“Track25” positioneert regio Mechelen-Vilvoorde als cross-media regio

29/05/2014 OM 09:52 - Luc Willemijns
0259654d22cbc7ca1585ff7e683ab26e
In Vilvoorde werd onlangs het project “Track25 - cross media Flanders” officieel gelanceerd. Projectpartners zijn de stad Vilvoorde, de stad Mechelen (Oh! Ondernemershuis), Voka - Kamer van Koophandel Halle-Vilvoorde (Flanders Smart Hub), Voka - Kamer van Koophandel Mechelen en Thomas More de regio Mechelen-Vilvoorde. Die willen de regio Mechelen-Vilvoorde positioneren als cross-media regio en ondernemerschap en innovatie in cross-media aantrekken en versterken. Dat gebeurt door bedrijven, overheden en kennis- en onderwijsinstellingen met elkaar in contact te brengen via netwerkactiviteiten en een digitaal platform. De komende maanden wordt nog onderzoek uitgevoerd naar de concrete situatie van cross-media en de troeven en mogelijkheden.

In de regio Mechelen-Vilvoorde zijn tal van mediaspelers gevestigd. Het gaat om een heterogene groep van cross-media bedrijven (audiovisueel, radio, print, web, mobile, …) die verschillend zijn in omvang, bedrijfsmodel, innovatiekracht en conjunctuurgevoeligheid. Zo huisvest Vilvoorde vandaag onder meer Medialaan (VTM, 2BE, Jim, Vitaya, Q-Music, …), Ring TV, Kanaal Z en Videohouse. Daarna betrekken het productiehuis Woestijnvis en het weekblad Humo in Vilvoorde een pand aan het Zeekanaal Brussel-Schelde.

Mechelen heeft met Telenet de grootste leverancier van kabeldiensten in België op zijn grondgebied. Daarnaast zijn Sanoma Media, Wolters Kluwer, Endemol België, Plantyn en Sultan Sushi maar enkele voorbeelden van cross-media bedrijven die Mechelen als vestigingsplaats hebben. In totaal telt de regio meer dan vijf kleine of grote cross-media ondernemingen.

Onder de noemer “Track25” lanceerden de projectpartners een digitaal platform dat onder andere cross-media nieuws, activiteiten, de troeven van de regio, zoekertjes, vacatures, … bundelt. Dit on-line platform wordt in de komende maanden verder uitgebouwd. Daarnaast vinden in de nabije toekomst netwerkactiviteiten plaats om bedrijven, overheden en kennis- en onderwijsinstellingen met elkaar in contact te brengen. Dat moet leiden tot een bijzondere kruisbestuiving van kennis en resources.

In de toekomst willen de projectpartners onder de noemer “Track25” nog verder samen werken rond informatieverstrekking, opleiding en het creëren van ruimte, werkplekken en een ondernemingsvriendelijk klimaat. Een onderzoek moet leiden tot een stappenplan voor lokale overheden die een kennisintensieve en innovatieve, creatieve industrie willen bevorderen.

Het initiatief geniet de steun van de Vlaamse overheid (Agentschap Ondernemen).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.