Geen rooskleurige vooruitzichten voor Belgische auto-industrie

17/11/2014 OM 08:40 - Luc Willemijns
1ece906d468b32fbb644b2060513a24d
De groep Euler Hermes heeft een nieuwe studie over de auto-industrie in de wereld gemaakt. Men verwacht dat deze wereldwijd jaarlijks met 4% kan toenemen in 2014-2015. Er wordt een stijging van de productie verwacht in China, India en Mexico. Dit ten koste van Europa waar er veel productieover-capaciteit is. Vooral in China groeit de markt - die sinds 2009 groter is dan de Amerikaanse - sterk met 10% in 2014, en 8% in 2015. In de VS bevindt de markt zich weer op het niveau van voor de crisis: door een daling in de arbeidskrachten met 20% is de sector er weer winstgevend. De wereldproductie zou in 2017 zelfs 100 miljoen voertuigen overschrijden.

De toeleveranciers zouden ook profijt halen uit dit herstel op mondiaal vlak. Ze hebben massaal geherstructureerd in regio’s in verval, en geïnvesteerd in groeigebieden. Om die reden verwacht men hier een winstmarge van 7,5% op de omzet in 2015.

De autoverkopen zijn een spiegelbeeld van de economische situatie: het geeft aan dat het economisch herstel in Europa erg zwak blijft. De markt herstelt zich met 5%, maar de productie gaat achteruit. Enkel Duitsland kan zich nog handhaven door efficiëntiewinsten en interne synergieën.

De crisis in de autonijverheid heeft een zware tol geëist in België. De Opel-fabriek van General Motors in Antwerpen werd gesloten in 2010, en Ford Genk zal zoals gepland de deuren sluiten eind 2014. Ongeveer 900.000 personenvoertuigen werden geproduceerd in 2006, maar dit is in 2013 gedaald tot 450.000 stuks (- 50%). Deze opmerkelijke daling is niet ten einde: de productie in 2015 wordt geschat op 400.000 wagens. Zonder een groot nationaal merk (zoals in Frankrijk met Peugeot, Citroën en Renault ) is België in het verleden steeds de verliezer geweest wanneer de locatie en de productiekosten tegenover elkaar werden afgewogen. De hoge loonkosten en de rigide Belgische arbeidsmarkt zijn zeker een groot nadeel. Het Chinese Geely wijst daar ook op in de discussie om nieuwe modellen toe te wijzen aan Volvo Cars in Gent.

De binnenlandse vraag stabiliseert zich in België rond 500.000 eenheden. Dat is het verkoopscijfer dat verwacht wordt in 2014 en 2015, zodat we kunnen stellen dat België een kleine Europese markt is. Volgens Paul Becue van Euler Hermes zijn er diverse redenen voor deze stabiele markt. De zwakke conjunctuur speelt hierbij mee.

Maar door de technologische evolutie rijden we ook langer met dezelfde wagen: in 20 jaar is de leeftijd van een wagen gestegen van 6 jaar en 4 maand naar iets meer dan 8 jaar. De markt is ook gesatureerd: in Europa is de graad voor het bezit van een wagen gemiddeld 55% van de bevolking (80% in de VS). In België is het aantal gezinnen dat drie auto’s heeft, tussen 2001 en 2010 bijna verdubbeld tot 180.000.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Euler Hermes N.V. (Brussel)).

Meer info: 02/289.31.11 of www.eulerhermes.com.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.