“Nine to five” aan het verdwijnen

12/12/2014 OM 10:35 - Luc Willemijns
14e3943bdcbdfc66724f44694a2ff8bc
De meeste bedrijven hebben zich aan het nieuwe werken aangepast. Toch houden ze best rekening met de verwachtingen van hun medewerkers. Zo blijkt uit het “Connected World Technology Report” van Cisco, een wereldwijd onderzoek dat peilt naar de impact van de technologie op onze manier van werken.

Meer dan de helft van de respondenten is zo goed als altijd beschikbaar voor het werk. Als gevolg daarvan verdwijnt het 9-tot-5 werkregime. De nieuwe werkdag ziet er alsmaar meer als volgt uit: van 07.00 tot 08.00 u, van 09.00 tot 12.00u, van 14.00 tot 17.00 u en eventueel nog van 21.00 tot 22.00 u.

Steeds meer bedrijven passen daarom flexibele werkregimes toe. Maar dan de helft van de HR-verantwoordelijken dat aan het onderzoek deel nam, heeft het nieuwe werken ingevoerd of op de agenda gezet. Eén respondent op vier laat weten te mogen thuiswerken. Jongere medewerkers, de min 30-jarigen van de Generation Y, werken liever op kantoor waar ze naar eigen zeggen meer gefocust werken en productiever zijn.

In zijn zoektocht naar een job geeft 75% de voorkeur aan bedrijven waar flexibele werktijden en telewerken toegestaan zijn. Het onderzoek geeft aan dat we toch niet willen inleveren voor die extra flexibiliteit. Voor slechts één op vijf is flexibiliteit belangrijker dan salaris.

Managers vinden het overigens gemakkelijker om de Generation X, 31- tot 50-jarigen, aan te sturen. Twee derden ondervinden een merkbaar verschil tussen de Generations X en Y. De grootste moeilijkheid is schijnbaar de “Ik wil het nu”-ambitie van de twintigers. HR-verantwoordelijken verwachten dan ook dat de gebruikelijke management-modellen zullen veranderen.

Volgens een ruime meerderheid van HR-verantwoordelijken krikken “supertaskers” ook de productiviteit van de onderneming op. Supertaskers hebben er geen problemen mee om werk en privé te mengen, en verwachten die flexibiliteit ook van hun werkgever.

De smartphone is niet meer weg te denken en het gros van de respondenten geeft aan dat smartphones de belangrijkste werktoestellen voor medewerkers worden. Daarnaast blijft de laptop het meest populair voor kantoortaken.

In 40% van de bedrijven mogen medewerkers met eender welk toestel verbinding maken met het bedrijfsnetwerk om hun job uit te voeren. In Duitsland, Frankrijk en Japan hebben minstens 25% van de medewerkers geen toegang tot bedrijfsgegevens op een mobiel toestel. Opmerkelijk: in Australië gebruikt de helft van de respondenten, naar eigen zeggen, dagelijks minstens tien verschillende toestellen.

Iets minder dan de helft van de respondenten voert taken uit voor het werk achter het stuur. De helft van de respondenten is minstens 25% van de reistijd aan het telefoneren. Drie op de tien respondenten verwachten dat er tegen 2020 zelfrijdende auto’s zullen zijn, zodat ze makkelijker kunnen pendelen en doorwerken. Acht op de tien verwacht dat ze na 2020 ook een beroep zullen kunnen doen op robots voor de uitvoering van hun job.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.