Hoe succesvol handelen in Tsjechië?

Tips voor internationaal zakendoen met Tsjechen

Op zoek naar een winstgevende markt in Europa? Exporteurs doen er dan verstandig aan zich op Tsjechië te richten. Tsjechië een stabiele markteconomie met sterke credit ratings bij elk van de toonaangevende ratingbureaus.

Het land slaagde erin om zonder kleerscheuren door de wereldwijde kredietcrisis van 2008/9 te komen. Toch verviel het in recessie tijdens de jaren 2012/13, waarbij vooral de export werd getroffen door een daling van de vraag van hun Europese partners.

Nu zijn de vooruitzichten rooskleuriger: een BBP dat in 2014 naar verwachting met meer dan 2% zal stijgen en een werkloosheidsgraad die ver onder het Europese gemiddelde ligt. Tsjechië doet er dan ook alles aan om de export terug aan te wakkeren. Zo kocht de Tsjechische Centrale Bank in 2013 Euro’s om de Koruna te verzwakken.

De volgende 5 tips zijn bedoeld om exporteurs te helpen om succesvol te ondernemen in Tsjechië.

1. Tsjechië: industriële kern van Europa

Tsjechië ligt dichtbij een dichtbevolkt en sterk geïndustrialiseerd gebied: het grenst aan belangrijke handelspartner Duitsland, Oostenrijk, Slowakije en Polen en is makkelijk te bereiken vanuit de rest van Europa. Daardoor is het aantrekkelijk voor investeringen in transport en logistiek. Een sterk ontwikkelde infrastructuur en goed opgeleide arbeidskrachten maken het plaatje helemaal af.

2. Niet vergeten: u moet een bedrijfs- of handelsvergunning op zak hebben

Elk bedrijf actief in Tsjechië dient een bedrijfs- of handelslicentie te verkrijgen. Het soort vergunning dat vereist is wordt bepaald door de aard van het bedrijf. Sommige sectoren zoals bank- en verzekeringswezen hebben een speciale staatsvergunning nodig. Buitenlandse bedrijven kunnen in principe hun bedrijf in Tsjechië even vrij leiden als een Tsjechisch bedrijf. Bij handel op tijdelijke basis voldoet de handelslicentie van het thuisland. Wanneer de activiteiten meer regelmatig en continu worden dient er echter een aanvraag voor een Tsjechische licentie aangevraagd worden en is een registratie van uw filiaal in het Tsjechische handelsregister verplicht.

3. De Tsjechische consument is prijsgevoelig

Hou bij het exporteren van goederen of diensten naar Tsjechië in uw prijsstrategie rekening met de levensstandaard en het gemiddelde besteedbare inkomen van Tsjechische huishoudens. Exporteurs van buiten de EU zullen prijsconcurrentie van Europese bedrijven ondervinden, die lagere transportkosten hebben en geen invoerrechten betalen.

4. Hou rekening met de zakelijke cultuur tijdens vergaderingen

Vergaderingen in Tsjechië gaan er erg formeel aan toe. Plan een vergadering ruim op voorhand en vermijd een vrijdagmiddag. Kom op tijd – Tsjechen hechten veel belang aan stiptheid. Kleed u conservatief en begroet uw collega’s met een stevige handdruk. Vergeet niet om oogcontact te maken.

Tsjechische bedrijven zijn hiërarchisch en kunnen erg bureaucratisch lijken. Wees niet verbaasd als uw Tsjechische zakenpartners weinig weggeven in hun gezichtsuitdrukking of lichaamstaal: dit betekent niet dat ze geen interesse hebben.

Tsjechen bereiden zich goed voor op hun vergaderingen en verwachten dat u hetzelfde doet. Tsjechen kunnen wel minder direct zijn in hun respons op uw zakelijke voorstellen.

5. Maak gebruik van Tsjechische reclamekanalen

Tsjechië is een relatief compacte markt met een bevolking van ongeveer 10,5 miljoen. A

Hier adverteren hoeft dus niet duur of complex te zijn. Vraag advies bij Tsjechische reclamebureaus. Zij kunnen u helpen bij het kiezen van passende reclamevormen voor uw product of dienst. Zij kennen de culturele gevoeligheden waar buitenlandse reclamebureaus misschien niet aan denken.

Meer tips vind je op de website van Atradius:  ‘Succesvol handelen met Tsjechië’.