Alles kan beter, zelfs gehaktballen

07/08/2014 OM 08:04 - Luc Willemijns
2ab90620515d68449ad8f22c2db2b584
Na de succesvolle campagne “Gat in de markt” in 2013, organiseerde KBC Bank & Verzekeringen ook dit jaar een actie die ondernemingen in ons land een duwtje in de rug wil geven. De campagne “Alles kan beter” bood ondernemers de kans drie vragen aan hun klanten te stellen. Ook TV-kok Wim Ballieu, de man achter het leuke restaurantconcept “Balls & Glory”, deed mee.

“Alles kan beter” was een campagne die ondernemers en hun klanten op een originele manier bij elkaar bracht. Via een eenvoudig on-line platform konden bedrijfsleiders, vrije beroepers en zelfstandigen drie vragen stellen aan hun bestaande en potentiële klanten in Vlaanderen, Brussel en de Oostkantons. Doel: hen in staat stellen hun aanbod nog beter af te stemmen op de behoeften en wensen van de markt.

En dat ondernemers voor een dergelijk idee gewonnen waren, bleek uit het aantal deelnemers. Op de 2.600 vragen die zij stelden, kwamen 516.000 antwoorden van particulieren. De actie liep van 5 mei tot 16 juni. Vanaf 5 mei riep KBC het publiek op om de vragen te beantwoorden. Ook daar werd massaal op gereageerd. Eind juni kregen alle deelnemende ondernemers de antwoorden op hun vragen toegestuurd.

Antwoorden die de onderneming vooruit helpen

TV-kok Wim Ballieu is de man die de gehaktbal een nieuw leven schonk. Hij is de initiatiefnemer achter drie restaurants - genaamd “Balls & Glory” - waar dat oer-Vlaamse gerecht in een originele vorm op het menu staat. Omdat hij ook een gedreven ondernemer is en dus altijd op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden, stelde hij via “Alles kan beter” drie vragen aan zijn klanten:

  1. Moet “Balls & Glory” ook ’s avonds geopend zijn?
  2. Naar welke andere kanalen moeten we ons ook nog richten?
  3. In welke stad moet de volgende “Balls & Glory” komen?

Allemaal vragen die perfect aansluiten bij de oorspronkelijke bedoeling van KBC om via deze campagne ondernemingen op zoek naar groei inspiratie te geven, de ondernemingszin verder aan te wakkeren, de lokale economie te ondersteunen en uiteindelijk meer welvaart te creëren. Bij het schrijven van dit artikel waren de antwoorden op de vragen van Wim Ballieu nog niet bekend. In afwachting hadden wij wel enkele vragen voor hem.

Wat ligt er aan de basis van “Balls & Glory”?

Wim Ballieu: “Dat is enerzijds mijn achtergrond, mijn grootouders waren boeren en mijn ouders slagers, en anderzijds is het een uit de hand gelopen herpositionering van de ouderlijke slagerij die ik had overgenomen. Ik ben toen begonnen met event catering, maar na een jaar was de omzet daarvan groter dan deze van de slagerij. Nog twee jaar later heb ik dan de keuze moeten maken, beide waren nog moeilijk te combineren, en heb ik voor de catering gekozen. Ons eerste feest was in de parochiezaal naast de slagerij, we hebben toen beenham met kroketten geserveerd, geloof ik. Drie jaar later waren we op het koninklijk paleis aan het cateren voor zestig staatshoofden”.

En waar komt het idee van de gehaktballen vandaan?

Wim Ballieu: “Dat heeft eigenlijk te maken met onze snelle groei. Op een gegeven moment kregen we te maken met hoge omzetten en dus zware liquiditeitsbehoeften. Ik voelde me ook meer manager dan vakman en heb toen besloten mijn bedrijf te verkopen aan een Franse multinational, marktleider in de event catering, met het idee dat ik dan creatiever zou kunnen gaan. Eigenlijk is “Balls & Glory” een combinatie van drie factoren. Er was een niet-concurrentiebeding voor de catering, waardoor ik min of meer in een bepaalde richting werd gedwongen. En ik wou ook terug naar twee essenties. Ten eerste, de essentie van het koken. Ik had het een beetje gehad met 27 handelingen op een bord, met gels en crunches, wat we toen heel erg aan het doen waren. En ten tweede was er de essentie van het ondernemen, met name meerwaarde creëren tussen de leverancier en de klant. Ten slotte is de gehaktbal ook nog een leuk product. Je proeft het gewoon als die met de hand is gemaakt. Gehaktballen en stoemp zijn dingen die je niet op grote schaal kunt maken. Het moet met de hand gebeuren”.

Waar wil je met “Balls & Glory” naartoe?

Wim Ballieu: “Uit onze vragen kan je opmaken dat we met verschillende dingen bezig zijn. We hebben nu drie restaurants (Gent, Brugge en Antwerpen), maar we denken aan een vierde. We twijfelden tussen Brussel en Amsterdam, maar hebben uiteindelijk voor de eerste gekozen, wat logistiek makkelijker is, ook al omdat ik er woon. Ook zijn we andere kanalen aan het aftasten. In West-Vlaanderen hebben we een proefproject lopen waarbij we tien traiteurs-foodshops beleveren. Tegelijk zullen we begin juli ook in drie Delhaizes liggen. We willen ook nog zien of onze restaurantformule ook ’s avonds werkt. We zijn eigenlijk een lunchconcept, maar zijn in onze restaurants ook al enkele dagen ’s avonds open. Weet je, we hebben vroeger ook al een soort “Alles kan beter” gedaan. Voor we in Gent zijn gestart, hebben we een proefsessie georganiseerd om te weten wat de aanwezigen van het concept vonden en hoeveel ze ervoor wilden betalen. In Brussel willen we hetzelfde doen. Dat soort communicatie vind ik echt heel belangrijk”.

Meer info: www.kbc.be/alleskanbeter en www.ballsnglory.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.