When in Rome … do as the Romans do part II

When in Rome … do as the Romans do part II

Goed, je hebt je mogelijke klant ontmoet. Hopelijk heb je een goede indruk nagelaten en niets aanstootgevends gezegd of gedaan. Nu gaat het om de knikkers. De business meeting zelf, en de manier waarop jij jezelf en je producten aan de man brengt, kan voor jou de sleutel zijn om de onderhandeling in jouw voordeel te doen kantelen...

Japanners zeggen soms 'ja' om aan te geven dat ze begrijpen wat je zegt, niet dat ze akkoord gaan. 'Nee' zal je hen vrijwel nooit horen zeggen. Denk niet dat het in Japan bij één vergadering blijft. 

'Go with the flow', dat is het beste wat je in China kunt doen om een zakelijke meeting tot een goed einde te brengen. De Chinese bedrijfscultuur mag er dan wel strak aan banden gelegd, dictatoriaal en traag uitzien, maar laat je gastheren gewoon het tempo en de toon van de vergadering bepalen. 

Bij het samenstellen van je onderhandelingsteam voor een vergadering in Italië kies je als woordvoerder best voor iemand met een vooraanstaande functie in je bedrijf. Italianen doen immers het liefst zaken met de belangrijkste persoon in een organisatie. Hoewel je moet zorgen dat je zelf op tijd bent voor je meeting, hoef je niet te verwachten dat je Italiaanse gastheren dit ook zullen zijn. 

Meer tips? Die vind je hier