Succesvol handelen met Spanje: deel 1

29/09/2014 OM 15:00 - Patrick Van der Avert
Fe21173c0f599f5123cfc80f20ae9aec
Succesvol zakendoen in Spanje vereist inzicht in de subtiele wisselwerking tussen traditie en moderniteit in dit land. Wie handel drijft met Spanje moet aandacht schenken aan verschillende cultuurverschillen.

De eerste stap in iedere zakenrelatie is de eerste kennismaking. Wie zaken wil doen met Spanjaarden moet begrijpen dat de persoonlijke relatie heel belangrijk is. Een groot deel van de Spaanse bedrijven bestaat immers uit familiebedrijven. Wanneer u zaken doet met Spanjaarden mag u niet verwachten onmiddellijk van wal te gaan.

Meestal wordt er eerst tijd gemaakt voor small talk waarbij u verwacht wordt openlijk te vertellen over uw achtergrond en uw gezinsleven. Op die manier weten Spanjaarden of ze u kunnen vertrouwen vooraleer een zakelijke relatie op te bouwen.


Persoonlijk contact maakt het verschil

Persoonlijk contact wordt meer op prijs gesteld dan brieven of e-mails. Wanneer je toch op afstand moet communiceren, pleeg je bij voorkeur een telefoontje. Plan je persoonlijke ontmoeting voldoende op voorhand vast en bevestig nog eens schriftelijk of telefonisch kort voor de eigenlijke ontmoeting. Een keer uit eten gaan om elkaar beter te leren kennen is een investering die later zeker zal opbrengen.

Tip: indien de niet-Spaanse partner het initiatief neemt, reserveert hij of zij een tafel in een kwaliteitsrestaurant.


Begroeten

Hoewel vele Spanjaarden elkaar begroeten met een kus op beide wangen, gebeurt dit minder in een zakelijke relatie. U geeft best een hand. Je Spaanse zakenpartner zal zelf wel het initiatief nemen wanneer hij of zij het vertrouwen sterk genoeg vindt om te kussen op de wangen.

Begrijpelijke documentatie

Gedetailleerd drukwerk wordt opgesteld in het Spaans én in de originele taal. Visitekaartjes maakt u best op in het Spaans. Als de niet-Spaanse zakenpartner zelf geen Spaans spreekt is het aangewezen om even te polsen of er geen tolk aanwezig moet zijn.

Hou rekening met de verschillende regio’s

Wees op de hoogte van de regionale gevoeligheden. Spanje bestaat uit 17 autonome regio’s die elk een eigen cultuur, dialect en gewoonten hebben. De mentaliteit verschilt sterk per regio. De Galiciër is bijvoorbeeld zeer prijsbewust, terwijl je de Andalusiër het best benadert met hoffelijkheid. De dresscode: straal kwaliteit en elegantie uit. Zakenmannen kiezen voor een stijlvol hemd en broek – geen das. Zakenvrouwen kiezen dan weer voor een zedig, bescheiden outfit.

In het volgend artikel gaan we dieper in op de kunst van het vergaderen met Spaanse zakenpartners.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.