Belgen shoppen vooral on-line in het buitenland

19/12/2014 OM 10:43 - Luc Willemijns
Cf8cce8de7b4c02169671398abfd30fb
Belgen shoppen on-line vooral over de landsgrenzen heen: 75% van de bedrijven waar Belgen via de web-winkel shoppen, is buitenlands. Meer dan de helft hiervan (52%) zijn puur buitenlandse bedrijven, 23% zijn buitenlandse bedrijven met een fysieke aanwezigheid in België. De puur Belgische bedrijven vormen met 25% een kleine minderheid. De meeste on-line aankopen door Belgische consumenten vinden plaats in de buurlanden zoals Nederland (22%), Duitsland (15%) en Frankrijk (14%).

Een en ander blijkt uit de “BeCommerce Top 100”, die tot stand kwam dankzij een samenwerking tussen PayPal en Becommerce.

De opkomst van cross-border shopping wordt bevestigd door een wereldwijde studie van PayPal, in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos. Zo doet 50% van de on-line shoppers wereldwijd zijn aankopen over de landsgrenzen heen. Hierbij is West-Europa een sleutelregio en een heel populaire bestemming van cross-border shoppers. Volgens het onderzoek geeft 53% van alle on-line shoppers ter wereld aan dat zij aankopen in West-Europese web-winkels verrichten.

Tien procent van de respondenten geeft aan ze in de toekomst met cross-border shoppen zullen starten. Een kwart van hen die het al doen, zullen het in de toekomst nog meer gebruiken, zo luidt het.

Het onderzoek van Ipsos toont bovendien aan dat cross-border shoppers twee keer zoveel spenderen als consumenten die enkel binnen de landsgrenzen on-line kopen. Cross-border shoppers kopen vaakst schoenen en kledij (39%) aan, gevolgd door consumentenelektronica (26%) en speelgoed en aankopen voor hobbies (20%).

Verzendkosten zijn van cruciaal belang voor cross-border shoppers. Meer dan de helft (51%) van hen die de laatste twaalf maanden over de landsgrenzen heeft geshopt, geeft aan dat verzendkosten hen soms tegen houden om een aankoop in een ander land te doen. Nagenoeg de helft (47%) stelt dat gratis verzending hen ertoe zou aanzetten om meer over de landsgrenzen heen te winkelen.

Belangrijke drivers van cross-border shoppen zijn de veiligheid van de betaalmethode (45%) en de aankoop van items die in eigen land moeilijk te krijgen zijn (39%). Naast de verzendkosten, zijn andere belangrijke barrières het heffen van taksen (45%) en de vrees dat het bestelde goed niet zal worden geleverd (43%).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.