Getest door dVO : Volvo V60 Plug-in Hybrid

19/09/2014 OM 09:16 - Luc Willemijns
468421ebeb4c3e57c9899554e5ffbd69
Zolang het volledig elektrische auto's mangelt aan autonomie en voldoende snelle oplaadoplossingen zijn hybride voertuigen “the next best thing” voor wie groen wil rijden. De Volvo V60 Plug-in Hybrid, die een krachtige D5 vijfcilinder diesel van 215 pk combineert met een elektromotor van 20 kW of 28 pk, die zijn vermogen bij piekmomenten tot 50 kW of 68 pk kan opdrijven, gebruikt die elektrische energie op slimme wijze, waardoor hij naar keuze superzuinigheid en ongebreidelde prestaties te bieden heeft.

Volvo tracht zijn V60 PHEV, zoals de Plug-in Hybrid met een letterwoord wordt afgekort, vooral als “groene” auto te positioneren. Toch is de Zweed, dankzij zijn krachtige D5 dieselmotor, veel meer dan dat.

Achtergrond

Dat Volvo er niet te lang mee zou wachten om met een hybride alternatief voor de dag te komen, is niet echt een verrassing. Het merk maakt van maatschappelijk ondernemen een erezaak. Getuige de vele veiligheids-features, die in Göteborg het daglicht zagen, voor ze zich ook naar andere merken verspreidden. Omdat veiligheid en milieubewustzijn nu eenmaal hand in hand gaan, stond het in de sterren geschreven dat Volvo zo snel mogelijk voor de dag wilde komen met een hybride model.

Dat Volvo ook al jaren synoniem is voor Zweedse degelijkheid (denk maar aan de niet stuk te krijgen Volvo Amazone of de kloeke bakbeesten die de 740- en 760-serie waren, waardoor die ook nu in bijvoorbeeld Nederland nog bijzonder gewild zijn) betekende meteen ook dat het merk niet over één nacht ijs wilde gaan en de hybride pioniers zoals Toyota en Honda met de glimlach voor liet gaan in de technologische wedloop. Volvo kiest in tegenstelling tot die twee merken trouwens niet voor een hybride-concept met een benzinemotor, maar met een diesel. Niet meteen een voor de hand liggende keuze, gezien de minder soepele motorloop van een diesel.

Toch is Volvo erin geslaagd om een krachtenarsenaal te ontwikkelen dat op geen enkel moment een bokkige natuur laat voelen. Dat de ontwikkelaars voor een vijfcilinder diesel kozen en niet voor een viercilinderexemplaar, is daaraan niet vreemd. Het resultaat mag gezien worden, want de V60 PHEV toont zich niet schokkerig bij de werking van het stop/start-systeem en ook qua geluid is hij zo onopvallend, dat men eigenlijk niet merkt dat men met een dieselhybride onderweg is.

Laten we overigens duidelijk zijn dat de keuze om een hybride auto te bouwen nog gemaakt werd in Zweden (of was het Amerika...), want de eerste pennentrekken dateren al van de tijd voor de Chinezen van Geely het heft in handen namen bij Volvo, nadat Ford zijn Zweedse tak in de vitrine had gezet. Diezelfde Chinezen zijn overigens ook niet vies van elektrische auto's, zo blijkt, want het moederhuis heeft blijkbaar wel wat geld veil om de Zweedse modellen op elektriciteit te zetten. U hoeft dus niet bang dat zijn dat Volvo plots de stekker uit de V60 Plug-in zal trekken.

Volvo opteert trouwens voor een parallel hybride-systeem (terwijl Toyota bijvoorbeeld kiest voor een serieel-parallel systeem), waarbij beide motoren de aandrijving samen of apart voor hun rekening nemen. De elektromotor is hierbij op de achteras gemonteerd, waardoor de dieselmotor zich, zoals dat voor een voorwielaandrijver past, over de voorwielen ontfermt.

Volvo is overigens niet de eerste constructeur om met dit systeem uit te pakken. Eerder deed de PSA-groep dat ook al met de Peugeot 3008 en 508 Hybrid4, de Citroën DS5 Hybrid4 en de Peugeot 508 RXH. Waar Volvo wel innoveert is in het feit dat de batterij in het geval van de V60 wel opgeladen kan worden aan een stopcontact.

Rijgedrag

De Volvo V60 Plug-in Hybrid is gerust met drie rijmodi toegerust. Zijn bestuurder heeft de keuze uit “pure”, “hybrid” en “power”. In de “pure”-modus rijdt de auto volledig elektrisch, tenzij men het gaspedaal te vinnig indrukt en de dieselkrachtbron wel moet bijspringen. De hybride modus brengt diesel en elektrisch perfect met elkaar in evenwicht, terwijl de power-modus staat voor stevige rijprestaties, met uiteraard een dito verbruik.

Toch lijkt de power-knop vooral bestemd voor wie zich aan de verkeerslichten echt wil meten met andere automobilisten en dat is nu eenmaal een gedrag dat eigenlijk niet strookt met iemand die zich dit soort auto aanschaft. Wie de power-modus toch wil gebruiken om ook gewoon met het verkeer mee te komen, zal al gauw merken dat het gaspedaal in die stand nu eenmaal te nerveus reageert om nog echt plezierig en comfortabel te rijden.

In de hybride modus rijdt de Volvo V60 PHEV echter bijzonder fijn en comfortabel. Dat is overigens niet alleen te danken aan zijn motortechniek, maar ook aan zijn uiterst goede zetels, die erg sportief aanvoelen en voor meer dan voldoende zijdelingse steun zorgen. Het algemene comfortniveau van de V60 PHEV is overigens behoorlijk hoog te noemen.

Maar terug naar de aandrijving, want de V60 PHEV heeft op elektrisch vlak nog wel meer pijlen op zijn boog. Dankzij zijn 7 kW sterke startmotor, die tijdens het rijden ook als generator voor de lithium-ionbatterijen dienst doet, worden de batterijen voortdurend bijgevuld. En dat is nodig, want de “pure”-modus, die vooral in de binnenstad zijn troeven op tafel legt, vreet energie.

Toch zal de batterij nooit helemaal leeg raken, want het systeem werd zo gemaakt dat er altijd 15% energie in de batterijen blijft steken. In hybrid modus zal de diesel normaal alleen maar “cavalier seul” spelen als de naald van de snelheidsmeter boven 125 km/u gaat, al kan die limiet in de stand EL-AWD (vierwielaandrijving) kortstondig opgetrokken worden tot 150 km/u.

Bovendien is het hybride systeem van Volvo een “slim” systeem, want met de “Save”-knop, die staat voor “Save for later”, kan de bestuurder opteren om de batterij te sparen op plekken waar die het minste nut heeft (op de snelweg bijvoorbeeld), zodat die batterij nog lekker vol zit, wanneer men in de stad terechtkomt. Indien dat het geval is, kan men met ERAD (Electric Rear Axle Drive - de aandrijving via de elektromotor op de achterwielen) een goede dertig kilometer vol elektrisch rijden, wat naar hybride normen bijzonder veel is. Uiteraard heeft die spaarstrategie ook een nadeel: door de elektromotor werkloos te laten toekijken, loopt het gemiddelde verbruik uiteraard vlotjes op, waardoor het meten van het “werkelijke gemiddelde verbruik” wel heel erg moeilijk wordt.

Met de “Save”-toets in de aanslag kwam het gemiddelde verbruik op de snelweggedeelten en het Ardennen-parcours uit op 7,41 l/100 km. Het voordeel daarvan is dat men in het stadsgedeelte het verbruik op 0,0 l/100 km te houden. In de hybride stand konden we het verbruik terugdringen tot 5,68 l/100 km, maar hadden we onvoldoende energie in de batterij over om de stad geluids- en uitstootloos door te komen. Het vergt dus een beetje “oefening” voor men weet wanneer men de “spaarknop” best gebruikt of niet, maar eens men dat in de vingers heeft, wordt de V60 PHEV zowat de zuinigste auto van zijn segment.

De wegligging van de Volvo V60 PHEV is zeer goed te noemen. Iets wat hij zonder dralen bewees in het Ardennengedeelte van ons testparcours. De combinatie van motor en onderstel laat zich op geen foutje betrappen tijdens snedige afdalingen of steile beklimmingen en voor een bochtig traject draait de Zweedse break zijn hand niet om. Die goede wegligging is voor een groot deel te danken aan de uitstekende verdeling van het extra gewicht die zo een hybride auto (toch 300 kg ten opzichte van de traditionele V60 D5 AWD) met elektromotor en accu op de achteras in zich draagt.

Volvo maakt ook hier zijn naam van veiligheidspionier waar door via een kleinere brandstoftank en sterkere remmen voldoende “begeleidende maatregelen” te nemen om qua veiligheid niets aan het toeval over te laten. De elektromotor staat trouwens borg voor een enorm koppel, dat bij het wegrijden meteen ter beschikking staat, waardoor de V60 PHEV zoals eerder al gezegd bijzonder sterke sprintercapaciteiten in huis.

Het AWD systeem van de V60 PHEV (dat eigenlijk geen echt vierwielaangedreven systeem is) zorgt ervoor dat men ook in gladde of modderige omstandigheden steeds over voldoende grip beschikt.

Veiligheid

Zoals eerder al aangehaald, hoeft men Volvo op veiligheidsvlak geen lessen te leren. De V60 PHEV bulkt dan ook, net als alle andere versies van dit model, van de veiligheidsuitrustingen. Hij is goed voorzien van airbags en heeft alles aan boord wat auto's van de courante merken aan boord hebben om het veilig te houden.

De hybride V60 doet daar echter nog een schepje bovenop. Zo is er onder meer City Safety, dat aanrijdingen helpt te vermijden zolang je niet sneller dan 50 km/u rijdt. Daarnaast is ook het Advanced Safety Pack een echt hebbeding, want daarin is onder meer de voetganger- en fietserdetectie inbegrepen. Het elektrisch bediende kinderslot zullen jonge vaders en moeders dan weer een absoluut pluspunt vinden.

Comfort

Het interieur van de Volvo V60 Plug-in Hybrid oogt klassiek en comfortabel. Een goede afwerking en keuze voor degelijke en kwaliteitsvolle materialen staan borg voor een goed gevoel tijdens het rijden. Bovendien doet ook het volledig elektrisch rijden zijn duit in het comfortzakje. Rijden zonder verbrandingsmotor betekent ook geluidloos rijden.

Elektrisch rijden staat echter ook voor soepel door het verkeer bewegen, zonder heftige manoeuvres, zonder stresserende sprintjes of zonder gefoeter op medeweggebruikers. Daar staat dan weer tegenover dat het potentieel van de verbrandingsmotor ervoor zorgt dat men zich met de glimlach uit iedere hachelijke verkeerssituatie kan redden. Iets wat trouwens ook op veiligheidsvlak zijn positieve effecten kan hebben.

Nog een aardig extraatje van de elektrische huishouding van de Volvo V60 PHEV is het feit dat zijn interieur tijdens het opladen al opgewarmd kan worden. Volvo stelt immers dat die energie later dan niet meer uit de batterij gehaald hoeft. Het voordeel voor de inzittenden is dat zij ook in de winter telkens in een lekker warme auto instappen. Of in een lekker koele Volvo, want ook verkoelen kan tijdens het opladen.

De ruimte op de achterbank vonden we dan weer tegenvallen. De duikende daklijn van de V60 oogt heel mooi, maar kost wel wat aan hoofdruimte. Bovendien is ook de beenruimte op de achterbank eerder beperkt te noemen, wanneer de chauffeur of de voorpassagier lekker riant willen zitten.

Functionaliteit

De herlaadbare lithum-ionbatterijen van de elektromotor slaan tien keer meer energie op dan de niet-herlaadbare exemplaren van de concurrentie. Daardoor moet in de koffervloer van de V60 PHEV 150 kg aan batterijen gehuisvest worden en dat geeft een stevige knauw aan de functionaliteit van de kofferruimte.

De batterijen gaan immers met 120 liter aan kofferruimte aan de haal, waardoor er eigenlijk een bijzonder laag koffercompartiment overblijft wanneer men ook het afdekzeil van de koffer wil gebruiken. En dat is met het oog op het niet willen “verleiden” van mensen met slechte bedoelingen geen slecht idee. Maar feit blijft dus dat er nog amper 305 liter bagageruimte overblijft, wat natuurlijk eerder karig is voor een auto van de allure van de V60.

Wie met zijn Plug-in Hybrid Volvo op reis wil, zal zich dan ook even in de haren krabben. Ofwel zal iedere inzittende moeten besparen op wat hij in zijn koffers steekt, ofwel kan men gebruik maken van de dakrails of een aanhangwagen achter de auto hangen. Op dat vlak staat de V60 PHEV trouwens pal, want hij biedt hetzelfde laad- en trekvermogen als zijn traditionele broer.

Bij een oplaadbare auto valt ook het oplaadgemak onder de noemer functionaliteit. Wanneer de batterij nog ongeveer 20% in zich heeft en het opbruikbare gedeelte dus bijna helemaal op is, duurt het bij 16 ampère drie en half uur voor de V60 PHEV weer op volle kracht is.

TCO

De Volvo V60 Plug-in Hybrid pakt uit met een niet te kloppen verhouding tussen zijn verbruik en de prestaties dat hij levert. Daar doet hij in de binnenstad ook nog eens een bijzonder grote autonomie in volledig elektrische modus bovenop. Vandaar dat hij tijdens onze test op het stadsparcours geen enkele liter diesel gebruikte, zolang we op de andere trajecten de “Save”-knop ingedrukt hielden. Dat zorgt uiteraard voor een verbruikcijfer waar veel van zijn concurrenten jaloers op zijn.

Aan de negatieve zijde van de TCO-vergelijking staan zijn stevig uit de kluiten gewassen aankoopprijs en zijn behoorlijk gekruid onderhoudsprijskaartje. Wat hem, ondanks het feit dat in Vlaanderen geen BIV betaald hoeft te worden, in de TCO-afrekening toch behoorlijk zwaar aangerekend wordt. De hybride Volvo is echter wel 100% aftrekbaar, wat budgettair dan weer wel mooi meegenomen is.

“Fleet Flits”-conclusie

De Plug-in Hybrid versie van de Volvo V60 heeft het beste van twee werelden in zich. Zijn elektromotor zorgt voor de zuinigheid en de rustige rijstijl op momenten dat zo een rijstijl aangewezen is, terwijl de krachtige vijfcilinder diesel toch de nodige kracht in huis heeft. Een kracht die - waar nodig - door de elektromotor wordt bijgespekt, tenzij men echt lange autosnelwegtrajecten moet afleggen, want dan wordt de diesel de kilometervreter, die hij ook al is in de conventionele V60 D5. Met dat verschil dat hij op dat moment ook als generator van de elektromotor dienst doet en vrolijk de 150 kg aan batterijen oplaadt.

Het belangrijkste voordeel van de V60 PHEV is echter misschien wel dat hij zich vaak als een echte elektrische auto gedraagt, terwijl hij niet de beperkte automie van zo een echte elektrische auto heeft. Kortom, wie over zijn hoge aankoopprijs en de redelijk stevige onderhoudsfactuur heen kan geraken, heeft aan de Volvo V60 PHEV een uiterst plezierige gezel.

468421ebeb4c3e57c9899554e5ffbd69
3f8ba2aaaa376b6d6bb04f97c5f4e8b6
22ff542204a7c33023e0d7342dcbda32

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.