“Fleet-markt open breken met hybride aanbod”

18/09/2014 OM 08:21 - Luc Willemijns
C8ceae0963040383fac2ba8238856dab
Anne Guns heeft de opdracht Excelease nadrukkelijker in het fleet-segment te positioneren
Excelease N.V. viert volgende maand zijn 20ste verjaardag in nieuwe kantoren te Zaventem. De leasing-maatschappij nam zijn intrek in de gebouwen van invoerder Toyota Belgium. Die houdt een belang van 49% in het bedrijf aan. Traditioneel vinden de zustermerken Toyota en Lexus hun afnemers in het private segment. Sinds twee jaar richt de constructeur zijn aandacht evenwel ook naar de fleet-markt. Bedoeling is dat segment open te breken met een ruim aanbod van hybride modellen. Ook de nakende introductie van een compleet assortiment bestelwagens kadert binnen dit perspectief.

Excelease werd op 14 oktober 1994 opgericht als joint-venture tussen LeasePlan België (51%) en Toyota Belgium N.V. (49%), onderdeel van de Inchcape-holding. Per 1 september jongstleden hevelde het leasing-bedrijf zijn activiteiten over van Eigenbrakel naar Zaventem. In Waals-Brabant huisde Excelease lange tijd in hetzelfde pand als de invoerder, zij het ietwat verdoken aan de achterzijde. Dat het bedrijf thans opnieuw zijn intrek in de gebouwen van Toyota Belgium langsheen de Leuvensesteenweg nam, heeft te maken met redenen die zowel van operationele als strategische aard zijn.

In de gemeenschappelijke huisvesting is Excelease vandaag voor de buitenwereld duidelijk heel visibel aanwezig. Die zichtbaarheid is duidelijk strategisch geïnspireerd.

“In België realiseert Toyota momenteel amper 4% van zijn totale verkoopsvolume in de bedrijfsmatige markt. Door Excelease thans heel zichtbaar in het pand van de invoerder onder te brengen, geeft de constructeur aan zich in de toekomst ook nadrukkelijk in het fleet-segment te willen roeren. Dat bleek ook tijdens het jongste Autosalon in Brussel. Toen was Excelease voor het eerst ook heel prominent op de Toyota-stand vertegenwoordigd,” stelt Anne Guns, general manager van Excelease.

De einde lease-wagens van de captive wordt in eerste instantie via het dealer-netwerk van Toyota verkocht. Lukt dat niet dan neemt Excelease zelf de touwtjes in handen.

“Net als onze branchegenoten, gingen we in 2013 van start met de verkoop van de einde lease-wagens in eigen beheer. Door zodoende een tussenschakel weg te nemen, kunnen we tijdens de lease-periode betere voorwaarden aanbieden,” zo nog onze gesprekspartner.

Overigens blijken de tweedehandswagens van Toyota/Lexus door het particuliere segment gegeerd omwille van de vijfjarige fabrieksgarantie. Ook het tweedehandscentrum krijgt binnenkort een complete opfrisbeurt. Iets verder gelegen langsheen de Leuvensesteenweg wordt de verkoop van occasiewagens aan particulieren behartigd.

Aandeel hybride-aanbod neemt toe

Ruim 50% van de nieuwe bestellingen bij Excelease betreft modellen in hybride uitvoering. De vloot van de captive, een kleine 4.000 eenheden groot, is intussen voor de helft met hybride modellen ingevuld. Excelease is voornamelijk actief in het segment van de bedrijfsvloten met twee tot vijftig wagens.

“Driekwart van de nieuwe voertuigen die KMO’s bij ons afnemen zijn momenteel van hybride aard,” benadrukt Anne Guns. “Hoewel hybride voertuigen in aankoop duurder zijn, ligt hun TCU (total cost of use) uiteindelijk tot 10% lager dan bij hun klassieke, vergelijkbare tegenhangers,” heet het.

Dat heeft voornamelijk te maken met de fiscale aftrekbaarheid, het gereduceerd verbruik en de geringe BIV-taks ingeval van private aankoop. Als straks de nieuwe regering de accijnzen op de diesel verhoogt, dreigt het plaatje van de hybride modellen van Toyota en Lexus nog voordeliger uit te vallen ten opzichte van de dieseluitvoeringen.

In 2001 deed de Lexus CT 200h als eerste full-compact zijn intrede in het hybride segment. Inmiddels vulde Toyota zijn aanbod aan met nog kleinere hybrides zoals de Yaris en de Auris in vijfdeurs- en break-versie.

“De tandem Toyota/Lexus is vandaag bij machte om een hele bedrijfsvloot, van het kleinste tot het grootste model, op volledig hybride wijze in te vullen,” maakt onze gesprekspartner zich sterk.

Net als voor de niet-hybride voertuigen, verving Excelease intussen het bonus/malus-systeem door een vaste premie.

Anne Guns: “We merken dat de chauffeur van een hybride wagen een ander rijgedrag vertoont dan zijn tegenhanger in een niet-hybride wagen. Naast de gunstige impact op het milieu omwille van de technologie, doet de chauffeur van een hybride wagens een extra duit in het zakje door heel bewust met het brandstofverbruik om te springen”.

Groene bedrijfsfilosofie …

De groene bedrijfsfilosofie van Excelease blijft niet beperkt tot de aard van zijn producten. Zo deed de captive voor zijn verhuizing een beroep op Your Mover Vandergoten (Vilvoorde), een bedrijf dat zich onderscheidt door zijn milieugerichte aanpak. Excelease richtte zijn 450 m² nieuwe kantoorvloer in volgens het NNOF-concept van Vandergoten. Dat staat voor Nearly New Office Facilities waarbij maximaal gebruik wordt gemaakt van gerecycleerd kantoormeubilair. Ook de geplaatste scheidingswanden beleven hun tweede leven. Enkel de bureaus zijn nieuw omdat de oude niet voor recyclage in aanmerking kwamen, betreurt Anne Guns.

… in hypercompetitieve markt

De hedendaagse leasing-markt kenmerkt zich door hypercompetitiviteit. De prijscomponent domineert, de klant heeft nog nauwelijks oog voor services. In het verleden werden standaardcontracten aangeboden met onbeperkte bandenwissels, een vervangwagen gedurende tien dagen of nog een geïntegreerde bestuurdersverzekering. Niets meer van dat alles vandaag de dag.

“In de huidige standaardoffertes is de dienstverlening tot het uiterste geminimaliseerd. De communicatie met de klant verloopt steeds vaker uitsluitend over het elektronisch platform. Gevolg is dat offertes bijgevolg niet langer bij de klant ter plaatse kunnen worden geduid en verdedigd,” schetst onze gesprekspartner.

Voor Excelease is dat een tegenvaller vermits het hybride-verhaal zeker in de fleet-markt nog behoorlijk wat verduidelijking behoeft.

“Vooralsnog denken vlootbeheerders te weinig aan Toyota en Lexus. De regelgever noopt bedrijven evenwel tot vergroening van hun vloot. Omwille van ons sterke en brede milieuvriendelijke aanbod zullen we in de toekomst steeds vaker binnen het vizier van de vlootbeheerder komen,” stelt Guns overtuigd.

De recente herintrede van Toyota in het bestelwagensegment met de ProAce als gevolg van een samenwerking met Peugeot moet voor extra aandacht binnen het fleet-segment zorgen. Vooralsnog blijft de impact daarvan relatief beperkt. Toyota neemt zich echter voor binnen afzienbare termijn met een volledig bestelwagensegment uit te pakken. Daar hoort Excelease op termijn ook de vruchten van te plukken.

C8ceae0963040383fac2ba8238856dab
Anne Guns heeft de opdracht Excelease nadrukkelijker in het fleet-segment te positioneren
A962dbfb91a2ffaddb415424b420cc78
De band tussen Excelease en Toyota wordt steeds duidelijker, dit omwille van de nieuwe fleet-ambities

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.