Dieseluitvoeringen in bedrijfsvloten komen steeds meer onder druk

17/12/2014 OM 08:51 - Luc Willemijns
A9febd7e99732185d576e85acd9e1811
De vloot van morgen zal niet deze zijn die u vandaag heeft. Als bedrijfsleider en vlootbeheerder wordt u overspoeld door informatie. De media, constructeurs, reclame, leasing-maatschappijen en ook de overheid: alle hebben ze een deel van de waarheid in pacht en dikwijls afwijkende meningen. Maar er zijn wel een aantal feiten die gemeenschappelijk zijn in alle informatie waarmee u wordt overspoeld.

Uw vloot moet groener en zuiniger worden. Diesel komt meer en meer onder druk en er is een echte downsizing aan de gang. De tijd van de grote drie liter-diesels lijkt voorbij.

Bovendien is er nu ook voor het eerst oog voor de echte vervuiling van de wagens waar we allen elke dag mee rijden. Totnogtoe werd autofiscaliteit vooral gebaseerd op CO2 en waarde van het voertuig. Nu wordt er ook over NOx en roetuitstoot gepraat. Iets waar dieselwagens niet noodzakelijk erg goed in scoren ondanks de invoering van de Euro 6-norm voor alle nieuwe wagens.

De overheid is vastbesloten om, indien nodig, ons te helpen bij deze bewustwording. Niet alleen omdat ze dat zo graag wil, maar ook omdat dit door de Europese Unie wordt opgelegd. Vlaanderen en uitbreiding België scoren vooralsnog er slecht op dit vlak. De driehoek Antwerpen-Gent-Brussel is zelfs één van de meest vervuilende van Europa. Hij wordt slechts overtroffen door bepaalde regio’s in Turkije waar iedereen nog met een houtvuur verwarmt.

Score van vervuiling

Als Vlaamse ondernemer kan u wel raden welke middelen de overheid zal aanwenden om ons te overtuigen met meer milieuvriendelijke wagens te rijden. De kans is erg groot dat daarvoor de gegevens zullen worden gebruikt van www.ecoscore.be. Deze website geeft aan de hand van een globale score aan wat de totale vervuiling van een voertuig is. U kan daar uw eigen wagen terugvinden en zien hoe hij scoort. Een score boven 77 wordt als goed beschouwd.

Beweging naar “real eco”

De beweging naar “real eco” lijkt nog niet te zijn doorgedrongen tot alle geledingen van de autosector waar diesel nog steeds norm is en de leasing-maatschappijen nog tot 97% inschrijvingen van dieselwagens laten optekenen. Maar deze leasing-maatschappijen zijn er wel hard aan het werken. Zij moeten immers op dit moment inschatten wat een wagen over vier of vijf jaar waard zal zijn als deze terug wordt ingeleverd en op de Europese markt moet worden verkocht. In de wetenschap dat diesel onder druk staat zal dit ook zijn effect hebben op de ingeschate restwaardes.

Overstap naar “alternatieve” voertuigen

Een verandering is dus gaande. Het is nuttig om een overstap te overwegen naar een alternatief voertuig. Alternatief is hier misschien niet het gepaste woord. Kijkend naar de verkoopsvolumes van bepaalde producenten van milieuvriendelijke wagens, kan men stellen dat deze “alternatieve” technologieën al volop ingeburgerd zijn.

Uiteraard mag deze verandering geen impact hebben op het dagelijkse werkcomfort.

Belangrijk is om over een wagen te beschikken met hetzelfde gebruiksgemak, comfort en dezelfde luxe. En bovendien zeker niet meer, maar bij voorkeur minder belastingen te betalen. Op de Belgische markt zijn intussen een aantal alternatieven gangbaar die volop ingeburgerd raken. Ongetwijfeld kent u al collega-ondernemers die de overstap maakten naar volelektrische of hybride uitvoeringen.

Nadelen bij de full electric-modellen op dit moment zijn nog de laadtijd en de autonomie. Toch kan een dergelijke uitvoering in veel gevallen al geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Alleen de lange afstand kan nog enige planning vergen.

Wat hybride betreft, kan men spreken van een volwassen technologie: een autonomie van gemiddeld 700 kilomter, geen “laadtijd” want de wagen laadt zichzelf op en een verbazend rijgemak met motoren die van 195 tot 350 pk gaan en zich in alle stilte voortbewegen. Een hybride rijdt tegenwoordig even ver en even snel als een diesel. Bovendien doet hij dat op een fiscaal erg gunstige en stille wijze. Een te overwegen keuze voor de toekomst van de ondernemer die vooruit kijkt

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Lexus Belgium N.V. (Zaventem))

Meer info: www.lexus.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.