Hoe maak ik een bedrijfsplan?

Wie zichzelf tot businesscoach wil ontwikkelen, kan eigenlijk niet zonder een bedrijfsplan dat samen met de klant wordt opgesteld op lange termijn. Maar let op: het gaat om meer dan feiten en cijfers. Gevoel is ook belangrijk.

Wat heeft gevoel met het bedrijfsleven te maken. Gaat dit wel samen? Met ,gevoel’ bedoelen we inlevend vermogen. De zaken vanuit het gezichtspunt van de klant bekijken. Dat is het geheim van een goede businesscoach: waarde toevoegen door gericht advies te geven en nieuwe diensten aan te bieden. 

Het gaat ook om ambities

Het eerste wat de klant zal vragen is: “Wat heb ik daar aan?”. Het antwoord moet meer omvatten dan omzetstijging, margeverbetering en het vergroten van het marktaandeel. Natuurlijk moet een businessplan bijdragen tot het opstellen van de doelen van uw klanten - en tot het bereiken van die doelen. Maar ook de persoonlijk ambities van de klanten moeten een plaats krijgen in een goed bedrijfsplan.

Met een goed bedrijfsplan toont de businesscoach aan zijn klanten wat ze met zijn hulp kunnen bereiken. Het bewijst dat hij begrijpt waar ze vandaan komen. En zodra dat zo is, komen de oplossingen vanzelf. Zo versterkt hij zijn positie en zet hij zichzelf neer als een betrouwbare, integrale partner voor lange termijn.

5 stappen om tot een effectief bedrijfsplan te komen

Een goed bedrijfsplan confronteert de klanten met de vraag hoe zij voorbereid zijn op de uitdagingen die hen te wachten staan. Wie samen met de klant een goed beeld heeft van hoe de zaken ervoor staan, heeft direct al een veel beter idee van wat er in de toekomst haalbaar is. Het wordt dan ook meteen duidelijk hoe hij de klant hierbij kan helpen.

De 5 belangrijkste vragen die een businesscoach moet stellen:

1. Wat zijn de doelstellingen van de klant?
2. Hoe bereiken we die doelstellingen?
3. Waar liggen de kansen?
4. Wat is de termijn?
5. Hoe gaan we het succes meten?

Download de whitepaper van Exact om meer over dit onderwerp te weten te komen.

Bron: Exact