Nieuwe Werken maakt opmars
De verschillende aspecten van het Nieuwe Werken hebben hun voor- en nadelen. Tele- en thuiswerken staan voor flexibiliteit en autonomie van de werknemers, maar moeten beperkt worden om redenen van sociale samenhang van de werknemers op de werkvloer en nood aan structuur en overleg binnen een bedrijf.
Daarnaast gaat de aandacht van werkgevers minder dan vroeger uit naar hoeveel werk men thuis verricht, maar wel naar de risico’s van open kantoren. Open kantoren brengen een aanzienlijke kostenbesparing met zich en kunnen zorgen voor meer transparantie en overleg. Onderzoek wijst evenwel uit dat ze ook aanleiding geven tot concentratieproblemen op het werk, zeker voor de werknemers die nood hebben aan structuur.
Het Nieuwe Werken houdt dus ook risico’s in. De aard en de personeelssamenstelling van een onderneming of organisatie bepalen in welke mate de beperkingen doorwegen. Er is nood aan een degelijke ontleding van de verschillende aspecten om na te gaan of en in welke omgeving Het Nieuwe Werken een meerwaarde biedt voor de ondernemingen, organisaties en hun werknemers.
Zoeken naar evenwicht
Zoeken naar een evenwicht tussen de verschillende aspecten van het Nieuwe Werken is de boodschap. Zo worden de nadelen van open kantoren gecompenseerd door werken van thuis uit en door een taakgerichte inrichting van de werkvloer. Het beperken van het aantal dagen van thuiswerk bewaakt dan weer de sociale samenhang op de werkplek. Als een dergelijk evenwicht wordt bereikt, kan het Nieuwe Werken zijn doelen bereiken. Zo niet kunnen onbedoelde effecten optreden en worden de beperkingen van het Nieuwe Werken zichtbaar.
Grondige ingreep is relatief
Het Nieuwe Werken gaat meestal gepaard met andere ingrijpende veranderingen binnen ondernemingen en organisaties: een nieuwe missie, kostenbesparing, een verhuis. Dit vergroot de impact van het Nieuwe Werken.
Veel ondernemingen en organisaties gebruiken echter al instrumenten die de nieuwe manier van leiding geven ondersteunen, zoals functiebeschrijvingen en evaluatiegesprekken die ervoor zorgen dat de nadruk van de beoordeling en evaluatie op het resultaat van het werk ligt. Daardoor is de breuk in management-stijl met het verleden vaak minder groot dan verwacht.
SERV
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.