Duitsland blijft belangrijke handelspartner

12/02/2015 OM 09:06 - Luc Willemijns
9e2cca3990ee38b799b9ab258f9c1e24
“Het economische wonderkind van Europa” wordt Duitsland genoemd. Het “Wirtschaftswunder”, omdat het zich na de Tweede Wereldoorlog wonderbaarlijk herstelde. Tijdens de huidige economische crisis lijkt het dit kunstje te herhalen. Al sinds de vroegste geschiedenis is er een veelbewogen, innige relatie tussen ons land en deze “goede buur”. Een relatie die, gezien de economische ontwikkelingen, nog beter kan worden. Mede dankzij de uitstekende logistieke verbindingen tussen beide landen.

We schrijven jaren vijftig. Nauwelijks vijftien jaar na het beëindigen van de Tweede Oorlog is Duitsland al weer één van de sterkste economieën ter wereld. Dat succes heeft verschillende “vaders”: de sterke industriële sector, de steun van Europese landen en de VS, een nieuwe munt (Reichsmark) en het keihard werkende Duitse volk.

We schrijven 2012: de Europese economie kwakkelt, maar de Duitse economie is onveranderd sterk. Deze groeit met 0,7 procent en de werkloosheid bereikt het laagste punt in twintig jaar. In 2013 stijgt de werkgelegenheid zelfs.

Succesfactoren zijn opnieuw de industriële sector, de omvangrijke export naar China en de VS alsook de kleine en middelgrote ondernemingen (vaak familiebedrijven) die 99% van het bedrijfsleven uitmaken en voor stabiliteit zorgen. Ook de kenmerkende Duitse eigenschappen als Pünktlichkeit, Ordnung en Gründlichkeit dragen bij tot dit succes. Duitse ondernemers werken grondig en stipt, plannen goed, kijken ver vooruit en nemen geen onverantwoorde, impulsieve risico’s, maar beslissen op basis van harde cijfers en grondige analyses.

Goede wederzijdse betrekkingen

“Een goede buur is beter dan een verre vriend”, zegt het spreekwoord. In de relatie België-Duitsland geldt dit zeker. Regelmatig treden beide landen gezamenlijk op in de Europese politiek, op cultureel vlak en, niet in het minst, bij het zakendoen. Al sinds de Kelten en de Romeinen lopen er belangrijke handelswegen via Keulen, over ons grondgebied, naar de Atlantische kust. En in de Middeleeuwen vormden Belgische, Nederlandse en Duitse steden samen het Hanze-verbond ter bescherming van de eigen handel.

Anno nu is België - na Nederland en Frankrijk - de belangrijkste handelspartner van Duitsland. Wij vormen een prima afzetmarkt voor Duitse producten en een belangrijke verbinding naar de Antwerpse haven. De waarde van het handelsvolume schommelt rond de 83 miljard euro. Zo’n 650 Duitse bedrijven hebben een vestiging in België en 300 Belgische bedrijven hebben een vestiging in Duitsland.

Kansen voor de toekomst

Wie naar de toekomst kijkt, kan het best zijn vizier op Duitsland richten, zo lijkt. Volgens analisten blijft het land nog wel even de motor van onze Europese economie. En met 81 miljoen inwoners vormt het een plezierig gevarieerde afzetmarkt. België is sterk in export van chemie, minerale producten, machines, transport en plastic producten.

De Duitse markt biedt echter ook kansen voor de creatieve industrie (software-ontwikkeling), duurzame energie (vooral de know-how), high-tech systemen en -materialen. Door de toenemende vergrijzing vormen ook zorg en healthcare groeisectoren. Daarnaast is de on-line economie kansrijk, omdat deze al breder is ingeburgerd: 77% van de Duitse consumenten schaft wel eens on-line artikelen aan, tegenover 60% in België.

Uitstekende expres-verbindingen

Bij een “goede buur” loop je gemakkelijk naar binnen om iets af te geven of op te halen. Snel, vertrouwd en zonder belemmeringen. Voor het zakendoen met Duitsland zou dat niet anders moeten zijn. En dat is het ook niet.

Gespecialiseerde expres-dienstverleners bouwden er een sterk en fijnmazig distributienetwerk uit dat borg staat voor zendingen die pünktlich op tijd, betrouwbaar, overzichtelijk en goed te plannen zijn zodat de workflow van de rest van de dag niet wordt verstoord. Het transport gaat meestal over de weg. Dat garandeert snelheid, flexibiliteit en maatwerk.

Voor Belgische ondernemingen met handelspartners (klanten of leveranciers) in Duitsland ontstaat door deze uitgebreide logistieke diensten een nieuwe waaier aan kansen en mogelijkheden: een one-stop-shop voor zowel snel als groot transport, voor aflevering de volgende ochtend of de volgende middag. Zo krijgen de handelsbetrekkingen tussen België en Duitsland opnieuw een andere dimensie, passend bij de nieuwe tijd, de nieuwe economie en de nieuwe vormen van zakendoen.

Meer info: 070/233.633.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.