Antwerpse haven verbetert ontsluiting met Zuidoost-Nederland

13/06/2014 OM 11:50 - Luc Willemijns
23792df30c50da9a3926c23f3393798c
Vorig jaar voerde het Antwerps Havenbedrijf een strategische achterlandanalyse uit om de suboptimale, intermodale aanwezigheid van de haven van Antwerpen te versterken. Via een open projectoproep aan de uitgebreide havengemeenschap, konden externe partijen nieuwe of verbeterde spoor- en/of binnenvaartverbindingen voorstellen om de Antwerpse haven beter aan te sluiten op het netwerk van inland-terminals in Zuidoost-Nederland. Op die manier wil het Havenbedrijf de ontsluiting van de haven met zijn kernachterland verder optimaliseren.

Uit de ingezonden voorstellen werden twee projecten geselecteerd: Danser group in samenwerking met BCTN en Oosterhout Container Terminal in samenwerking met partners Brabant Intermodal, Markiezaat Container Termnal en Pro-Log. Beide projecten gingen medio mei 2014 van start.

De nieuwe binnenvaartdienst van Danser Group/BCTN vaart vanuit de hub Nijmegen zes maal per week op Antwerpen. Vanuit deze hub worden er hoogfrequente verbindingen ingelegd op Venlo en Venray (6x per week binnenvaart) en op de regio Hengelo (5x week over de weg). Zo is de haven van Antwerpen dagelijks verbonden met het zuiden en oosten van Nederland. Va de hub in Nijmegen wordt ook het Duitse, Franse en Zwitserse achterland ontsloten.

De nieuwe containerbinnenvaartdienst van Oosterhout Container Terminal vaart in een eerste fase zes maal per week vanuit de hub van Oosterhout, met een stop in Markiezaat Container Terminal (Bergen-op-Zoom) op Antwerpen. Vanuit de hub in Oosterhout worden er hoogfrequente binnenvaartverbindingen ingelegd met de partner-terminals Tilburg, Waalwijk en Veghel en is de railterminal in Eindhoven via de weg verbonden.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.