Spider Freight Networks treedt tot CGLI-netwerk toe

27/06/2014 OM 09:38 - Luc Willemijns
9c8d74f5c84bec85c0f5caf2bf2d8ace
Raymond Van Achteren mikt met CGLI op internationalisatie en verticalisatie
Het logistieke netwerk CGLI snijdt een nieuwe specialisatie aan, met name de autologistiek. Dat is het resultaat van de toetreding van het Duitse Spider Freight. “Opzet van CGLI is zich van de grotere internationale netwerken te onderscheiden door specialisatie en verticalisatie. Autologistiek is daar een eerste voorbeeld van. Project cargo & breakbulk wordt wellicht een tweede specialisatie,” stipt Raymond Van Achteren, ceo van CargoLogin N.V. (Antwerpen), aan. CargoLogin is stichtend lid van het CGLI-netwerk.

Raymond Van Achteren is gepokt en gemazeld in de expeditiewereld. In 2007 verkocht hij Ecu-Line aan het Indiase Allcargo Global Logistics Ltd. (Mumbai), inmiddels onderdeel van de AVASHY Group. In maart 2011 hield hij CargoLogin boven de doopvont.

Cargo Login heeft, naast zijn hoofdkantoor in Antwerpen en vestiging in Zeebrugge, inmiddels eigen kantoren in Singapore en Brazilië (vijf kantoren). In Frankrijk werden zopas kantoren geopend in Parijs en Le Havre. De opening van vestigingen in Rotterdam, Milaan en Barcelona zit in de planningsfase.

Cargo Login stevent dit jaar af op een omzet van om en bij de 20 miljoen euro. Het bedrijf beschikt evenwel niet over de financiële middelen om, zoals de grote internationale logistieke netwerken, wereldwijd eigen kantoren uit te bouwen. Vandaar dat het bedrijf het initiatief tot de uitbouw van het CGLI-netwerk nam. Binnen dat netwerk groeperen zich zelfstandige expediteurs, die doorgaans als exclusief aanspreekpunt binnen de verschillende havens fungeren.

“Zodoende kunnen we de structuur van de grote internationale netwerken zo dicht mogelijk benaderen. Met enkele gereputeerde rederijen heeft CGLI al enkele lange termijncontracten lopen. Bedoeling is in de toekomst met CGLI ook de vrachten op groepsvlak te onderhandelen. Het uittekenen van een gemeenschappelijke sales-strategie ligt momenteel ter voorbereiding,” aldus Van Achteren.

Autologistiek

CGLI streeft marktdifferentiatie na door te focussen op welomschreven niches, met een sterk uitgesproken sales-focus.

“Het is als logistiek dienstverlener onmogelijk een even sterke dienstverlening in alle facetten van de logistiek aan te bieden,” luidt het.

De toetreding van Spider Freight Networks vormt meteen de aanzet tot een eerste verticalisatie. Als gevolg van een en ander ziet het CGLI-netwerk zijn ledenaantal met zowat vijftig tot honderdtwintig aandikken. Het netwerk heeft intussen antennes in meer dan 75 landen.

Spider Freight Networks heet het eerste wereldwijde netwerk voor “car shippers” te zijn. Binnen het CGLI-netwerk zal het bedrijf zich toespitsen op het vervoeren van oldtimers, ralley- en toerismewagens, zowel inbound als outdbound, dit in combinatie met toegevoegde waardediensten (homologatie, lashing, …) allerhande. Ook relocatie van bijvoorbeeld vrachtwagens hoort tot het dienstenspectrum. Tot de klanten horen commerciële handelaars in wagens en trucks, private klanten, autoverzamelaars, relocatieklanten en zelfs toeristen en expatriates.

Door zich aan te sluiten bij het CGLI-netwerk boort Spider Freight Networks in België één van de grootste markten van tweedehands-trucks aan. De haven van Antwerpen staat bekend als een belangrijke doorvoerhaven van dergelijke voertuigen naar West-Afrika, Oost-Afrika en het Middellandse Zeegebied.

Breakbulk en project cargo

Inmiddels maakt het CGLI-netwerk zich op om zijn activiteitenspectrum met een tweede verticalisatie te verruimen, in casu project cargo & breakbulk.

“Het spreekt voor zich dat we hierbij de expertise van de haven van Antwerpen als breakbulk-specialist ten volle zullen uitspelen,” besluit Van Achteren.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.