De CEO’s: wie zijn ze? Wat typeert hen?

Belgacom, de NMBS en Bpost, maar ook Microsoft en vele andere bedrijven waren recent op zoek naar een nieuwe CEO. Een zoektocht die niet altijd even makkelijk verliep.Maar wat doen deze bewoners van de ‘corner office’ op de ‘top floor’ en, nog belangrijker, over welke kwaliteiten moet zo iemand beschikken?

Het zou natuurlijk makkelijk zijn om te stellen dat ze in alle maten en gewichten voorkomen en ‘one size fits all’ gaat hier zeker niet op … maar ze hebben wel een aantal gemeenschappelijke kwaliteiten waar men kan naar op zoek gaan.

Zo zijn goede CEO’s in de eerste plaats ‘nieuwsgierig’. Nieuwsgierig naar wat er leeft bij hun mensen, naar wat ze doen, hoe ze het doen en waarom ze het doen. CEO’s zullen dan ook uitblinken in het stellen van de juiste vragen. Vragen die de anderen aan het denken zetten, maar hen ook toelaten om hun medewerkers te doorgronden om hen uiteindelijk efficiënter te maken.

CEO’s zijn ‘veerkrachtig’; ze kunnen met tegenslagen omgaan en hun positieve attitude laat hen toe om de mogelijkheden te zien, waar anderen enkel de problemen zien. Ze zullen dan ook geen tijd verspillen aan het zoeken van schuldigen voor een probleem, maar ze zullen het probleem doelgericht en daadkrachtig aanpakken.

Ze kunnen hun drive en passie ook overbrengen op hun team en weten als geen ander mensen te mobiliseren en te motiveren.

CEO’s blinken uit in ‘emotionele intelligentie’, een eigenschap die hen toelaat om een ‘power team’ samen te stellen.  Ze zien als geen ander welke impact teamleden op elkaar hebben en hoe ze kunnen gestimuleerd worden om optimaal te functioneren. Een goede CEO is dan ook een soort coach, die zijn/haar mensen op een hoger niveau brengt.

CEO’s zijn ook bereid om uit zijn comfort zone te stappen en risico’s te nemen. Zo zullen ze hun organisatie steeds naar nieuwe situaties leiden, waaruit men kan leren en groeien.

Ze zijn onbevreesd, maar niet onbezonnen en onderschrijven het adagio: ‘Bijna alles kan, als je het zelf maar wil’.

Ze kunnen goed communiceren en dit zowel met de arbeider op de vloer als met de aandeelhouders. Hun taal is bondig, eenvoudig en duidelijk.

Ze aarzelen niet en weten beslissingen te nemen. Ze kunnen knopen doorhakken, ook als ze niet over alle informatie beschikken.

Ze hebben geen moeite met ‘eenzaamheid’, hebben een uitstekende gezondheid en geen problemen met lange werkdagen.

En mocht je na het overlopen van hun gemeenschappelijke eigenschappen gaan denken: ‘Deze supermensen bestaan niet’: toch wel, en het goede nieuws is dat de meeste eigenschappen niet aangeboren zijn, maar kunnen worden aangeleerd … maar er is misschien toch nog wat werk aan de winkel.

En mocht je hulp nodig hebben bij de zoektocht naar een CEO voor jouw organisatie, we houden ons aanbevolen …

Auteur: Guy Vereecke, Partner AHEAD
Bron: Ahead