Hoe mobieler, hoe beter de bedrijfsresultaten

28/05/2014 OM 07:48 - Luc Willemijns
F62d9004b46adf9d4b455d43e2a0bc82
Het gebruik van specifieke mobiliteitstechnologie, gekoppeld aan een mobiliteitsstrategie, biedt meetbaar betere bedrijfsresultaten. Zo verlopen contacten met werknemers en klanten veel vlotter. Nieuw onderzoek van Unisys Corporation toont een brede succeskloof tussen organisaties die al of niet een mobiele strategie hebben.

Die mobiliteit tekent zich in verschillende gradaties af. 61% van de ondervraagden geeft aan een mobiele strategie te hebben. De gradaties waarin zij hun bedrijf als mobiel percipiëren, verschilt:

  • 21% omschrijft hun bedrijf als een trendsettende “mobiele onderneming”. Trendsetters zijn ondernemingen die, naast een mobiele strategie, ook een technologische roadmap, duidelijke maatstaven voor succes en een omvattend beleidsplan hanteren ter integratie van die mobiele technologie.
  • 40% ziet hun bedrijf als “mobiel geactiveerd”. Er is een geïmplementeerde strategie en beleid, maar geen proactief bestuur.
  • 28% typeert hun bedrijf als “mobiel bewust”. Er zijn geïsoleerde mobiele initiatieven, een aantal beleidsregels, maar geen omvattende strategie of omvattend beleid.
  • 11% ziet zijn organisatie als een “mobiel vacuüm”, zonder aanwijsbare strategie, beleid of regels.

Respondenten geven over het algemeen aan dat hun organisatie profiteert van de implemtentatie van een mobiliteitsstrategie. 53% stelt dat mobiele technologie ze in staat stelt gebruik te maken van nieuwe communicatiekanalen met klanten om aldus hun interactie aanzienlijk te verbeteren.

51% geeft aan dat mobiele toegang tot informatie geleid heeft tot het herbekijken van de bedrijfsprocessen. Daarnaast geeft 50% aan bestaande producten te hebben verbeterd door toevoeging van mobiele functionaliteit.

De organisaties die zichzelf zien als trendsettende “mobiele ondernemingen” focussen sterk op de behaalde winst uit hun mobiele investering

  • 79% zegt in staat te zijn geweest de ROI (return on-investment) voor mobiliteit te meten. Kijken we naar het totaal van alle respondenten, dan is dat voor slechts 58% het geval.
  • 84% meldt een toename van productiviteit over het afgelopen jaar. Dat percentage daalt tot 70% bij alle respondenten en daalt nog verder tot 52% bij de “mobiele vacuüms”. Driekwart (75%) stelt dat mobiliteit het afgelopen jaar nieuwe inkomsten voor hun organisatie opleverde. Bij de “mobiel bewusten” en “mobiele vacuüms” spreken we over 30%.

Hogere resultaten

Een aantal factoren verklaren de hogere resultaten van mobiele ondernemingen:

  • 65% hanteert een formeel technologisch proces om ROI te meten. Slechts één derde van alle respondenten wereldwijd geeft aan hetzelfde te doen.
  • Nog eens 32% van alle respondenten gebruikt formele, doch handmatige processen, terwijl 36% informele, ad hoc-meetprocessen gebruikt.
  • 16% meet helemaal geen ROI.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.