VS land van de mogelijkheden?
Vlaamse bedrijven worden steeds vaker gevraagd om zich in de VS te vestigen, inzonderheid starters actief in de ontwikkeling van apps en software. Ook voor “outdoor living” is de vraag groeiend. Na Silicon Valley in San Francisco, heeft Los Angeles nu zijn Silicon Beach. Daar verzamelen media, gaming en content-creatie.
Veel durfkapitalisten zakken af naar Los Angeles, wat wijst op het groeiende belang van Silicon Beach. En, minder bekend: alle bedrijven die met commerciële ruimtevaart bezig zijn, hebben een stek in Californië.
Met een goede prijs, de juiste presentatie en de geschikte partners kan men in de States alles verkopen. Ook voor innovatieve producten is de interesse groot. Daarnaast spelen ook andere factoren als hoe snel lukt de levering en - belangrijk voor de Amerikaanse consument - waar kan de klant terecht als het product niet voldoet?
Om zo dicht mogelijk bij de klant te staan, beslissen veel buitenlandse ondernemers om ter plaatse een filiaal op te richten. Door het relatief kleine tijdsverschil (6 à 7 uur) kiezen de meeste Vlaamse ondernemers dan voor een locatie aan de oostkust.
Gigantische markt
De Amerikaanse markt is gigantisch. Een succesvolle marktintrede is afhankelijk van wat men verkoopt of koopt. Voorafgaand dient hoedanook het huiswerk gemaakt. Bezoek aan een vakbeurs valt aan te bevelen. Dat biedt op korte tijd een goed beeld van de sector ter plaatse.
Merk je dat lokale aanwezigheid noodzakelijk is om je business uit te bouwen, dan kan men in sommige gevallen aanspraak maken op een subsidie van FIT. De door FIT erkende dienstencentra kunnen een oplossing bieden voor de eventueel vereiste lokale aanwezigheid, reëel of virtueel.
Amerikaanse consumenten willen immers de klok rond een aanspreekpunt voor het geval er met hun product een probleem opduikt. Daarvoor willen ze niet een bedrijf in Europa moeten contacteren.
Nog een voorwaarde voor succes in de VS, is het hebben van de juiste mentaliteit. Sommige bedrijven beschikken over een goed product, maar weten niet hoe ze het in de markt moeten zetten. Vaak zijn ze te bescheiden, een eigenschap die wel vaker aan Vlaamse ondernemers wordt toegeschreven. Bekwame en gedreven sales marketing-specialisten in huis halen, is dan ook een onmisbare stap.
Een algemeen geldende succesformule bestaat niet. Sommigen beginnen klein met één expat die de markt verkent en bouwen gestaag hun aanwezigheid uit. Anderen pakken het meteen groots aan, met ineens een productievestiging en drie verkoopkantoren. Beide gevallen kunnen slagen of mislukken.
De VS is geen makkelijke markt, je moet het serieus en professioneel aanpakken. Ervaring met export in andere landen is absoluut aangewezen.
Schaliegas
De winning van schaliegas en -olie boomt in de VS. Vooral energie-, chemie- en petrochemiebedrijven uit Houston - de grootste petrochemische cluster ter wereld - profiteren daarvan. Dankzij de lage gasprijzen in de VS hebben (petro)chemische bedrijven een aanzienlijk voordeel ten opzichte van Europa. Dat is duidelijk te merken aan de stijgende exportcijfers van chemische producten naar Europa.
Omgekeerd importeert de VS minder chemische producten uit Europa. Op lange termijn valt af te wachten hoelang die schaliegas-boom zal duren. Verwacht wordt dat de winning binnen vijf à tien jaar zijn hoogtepunt nadert.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Flanders Investment & Trade).
Meer info: www.flandersinvestmentandtrade.be.
FLANDERS INVESTMENT & TRADE (FIT)
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.