Goed moreel bij medewerkers van cruciaal belang

19/11/2014 OM 08:46 - Luc Willemijns
47c79201904d91fbca570554ca08a709
Uit een recent marktonderzoek bij KMO-leiders is gebleken dat maar liefst 80% van de zaakvoerders een goed moreel bij hun medewerkers als heel gewenst beschouwen en belangrijk vinden. Als bedrijfsleider kan men allerlei initiatieven nemen om ervoor te zorgen dat de medewerkers zich goed in hun vel voelen, gemotiveerd zijn en dies meer. Daar is niets verkeerds mee. Buiten het feit dat het op den duur erg vermoeiend is en … men niets anders te doen heeft.

Het is goed om weten dat iemands moreel bijna uitsluitend het gevolg is van zijn attitude. Met andere woorden van wat de persoon denkt. Als hij bijvoorbeeld denkt dat werken “een noodzakelijk kwaad” is, is er veel kans dat hij zijn werk zal ervaren als iets dat lastig is maar moet gedaan worden en als iets waar je niet vrolijk van wordt. Daarentegen, iemand die werk beschouwt als een kans om nieuwe ervaringen op te doen en dingen bij te leren, zal zijn werk veel positiever ervaren.

Ingesteldheid op directieniveau bepalend

Natuurlijk begint alles bij de ingesteldheid van de directie. Wat wil die met het bedrijf creëren? Een plaats waar de medewerkers hun brood verdienen? Of een plaats waar men uitdagingen kan aangaan, waar er leven is, waar men dingen kan bijleren en waar het aangenaam vertoeven is?

Medewerkers met een positieve ingesteldheid, met de juiste attitude, die initiatief nemen, werken inspirerend op de rest van de groep. Dat is wat we “Team Innovators” noemen. Elke vooruitstrevende bedrijfsleider droomt er van “Team Innovators” in zijn ploeg te hebben. Het goede nieuws is dat men niet per se als team innovator hoeft geboren te zijn, men kan het ook leren.

Fighting spirit vereist

Om succes te hebben, volstaat een goede team spirit niet meer. Er is een fighting spirit voor nodig. Niet alleen bij de directie, maar bij (bijna) iedereen. We hebben het dus niet over de sfeer binnen het bedrijf. Die kan prima zijn, terwijl niemand aan het vechten is voor het voortbestaan van de onderneming. Een bedrijf kan ook in alle vriendelijkheid overstag gaan.

Zakendoen is tegenwoordig een beetje oorlog voeren. Als je dat niet gelooft, kijk dan naar het aantal slachtoffers. Heb daarbij niet enkel oog voor het aantal bedrijven dat failliet gaat, kijk ook naar diegene die “gewond” achterblijven: gekrompen in omvang, personeel ontslagen, met verlies draaien, …

De geschiedenis leert dat het niet altijd het best toegeruste leger is dat wint. Winst wordt door het moreel van de troepen bepaald.

Zo is het ook in de business. Bedrijven waar de medewerkers fier zijn om van het team deel uit te maken, die een verantwoordelijkheidsgevoel naar het bedrijf toe hebben, hebben veel meer kans op slagen.

De moraal van het verhaal is dus erg simpel: omring u door team innovators!

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met U-Man Belgium N.V. (Mechelen).

Meer info: 015/43.66.20 of www.teaminnovators.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.