Haal het maximum uit uw beursdeelname

12/01/2015 OM 09:37 - Luc Willemijns
1c2e1e83fa74d026247c3e50c8a3c65f
Deelnemen aan een beurs is nog steeds een zeer efficiënte en effectieve manier om op een zo kort mogelijke tijd met zo veel mogelijk potentiële klanten in contact te komen. Dit zowel in een B2B- als een B2C-omgeving. Denk maar aan klassiekers als de boekenbeurs, het autosalon of Batibouw. Als u deelneemt aan een beurs, wil u er uiteraard zo veel mogelijk rendement uit halen. Aanwezig zijn op een beurs is immers niet gratis.

1. Zorg er voor dat uw communicatie doelgericht is.

Veel bedrijven versturen in de aanloop van een beurs brochures of adverteren in vakbladen of langs de weg. Sommige gaan zelfs zo ver dat ze reclame maken op TV of op de radio. Al deze communicatie kost natuurlijk handenvol geld, maar brengt het wel iets op? Wie nodigt u allemaal uit op uw stand? Aan welke klanten en prospects stuurt u uw speciale promo? Wie wil u zeker geen promo sturen? Elk jaar worden miljoenen euro’s verspild aan mailings en promo’s die naar de verkeerde mensen worden verstuurd.

Drie tips die hierbij kunnen helpen:

  • Gebruik het resultaat van uw vorige mailings om te bepalen hoe uw beste doelgroep er uit ziet.
  • Gebruik het profiel van uw beste klanten om het profiel van uw beste prospecten te bepalen.
  • Voorzie in een manier voor uw bestemmelingen om te reageren, zo weet u welke mensen zeker de juiste targets waren.

2. Weet wie uw stand bezoekt.

Als het dan zo ver is, wil u natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen uw stand bezoeken. Daar is uiteindelijk ook voldoende tijd en geld in gestoken. Een doorsnee beurs trekt al gauw enkele duizenden bezoekers. En dan spreken we nog niet over de absolute toppers, waar het bezoekersaantal tot in de honderdduizenden gaat. Maar weet u ook wie uw stand bezoekt? De laatste jaren zien we hierin een duidelijke trend, de exposanten die geen iPad gebruiken om de gegevens van hun bezoekers te verzamelen kan u nog maar op één hand tellen. Want hoe meer mensen hun gegevens achterlaten, hoe meer gekwalificeerde prospecten u hebt om achteraf mee te communiceren. Een handige manier om dit te doen, is voor de beurs een promo lanceren met daarin een gepersonaliseerde promo-code (een QR-code, bijvoorbeeld). Zo weet u onmiddellijk welke mensen uit uw doelgroep ook effectief interesse voor uw product hebben getoond.

3. Haal het maximum uit de gegevens die u verzamelt.

Het verzamelen van data is altijd een grote uitdaging. Is het Janssens met 1 of met 2 “s”-en? Heb ik deze moeilijke straatnaam wel juist ingevuld? Ondanks het gebruiksgemak van iPad’s is het verzamelen van gegevens nog altijd een lastige klus die veel te veel tijd vraagt en al te vaak frustrerend is voor uw medewerkers. En, nog erger, voor uw potentiële klanten. En als de data dan goed en wel zijn ingevuld, dan is het nog maar de vraag of ze correct zijn. Om het geheel nog moeilijker te maken, moeten deze gegevens achteraf aan uw CRM-bestand worden toegevoegd, met alle gevolgen vandien. Hoeveel dubbels hebt u al gecreëerd tijdens een dergelijk evenement. Zijn er slechte betalers die toch terug in uw klantenbestaand terecht komen? Zijn de adresgegevens van de hogeschoolstudenten wel relevant?

Slimme standhouders zorgen er voor dat ze hun bezoekers goed kwalificeren en voorzien in een eenvoudig systeem om de data van deze bezoekers snel én correct in te voeren. Alleen zo voorkomt u onnodige frustraties bij uw bezoekers en een inflatie van uw mailing-bestand met adressen van mensen die totaal geen interesse in uw producten hebben. De standhouders die het meeste maken van een beurs, zijn de standhouders die:

  • de juiste gegevens verzamelen
  • … met zo min mogelijk fouten
  • … en hier later ook echt gebruik van maken.

Kortom, heel wat uitdagingen dus, niet enkel voor en tijdens, maar ook na een beurs.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Bisnode Belgium N.V. (Brussel)).

Meer info: 02/555.97.00 of www.bisnode.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.