jozefkliniek Bornem Willebroek, Sint-Maria Halle, UZ Brussel, ZMK Maaseik en ZOL Genk.

… en opportuniteiten 3D-printing

Samen met een groep van elf bedrijven gaat het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) op zoek naar de opportuniteiten van 3D-printing voor de logistiek van wisselstukken. Op het moment dat de 3D-printer als productietechniek een succes blijkt, wordt het essentieel om de impact van de 3D-printer op de logistiek in te schatten en proactief hierop in te spelen.

3D-printing is één van de belangrijkste technologische hypes van het moment. De lijst met mogelijkheden en nieuwe toepassingen groeit bijna dagelijks aan. Men verwacht dat de markt in 2020 tot 7,5 miljard dollar zal zijn verviervoudigd. Dat kan niet zonder gevolgen blijven voor de logistieke keten: lokale productie zorgt dat minder opslag vereist is, goederenstromen en distributiekanalen zullen wijzigen, …

Dit VIL-project legt de technologische mogelijkheden van 3D-printing bloot en toetst die aan logistieke operaties, met focus op de wisselstukkenmarkt. Een rapport van McKinsey voorspelt dat, tegen het jaar 2025, 30 tot 50% van onderdelen en wisselstukken geproduceerd zullen worden door 3D-printer, met een kostenbesparing van 40 tot 55% voor de uiteindelijke koper ten aanzien van niet 3D-geprinte producten.

Het project start met een markt- en technologie-analyse om te achterhalen welke technologie het meest geschikt is voor welke producten. Nadien wordt de impact onderzocht op de verschillende logistieke processen, de infrastructuur en de operaties en ook op toegevoegde waarde-diensten zoals assemblage en voorraadbeheer. Het VIL stelt vervolgens een roadmap op voor de Vlaamse markt, inclusief business-modellen en een kosten/baten-analyse.

De resultaten van het onderzoeksproject moeten de logistieke sector, actief in de wisselstukkenmarkt maar ook daarbuiten, voorzien van het nodige inzicht en tools om de juiste strategische keuzes te kunnen maken over de integratie van 3D-printing in hun operaties. Op het moment dat de 3D-printer als een productietechniek een succes blijkt, is het essentieel om de impact van de 3D-printer op de sector te kunnen inschatten en een plan te hebben om op deze ontwikkeling in te spelen.

Een groep van elf verladers en logistieke dienstverleners speelt mee op de kar: Atlas Copco, BASF, bpost, DHL Express, Eriks+Baudoin, Facil, GC Europe, H.Essers, SDV Belgium, Van Hool en Volvo Group Logistic Services.