Getest door dVO : Volkswagen Golf GTD

Fiscale hoogvlieger

GTI hoort bij de Golf als een green bij ... golf. Toch bedacht Volkswagen een aantal jaren geleden nog een zuinigere variant van die supersportieve Golf GTI, waardoor de GTD het daglicht zag. Na enkele generaties van het toneel verdwenen te zijn, maakte de GTD zijn rentree bij de vorige generatie van de Golf en ook nu is de zuinige sprinter weer van de partij. Krachtiger, zuiniger en vooral fiscaal aantrekkelijker dan ooit. De GTD krijgt plots onvermoede kwaliteiten als bedrijfswagen.

Het geheim van de nieuwe Volkswagen Golf GTD zit in zijn CO2-uitstoot van amper 109 g/km. U leest het goed, “amper”, want een auto met het prestatiepotentieel van de nieuwe GTD tikt meestal een stuk hoger af als het op zijn emissies aankomt.

Achtergrond

De Golf voorstellen hoeft al lang niet meer. Het is het meest verkochte model van de fabrikant uit Wolfburg en ook zijn sportieve variant, de GTI (waarbij het letterwoord staat voor Grand Tourism Injection) is al van bij de eerste generatie van het model in 1976 een absoluut megasucces. Veel fabrikanten hebben in het verleden geprobeerd hun voet naast de Golf GTI te zetten, maar ook al kwamen ze inzake prestaties meestal wel in de buurt van de Duitse flitser, toch moesten ze het op het vlak van imago doorgaans vlotjes afleggen tegen de Golf GTI. Wat zich dan weer vertaalde naar restwaarde en de “value for money” van de auto.

Volkswagen heeft trouwens altijd stevige inspanningen geleverd om van de GTI een echt hebbeding te maken. De sportieve variant met benzinemotor met injectie gaat dan ook al evenveel generaties mee als de gewone Golf en iedere keer weer trachten de ontwerpers uit Wolfsburg er nog een schepje bovenop te doen. Bij de zevende generatie was dat de komst van een tweede, krachtigere versie, de zogenaamde Performance, die 230 pk in plaats van de gebruikelijke 220 pk uit zijn tweeliter blok tovert. Maar genoeg over de GTI, aangezien Fleet -Flits niet de GTI, maar de GTD over het gebruikelijke testparcours joeg.

De GTD, die bij de vorige generatie dus zijn rentree vierde, blies het GTD-blazoen meteen nieuw leven in door voor een aanzienlijk krachtigere motor te opteren dan voorheen. Ter vergelijking: de allereerste GTD uit de geschiedenis (we schrijven 1982) moest het stellen met 70 pk, die uit een 1.6 dieselmotor werden getoverd, terwijl de Golf VI GTD met 170 pk de weg werd opgestuurd. Een strakke winst van 100 onversneden pk's, die men ook voelde, eens men het gaspedaal beroerde.

Rijgedrag

De nieuwe GTD, die op de Golf VII-leest geschoeid is, doet daar nog 14 pk bovenop, zodat hij uitkomt op 184 pk. Bovendien kan hij ook prat gaan op een maximaal koppel van zo maar eventjes 380 Nm. Doe daar ook nog een afslankkuur van ruim 30 kg bovenop en men komt uit bij prestaties om u tegen te zeggen.

De cijfers die er bij een snelle auto toe doen, spreken dan ook voor zich. We overlopen ze even voor u: de Golf VII GTD combineert een topsnelheid van 230 km/u met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in amper 7,5 seconden. Het naar onze mening sterkste staaltje evolutie zit hem echter in het gemiddelde normverbruik en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot, die slechts 109 g/km bedraagt. Als men weet dat zijn voorganger nog 134 g/km CO2 de lucht injoeg, is meteen duidelijk dat men in Wolfsburg niet stil heeft gezeten.

De Golf GTD heeft 36 pk minder dan zijn GTI-broer, waardoor hij het qua sportieve prestaties duidelijk moet afleggen tegen zijn alter ego die benzine drinkt. Dat maakt echter verre van een trage auto van de Golf GTD. Hij heeft trouwens een 30 Nm hoger koppel dan de GTI. Toch staat dit niet garant voor levendigheid op ieder moment.

De TDI in het vooronder van de Golf GTD is immers een ruwe diamant. Hij voelt rauw en zelfs wat onbehouwen aan wanneer hij stationair draait en eens in beweging, blijft hij in de lage toeren eigenlijk verrassend gezapig. Het befaamde “turbogat” is nog altijd aanwezig bij deze vlotte dieselaar, zodat hij eigenlijk pas wanneer zijn maximaal koppel komt meespelen de nodige animo tentoonspreidt. Dat late begin heeft als voordeel dat hij geen last heeft van kortademigheid, want hij blijft zijn kracht tentoonspreiden tot de snelheidsmeter al lang in regionen zit, die in België als potentieel zeer duur beschouwd kunnen worden. Daar staat dan wel weer tegenover dat de 2.0 TDI bij 120 km/u op de autosnelweg aan een kalme 2.000 toeren draait, waardoor hij zich toch best zuinig kan tonen. Volkswagen noemt zijn Golf GTD dan ook niets voor niets “de Golf bij uitstek voor lange afstanden”.

In het hart van ons testparcours, waar de Ardennenheuvels zich ontpoppen tot ronduit leuke hindernissen voor een auto als de Golf GTD, komt de opgepepte dieselkrachtbron echter pas echt tot zijn recht. Wie de secuur schakelende zesbak goed weet te gebruiken, komt nooit in ademnood en laveert vaardiger dan ooit doorheen het heuvelachtige parcours, dat een aaneenschakeling van bochtige passages vormt, die zowel oplopen als steil afdalen.

Kortom, de ideale biotoop voor een auto als de GTD, die hier het meergewicht van zijn krachtbron - dat zich vertaalt door een wat zwaarder gevoel op de voorwielen - perfect weet uit te spelen en dat staat dan weer borg voor echt rijplezier. En rijplezier dat niet door de fiscus wordt afgestraft, moet je tegenwoordig ver zoeken.

Dus alle lof voor wat Volkswagen met de Golf voor elkaar gekregen heeft (en bij uitbreiding ook met de krachtigste diesel van de Audi A3, de Skoda Octavia RS en de Seat Leon TDI FR). Bovendien blijft de Golf GTD ten allen tijde degelijkheid uitstralen, als het op zijn wegligging aankomt. In zoverre zelfs dat men vaak een vals gevoel van “traagheid” heeft. Het onderstel van de auto doet zijn werk immers zo goed, dat je niet altijd beseft hoe snel het eigenlijk wel gaat.

Veiligheid

De Golf GTD is standaard toegerust met een adaptieve snelheidsregelaar, die trouwens piekfijn zijn werk doet. Net zoals in het verleden de gewone cruise control enige aanpassing van de bestuurder vergde, is dat ook met een adaptieve variant van die snelheidsregelaar het geval. Maar eens men die “learning curve” achter de rug heeft, is dit een heerlijke cruise control met wat extraatjes, die je na een poosje niet meer wil missen in het drukke verkeer op de autosnelweg.

Bovendien wordt hij gekoppeld aan een instelbare snelheidsbegrenzer en dat is iets wat we vooral op secundaire wegen of in de bebouwde kom dan weer erg naar waarde wisten te schatten. Want met zo een stevige sprinter zijn secundaire wegen tegen 70 km/u of de bebouwde kom tegen 50 of zelfs 30 km/u echt geen sinecure, zonder handige hulp van je eigen auto.

De Golf GTD kan tegen meerprijs nog een stuk veiliger gemaakt worden, want wie dat wil kan bijbetalen voor de Lane Assist spoorassistent, de Light Assist, een extra paar airbags (op de flanken ter hoogte van de achterbank), Traffic Signs Recognition verkeersbordherkenning en het Proactive Protection System, wat staat voor een crash-voorbereidingssysteem.

Comfort

Ons testvoertuig was toegerust met Dynamic Chassis Control (DCC) en daarmee kan men het reactievermogen van het onderstel instellen. Van hard voor wie uit is op sportieve prestaties en maximale wegligging tot gevoelig zachter en dus meer op comfort gericht. Het geheim zit hem in de gestuurde schokdempers, die in staat zijn om oneffenheden in het wegdek perfect te filteren. Enig minpuntje is dat men fors in de buidel moet tasten voor die DCC, die immers 1.030 euro kost.

De Golf GTD heeft echter op comfortvlak nog meer troeven dan zijn gestuurde schokdempers. Zo zijn ook de voorstoelen exemplarisch te noemen. Zij bieden immers een perfecte combinatie van zijdelingse steun en comfort. Iets wat voor sportstoelen niet altijd een evidente combinatie is. Bovendien zijn zowel het stuur als de stoelen zodanig instelbaar, dat iedere bestuurder wel een perfecte zitpositie achter het stuur kan vinden.

Functionaliteit

Misschien wel één van de belangrijkste voordelen van de Golf GTI/GTD is dat het een pure sportwagen is, die gebaseerd is op de meest verkochte auto uit het populaire C-segment. Dat betekent dat zijn sportiviteit niet ten koste gaat van zijn functionaliteit. Zeker wanneer men voor het vijfdeursmodel kiest. De beenruimte achteraan had iets beter gekund (zeker indien de bestuurderszoel ver achteruitgeschoven is), maar hij doet op dat vlak niet echt onder voor zijn rechtstreekse concurrenten uit hetzelfde segment. Sterker nog, een aantal van hen steekt hij ook op dit vlak de loef af.

De koffer is netjes verzorgd, en biedt alweer naar de normen van het C-segment, veel ruimte. Daardoor kunt u er zeker van zijn dat u naast vier volwassen passagiers ook zonder problemen nog de nodige bagage mee kan nemen.

TCO

De Golf GTD is uiteraard geen koopje. Met een basisprijs van 32.270 euro loopt het uiteindelijke prijskaartje van een wat beter uitgeruste Golf GTD al snel op richting 40.000 euro. Hij toont zich daarmee fors duurder dan bijvoorbeeld de Seat Leon TDI FR waarover we het eerder al hadden. Die meerprijs tracht Volkswagen te verdedigen door te wijzen op de hoogwaardige afwerking van de Golf GTD. Iets waar het merk uit Wolfsburg absoluut een punt heeft, want de GTD is binnenin als het ware een exacte kopie van de GTI, die ook prat gaat op een afwerking en uitrusting tot in de puntjes.

En ... de GTD heeft iets wat de GTI dan weer niet heeft, namelijk zijn opmerkelijke zuinigheid. Iets wat in tijden van hoge brandstofprijzen alleen maar mooi is meegenomen. Minpunt is echter wel dat hij een duurdere catalogusprijs meetorst dan zijn potentere benzinebroer, de GTI.

Fleet-Flits conclusie

De Golf GTD is een zuinige dieselaar, die prestaties levert, die je met die zuinigheid niet meteen zou verwachten. Toch ontpopte hij zich op het Fleet-Flits testparcours aardig dorstiger (6,61 l/100 km) dan de 4,20 l/100 km die men in Wolfsburg belooft. Uiteraard heeft dit te maken met het geaccidenteerde terrein van het testparcours en met de sportieve rijstijl waartoe deze auto met zijn gul koppel aanzet. Die sportieve rijstijl wordt overigens perfect ondersteund door een zeer nauwkeurige wegligging, die tot zeer plezierig stuurwerk in staat is.

Rijden met de Golf GTD is dan ook een echt plezier, zolang je geen exquise sprintprestaties van je snelle dieselaar verwacht. Volkswagen heeft zijn GTD immers redelijk “civiel” gehouden. 184 pk is heel wat vermogen, maar het had misschien wel beter gekund. Alleen had men van de GTD dan een auto gemaakt, die fiscaal zwaarder afgestraft zou worden.

En nu we het toch over centen hebben ... de prestaties mogen dan al niet te gepeperd zijn, de prijszetting is dat wel. Zeker als je zijn prijskaartje vergelijkt met dat van de GTI en wie even bij Seat gaat shoppen, zal merken dat de krachtpatser van dat merk (de Seat Leon TDI FR) toch iets goedkoper is dan zijn Volkswagen-broer.