Liefkenshoekspoorverbinding officieel geopend
Sinds 14 december jongstleden is de Liefkenshoekspoorverbinding klaar voor de dienst. Het project creëert een bijkomende verbinding tussen de linker- en rechteroever van de Antwerpse haven. Het zal de toename van het goederentransport opvangen die het gevolg is van de capaciteitsuitbreidingen van de haven op de Linker-Schelde-oever.
De Liefkenshoekspoorverbinding omvat de infrastructuur en de tunneltechnische installaties voor een complexe verbinding van 16,2 kilometer, bestaande uit 4,27 kilometer open en gesloten sleuf, de renovatie van de bestaande Beverenspoortunnel en een dubbele boortunnel van bijna 6 kilometer.
Het project werd in PPS-verband gerealiseerd. CFE, Vinci Concessions en BAM PPP-PGGM zetten met LocoRail een SPV op voor het ontwerp (Design), de bouw (Build), de financiering (Finance) en het onderhoud (Maintain) van het PPS-project Liefkenshoekspoortunnel. In 2008 sloot LocoRail een DBFM-contract met Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet.
De Liefkensspoorverbinding is de tweede publiek-private samenwerking voor de Belgische spoorwegen. Ze vertegenwoordigt een investering van 873 miljoen euro. Dat bedrag omvat zowel de werken met private investering in de PPS (via de projectvennootschap LocoRail) als met publieke investering (Infrabel).
INFRABEL
CFE N.V.
GEMEENTELIJK HAVENBEDRIJF ANTWERPEN
PPS B.V.B.A.
NMBS
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.