Negen op tien ondernemers actief op sociale media zit op Facebook

27/08/2014 OM 13:11 - Luc Willemijns
Placeholder

Bijna de helft van de ondernemers (44%) is professioneel actief op sociale media. Van die “actievelingen” zitten negen op de tien op Facebook. Drie op vijf ondernemers heeft een profiel op LinkedIn, een derde gebruikt Twitter. Dat blijkt uit een rondvraag van UNIZO.

De voornaamste redenen waarom ondernemers in het algemeen sociale media gebruiken zijn het voeren van reclame (72%), het aankondigen van acties en events (68%) en als onderdeel van de marketing & communicatie-mix (65,3%).

Ruim een derde ziet sociale media als een communicatiekanaal naar de klanten. Verhoudingsgewijs zijn die iets populairder in de detailhandel en bij diensten.

De grootste valkuil bij het gebruik van sociale media voor professionele doeleinden is het continu onderhouden van de inhoud die op de media aanwezig is. Maar liefst 61,5% van de ondernemers geeft aan dat dit de grootste valkuil is bij het gebruik van sociale media. Andere valkuilen die worden aangeduid zijn het risico op misbruik zoals bijvoorbeeld hacking en spam (12,7%) en het snel en gepast antwoorden formuleren op vragen en commentaar (10%). Bijna twee op drie van de ondernemers (64,7%) geeft aan dat sociale media wel degelijk een strategische belangrijke rol in de komende jaren zullen blijven spelen. Slechts 13,1% onder hen stelt dat er voor sociale media geen belangrijke rol is weggelegd. 22,2% heeft geen mening.

Belangrijk is ook te zien waarom ondernemers geen gebruik maken van sociale media. Gebrek aan tijd blijkt de grootste reden (1 op 2), een gebrek aan kennis is voor een derde van de ondernemers een drempel.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.