Marktaandeel Lexus stijgt met 25% in 2014

02/12/2014 OM 08:22 - Luc Willemijns
4e0d5625b7b3a2958545bb4c76d673af
Corporate sales manager Diether Claeys mikt in 2015 op 20% groei voor Lexus
Met een 1.350-tal verkochte eenheden, stevent Lexus Belgium (Zaventem) in 2014 af op het beste jaar uit zijn geschiedenis. Het marktaandeel groeit daarmee met 25%. Voor 2015 mikt de invoerder op een nieuwe groei van 20%. Niet alleen de omgevingsfactoren spelen in het voordeel van het premium-merk van Toyota, ook de bedrijfswereld lijkt stilaan overtuigd te raken van de voordelen die Lexus als “real eco”-merk op diverse vlakken biedt.

Onder meer onder invloed van de omschakeling van het stelsel voordelen van alle aard (V.V.A.) in 2012, is iedereen in dit land op zoek naar een zo voordelig mogelijke manier om zich voort te bewegen. De ingreep van de regelgever zorgde immers voor een negatieve impact op de financiële situatie van de gebruiker van een bedrijfswagen.

“Ook ondernemers zagen zich verplicht in te binden op het automodel waarmee ze reden, zouden kunnen rijden of menen recht te hebben omwille van werkweken van 80 uur,” schetst Diether Claeys, corporate sales manager Lexus Belgium.

Lexus steeds beter in beeld

Als luxewagen met een bijzonder krachtige motor (van 136 tot 350 pk, nvdr.) in hybride aandrijving positioneert Lexus zich steeds nadrukkelijker als alternatief voor de Duitse premium brands (BMW, Mercedes en Audi). Daarbij spelen het lage V.A.A.-voordeel en de hoge fiscale aftrekbaarheid (tot 90%) een cruciale rol. Sinds twee jaar is Lexus nog enkel in hybride uitvoering verkrijgbaar.

Diether Claeys: “Lexus blijft vooralsnog ietwat onder de radar. Het merk biedt ondernemers de kans met een wagen in heel luxueuze uitvoering te rijden, die niet meteen hun klanten voor het hoofd stoot. Aan de Duitse concurrenten kleeft in dit opzicht een iets negatievere perceptie”.

Bovendien biedt Lexus het voordeel steeds standaarduitvoeringen aan te bieden, met inbegrip van alle functionaliteiten zoals GPS, Bluetooth, … zonder dat daarvoor dient bijbetaald.

Lexus-rijders zijn voornamelijk bedrijfsleiders, managers, kaderleden, zelfstandigen en vrije beroepers. Doorgaans gaat het om beter opgeleiden, met een sterk bewustzijn, weet de corporate sales manager. Opmerkelijk is dat ook steeds meer gewezen Saab-rijders de weg naar Lexus vinden. De traditionele Saab-rijder gaat op zoek naar een alternatief voor het Duitse premium-aanbod, meent Diether Claeys.

En/en/en-verhaal

De corporate sales manager schrijft het succes van Lexus toe aan een en/en/en-verhaal, een combinatie van milieubewustzijn, kostprijsbewustzijn en behoud van luxe en comfortniveau.

Dat milieubewustzijn gaat overigens verder dan een gunstige CO2-uitstoot.

“Een Lexus stoot 900% minder NOx uit dan een dieselvariant, van uitstoot van fijne deeltjes via de uitlaat is geen sprake. Bij hybride auto’s slijten de onderdelen minder snel, wat dus opnieuw een voordeel voor het milieu inhoudt. Zo dienen de remblokken van een Lexus gemiddeld maar om de 100.000 km te worden vervangen, in plaats van de traditionele 30.000 km,” zo nog onze gesprekspartner.

In tegenstelling tot zijn concurrenten produceert Toyota overigens al 17 jaar hybride auto’s. De Atkinson cycle-motor van de Lexus wordt uitsluitend voor hybride aandrijvingen aangewend. Hij werd specifiek ontworpen om met een elektromotor samen te werken. Dat vertaalt zich in een volledig aandrijvingsconcept met een optimale gewichtsverdeling en minder bandenslijtage tot gevolg.

Groter succes in bedrijfsmatige markt

Twee jaar terug creëerde Lexus specifieke modellen voor de business-markt (IS,GS en LX Business Edition). Die uitvoeringen worden tegen een aantrekkelijke catalogusprijs in de markt gezet, met daarin de kortingen onmiddellijk verrekend. Die aanpak weerspiegelt zich gunstig op het bijhorende V.A.A. De business-modellen hebben standaard lederen afwerking, GPS, hoogkwalitatieve Hi-Fi, Bluetooth, metaalkleur, automatische airco, …

Diether Claeys: “Stilaan raken de leasing-maatschappijen overtuigd van de lagere onderhoudskost van de Lexus ten opzichte van zijn rechtstreekse concurrenten in het dieselsegment. De hoge betrouwbaarheid van Lexus vertaalt zich bovendien in hogere restwaardes. Nu Lexus steeds beter scoort in het fleet-segment, is ook de restwaarde gevoelig toegenomen. In het voorbije jaar alleen bedroeg die stijging 15%. We zitten nog niet op het niveau van de dieseluitvoeringen maar de kloof met de Duitse premium-modellen is al gevoelig verkleind. Dat wordt ook bevestigd door de ultra-betrouwbare Automotive Occasion Index”.

Sinds Lexus in 2001 op de Belgische markt werd gelanceerd, zette het model een betrouwbaarheid neer die als “legendarisch” wordt bestempeld.

Verdere groei in het vooruitzicht

Dit jaar haalt Lexus een marktaandeel van 0,3% in België. Het merk deed nooit beter.

“Nog nooit heeft Lexus een dermate hoog aandeel zelfstandigen en ondernemers in zijn klantenbasis gehad. Momenteel bedraagt het aandeel van de bedrijfsmatige klanten 85%. Vorig jaar nog hielden particuliere en bedrijfsmatige markt elkaar in evenwicht,” schetst Diether Claeys.

Dat succes heeft deels ook te maken met de downsizing die Lexus, net als alle spelers in het premium-segment, heeft doorgevoerd. In 2010 en 2013 introduceerde de constructeur respectievelijk de Lexus CT en IS. De hoge retentiegraad onder de Lexus-rijders laat bovendien het beste voor de toekomst verhopen. Ook de pas gelanceerde SUV Lexus NX lijkt snel tot een feature-model uit te groeien.

“Voor 2015 mikken we op 20% groei. Groei waarvoor voornamelijk het bedrijfsmatig segment zal tekenen,” voorspelt de corporate sales manager.

Het in april dit jaar gelanceerde LexusBusinessPlus-programma, dat op Europees vlak werd uitgerold, zal daartoe verder worden verfijnd en verbreed.

Daarnaast trekt de shift van diesel- naar benzine-uitvoeringen zich volop op gang, onder meer als gevolg van de nakende nivellering van de brandstofprijzen. Op overheidsvlak tekent zich intussen een steeds grotere bereidheid om de uitstoot van fijn stof aan te pakken (lees: penaliseren, nvdr.). En dat is andermaal koren op de molen van de hybride modellen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.